شفا مگ

مهمترین راه پیشگیری از دیابت

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع می باشد و با پیشگیری از این دیابت می توان به موقع جلوی پیشرفت دیابت نوع دوم را گرفت و خطر بروز این بیماری شایع را کاهش داد.بیماری دیابت باعث افزایش سطح قند خون بالاتر از حد معمول می شود و به این حالت هایپرگلیسمی گفته می شود.دیابت نوع 2 از دسته بیماری هایی است که این روز ها در حال گسترش پیدا کرده می باشد.

راه های پیشگیری از دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 به دلیل اینکه در مراحل اولیه علائم آن شدید نمی باشد به همین علت مردم آن را جدی نمی گیرند.در این بیماری بدن انسولین تولید می کند اما سلول ها قادر نیستند تا به درستی از آن استفاده کنند که به آن مقاومت انسولینی گویند.

دیابت نوع 2 در مراحل اولیه پانکراس انسولین تولید کرده و انرژی به سلول ها می رساند اما با گذر زمان سلول های پانکراس آسین می بینند و توانایی تولید انسولین را از دست می دهند.

برخی از علائم شایع دیابت نوع 2 شامل افزایش میزان گرسنگی، کمبود انرژی و احساس بی حالی و کاهش ناگهانی وزن، تشنگی مفرط، تکرر ادرار و خشکی دهان می باشد.اگر به موقع به این علائم توجه کرد می توان از تشدید این بیماری جلوگیری کرد.

در مراحل بالاتر فرد بیمار مواردی از قبیل عفونت قارچی، درمان آهسته زخم ، بروز لک تیره روی پوست ، درد در ناحیه پا را احساس می کند.
با کمی تغییر در روند زندگی می توان از ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 پیشگیری کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

مواد غذایی پر فیبر مصرف کنید

با مصرف مواد غذایی سالم سرشار از فیبر می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش داد. این مواد غذایی شامل میوه ها ، سبزیجات، پروتئین و چربی های سالم و غلات کامل می باشد.اگر این رژیم غذایی با روزانه سی دقیقه ورزش همراه باشد تاثیرات موثرتری را از خود به جا می گذارد.

برای اینکه خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید موارد زیر را رعایت کنید:

  • تا حدی که می توانید از میوه و سبزی تازه در رژیم های غذایی خود استفاده کنید و تعداد دفعات مصرف گوشت در هفته را کاهش دهید.
    از چربی های غیر اشباع و سالم استفاده کنید.
  • از مصرف وعده های پر حجم غذایی اجتناب کنید.
  • غذاهای روزانه خود را در 5 وعده مصرف کنید.
  • غذاهای خود را با گیاهان و ادویه طعم دهید.
  • سعی کنید سر یک زمان مشخصی وعده های غذایی خود را صرف نمایید.

هیپوگلیسمی در افراد غیر دیابتی

وزن خود را کاهش دهید

چاقی یکی از عوامل پر خطر دیابت نوع 2 می باشد که با کاهش وزن و رساندن وزن خود به حالت ایده ال باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو می شود. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید و از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • کالری زیادی مصرف نکنید
  • چربی های اشباع شده را کناب بگذارید
  • تحرک بدنی خود را بالا ببرید
  • بجای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید.
  • صبحانه را حتما میل کنید و سعی کنید صبحانه سالمی باشد.
  • از آب یا آب میوه هیا خانگی به جای نوشابه استفاده نمایید.

تحرک بدنی را افزایش دهید

تمرین و تحرک منظم بدنی باعث می شود مقاومت انسولینی را کاهش می دهد و سلول ها به طور موثرتری می توانند قند را به انرژی تبدیل کنند.حتی اگر تا به حال هیچ نوع ورزشی انجام نداده اید از همین امروز با یک پیاده روی ساده شروع کنید.

خواص بلوبری برای دیابت

سیگار را ترک کنید

اگر سیگار می کشید سعی کنید آن را ترک کنید.کشیدن سیگار باعث می شود مقاومت انسولینی بدن را افزایش می دهد و باعث تخریب سوخت و ساز گلوکز می شود.مطالعات پزشکی ارتباط بین کشیدن سیگار و بروز عارضه هایی مثل نارسایی های کلیوی، سرطان ریه، بیماری های چشم، ضعف و تخریب سیستم عصبی و همچنین کارکرد بد سیستم گردش خون کاملا اثبات شده است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.