شفا مگ

چگونه از موهای خود محافظت کنیم

برای داشتن موهای سالم باید می بایست اطلاعاتی درباره محافظت از مو را داشته باشید، زیرا با چند اشتباه کوچک باعث می شود دیگر موهای سالمی نداشته باشید.

چگونه از موهای خود محافظت کنیم

مو یکی از اجزای زیبایی بدن انسان است و اگر زیبایی برایتان اهمیت دارد باید از آن محافظت کنید و این کار فقط با داشتن اندک اطلاعات درباره مراقبت و محافظت از مو امکان پذیر می باشد. اما اگر اطلاعاتی صحیح نداشته باشید باعث از بین رفتن موهای سالم می شود. در ادامه با روش هایی برای محافظت از مو آشنا می شوید.

1- انتخاب شامپو

با انتخاب شامپو مناسب مو یکی از راه های مهم مراقبت از مو می باشد و برای اینکه موهای سالم داشته باشید باید شامپوی مناسب با موهایتان را انتخاب کنید. قبل از انتخاب شامپو باید بدانید موی سرتان چرب است یا خشک و بعد از تشخیص می توانید به راحتی شامپوی مناسب برای مو را انتخاب کنید.

2- شستن مناسب مو

یکی از روش های محافظت از مو شستن صحیح مو می باشد، زیرا شستن مو به تعداد دفعات، مدت زمان آبکشی مو مرتبط است. تعداد دفعات شستشوی مو به فاکتورهای زیادی وابسته است.بطور مثال اگر موهایتان چرب است توصیه می شود که هر 2 روز یکبار موهایتان را بشویید.

3- مقدار مصرف شامپو

مقدار شامپوی مورد استفاده در حمام برای شستن مو به بلندی مو بستگی دارد. قبل از حمام موهایتان را شانه کنید، سپس مقداری شامپو کف دستتان بمالید و دست هایتان را به هم بمالید تا شامپو کف کند. سپس شامپو را به ریشه موهایتان بزنید و با نرمی تا زمان شستشو موهای خود را ماساژ دهید. شامپو فقط برای شستن مو نیست، بلکه ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز مو را نیز فراهم می کند.  نحوه صحیح شستن موی سر و شامپو زدن مو را یاد بگیرید تا بتوانید موهای خود را بدرستی بشویید.

4- استفاده از ماسک های مو

سعی کنید برای داشتن موی سالم از ماسک های مناسب برای نوع موی خود استفاده کنید و سعی کنید ماسک هایی را انتخاب کنید که شامل روغن های گیاهی برای تقویت مو می باشند استفاده کنید همچنین از ماسک های ترمیم کننده بلافاصله پس از آبکشی مو استفاده کنید.در مورد ماسک های سر مراقب باشید که بیش از یکبار در هفته استفاده نگردد

5- دمای مناسب آب

بهترین دمای مناسب برای حمام کردن آب ولرم می باشد و این دمای آب باعث از بین رفتن چربی های پوست سر می شود و همچنین سبب بهبود گردش خون می شود.بیشتر افراد حمام را با آب بسیار داغ دوست دارند و با همان دمای بالای آب موهای خود را شستشو می کنند. این یک اشتباه بسیار بزرگ است و باعث آسیب به رنگدانه های مو می شود و همچنین غده های تولید کننده چربی را فعال می کند.

بهتر است در آخر حمام موهایتان را با آب سرد و خنک بشویید که بسیار مناسب برای بهبود گردش خون در ریشه موها می شود و سبب نرمی و درخشانی مو می شود.

6- خشک کردن مو با حوله

بعد از شستشوی موها ، موهایتان را به آرامی با یک حوله از ریشه تا انتهای ساقه خشک کنید هرگز حوله را دور سرتان گره نزنید این کار سبب آسیب به فولیکول موها میشود.اگر شما عجله دارید و میخواهید موهایتان سریعتر خشک شود به جای حوله از یک تی شرت کتانی استفاده کنید.

7- موهایتان را زیاد شانه نزنید

شانه زدن بیش از حد مو باعث شکنندگی و کشیدگی مو می شود. سعی کنید بعد از شستشو سریع موهای خود را شانه نزنید و بگذارید رطوبت آن خشک شود و بعد از آن با انگشتانتان موهای خود را باز کنید و سپس موهایتان را شانه کنید. بهترین شامپو برای مو شانه های دندانه بزرگ است.

8- رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی مناسب ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مو را فراهم می کند و اگر رژیم های مناسب در زندگی معمول شود باعث می شود موهای سالم و زیبایی داشته باشید.سعی کنید رژیم های غذایی حاوی پروتئین باشد. همچنین از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی زینک باشد.زینک یکی از عناصر مناسب برای مو می باشد. سعی کنید مواد غذایی تخم مرغ، غذاهای دریایی، آووکادو، آش در لیست غذایی خود قرار دهید.

آهن و کلسیم دو عنصر مهم دیگر برای داشتن موی سالم است که برای اینکه موهای سالم داشته باشید در برنامه غذایی خود از مواد غذایی حاوی آهن و کلسیم استفاده کنید. این مواد غذایی مانند غلات، گیاهان دو لپه، جگر، دانه های روغنی و ماهی می باشد.

9- مراقب سلامتی خود باشید.

 برخی مواقع بدتر شدن اوضاع موها و ریزش مو میتواند به دلیل بیماری های جدی باشد مثل مشکلات حاد گوارشی و یا مشکل غدد تیروئید،مشکلات هورمونی ، استرس ،دیابت است.بدن ما به نحوی کار میکند که موهایمان آخرین محل دریافت مواد مغذی هستند.بنابراین مشکلات مو میتواند به دلیل مشکلات سایر ارگان ها باشد.به هر حال بهترین کار ملاقات با متخصص پوست و ما است.

10- نکات بهداشتی برای سلامتی مو

یک کاپ یا یک کلاه میتواند محافظ خوبی در مقابل آفتاب باشد.یک کلاه پشمی شما را از سرما حفظ میکند.کلاه های مخصوص سنا موهایتان را از تاثیرات مخرب بخار حفظ میکند.هنگام انتخاب کلاه ملاک راحتی و تنگ نبودن را نیز مد نظر بگیرید.

 شانه و برس شما هفته ای یک بار باید با آب گرم شسته شود فراموش نکنید هرچند وقت یکبار شانه هایتان را عوض کنید.

 هر دو ماه یکبار موهایتان را کوتاه کنید این قضیه بسیار مهم است.با چیدن موخوره ها از پیشرفت دوشاخه شدن و موخوره جلوگیری خواهید کرد.

اگر موهایتان متوسط یا بلند است.قبل از رفتن به رختخواب آنها را ببافید.این کار از آشفتگی و درهم شدن موها جلوگیری میکند.از نتایج خوب بافتن این است که صبح دیگر احتیاج به زمان زیادی برای مرتب کردن موها نخواهید داشت.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.