شفا مگ

گیاه استویا یا شیرین برگ چیست و چه خواصی دارد

استویا یا شیرین برگ گیاهی با کالری صفر و شیرینی چندین برابر شکر است و دارای خواص زیادی برای افراد دیابتی،کاهش وزن، لاغری و استحکام دندان ها می باشد.

استویا

استویا یا شیرین برگ یک گیاهی شیرین و از تیره کاسنیان، همچنین دارای ارتفاع 30 تا 40 سانتی متر است.کالری استویا صفر است ولی شیرینی آن 200 برابر شکر می باشد و برای افراد دیابتی و کسانی که درحال کاهش وزن و لاغری هستند مناسب می باشد.استویا دارای مواد شیرینی به نام استویوزید و ربودیوزید است و این مواد قند خون را تحت تاثیر قرار نمیدهند.

استویا شیرینه اما قند ندارد و می تواند به عنوان یک شیرین کننده در مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد و تاثیر منفی بر سلامت دندان ها نیز ندارد. نکته جالب این است که این گیاه ماده ای مشابه با فلوراید دارد که می تواند در استحکام دندان بسیار مفید باشد.

یکی از مهم ترین خواص گیاه استویا، توانایی آن برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می باشد. استویا یک جایگزین ایده آل برای شکر در افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود.استویا به عنوان جایگزینی مناسب برای ساکارز یا قند غذا است.

استویا به دلیل جذب ذرات حاوی گلوکز در روده مانع از ورود آن به جریان خون می شود و باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود. حتی در مطالعات نشان داده که استویا به کاهش قند خون ناشتا کمک زیادی می کند و همچنین مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود می بخشد.

استویا باعث کاهش قابل توجه قند خون و گلوکاگون پس از وعده غذایی می شود. گلوکاگون هورمونی است کهسطح گلوکز خونرا تنظیم کرده و مکانیسم ترشح گلوکاگون اغلب در افراد مبتلا به دیابت معیوب است.

خواص استویا

استویا یا شیرین برگ یک گیاه شیرین که خواص زیادی برای کنترل وزن، دیابت و فشار خون دارد و می تواند جایگزین شکر در وعده های غذایی شود و کالری آن صفر است. همچنین استویا دارای خواص استحکام بخشی به دندان را نیز دارد. در ادامه به خواص مهم استویا می پردازیم.

استویا برای لاغری

دلایل زیادی برای اضافه وزن و چاقی وجود دارد ، مانند عدم تحرک جسمی و افزایش مصرف غذاهای پر انرژی که پر چربی و قندهای اضافه.نشان داده شده است که مصرف قندهای اضافه شده به طور متوسط 16 درصد از کل کالری موجود در رژیم غذایی را شامل میشود. این امر با افزایش وزن و کاهش کنترل قند خون مرتبط است.

سرطان لوزالمعده

استویا حاوی بسیاری از استرول ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله کائمپروفرول است. مطالعات نشان داده اند که کیپ پرفرول میتواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا 23 درصد کاهش دهد.

فشارخون

گلیکوزیدهای خاصی در عصاره استویا میباشد برای گشاد شدن رگ های خونی یافت شده است.انها همچنین میتوانند دفع سدیم و میزان تولید ادرار را افزایش دهند. استویا به طور بالقوه میتواند به کاهش فشار خن کمک کند. گیاه استویا فشار خون را نرمال میکند و ضربان قلب را تنظیم میکند.

رژیم غذایی کودکان

غذاها و نوشیدنی های حاوی استویا میتوانند نقش مهمی در کاهش کالری شیرین کننده ها در رژیم غذایی کودکان داشته باشند.قند و کالری بیش از حد با چاقی و بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است.

ترک سیگار با استویا

بر اساس مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که شاخ و برگ گیاه استویا می تواند به ترک سیگار با تنظیم قند خون کمک کند.یکی از روش های ساده برای ترک سیگار این است که عصاره استویا را هر زمان که میل به کشیدن سیگار داشتید با قطره چکان یک قطره روی زبان خود بریزید و بگذارید تا میل به سیگار در شما کم شود.

عوارض مصرف استویا

مقداری که می توان در روز از استویا مصرف کرد 4 میلی گرم به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن است و همچنین استفاده از استویای خالص از گیاه استویا عوارض جانبی به همراه ندارد.

مشکلات کلیوی

استویا باعث افزایش سرعت دفع آب و الکترولیت ها از بدن می شود و اینکه کلیه مسئول فیلتر کردن و تولید ادرار است برخی از محققان تصور دارند مصرف طولانی از استویا باعث آسیب به کلیه ها می شود.

مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده اند که استویا ممکن است از تخریب کلیه ها جلوگیری کند. در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد محققان در یک آزمایشگاه دریافتند که استویا از رشد کیست در سلولهای کلیوی جلوگیری می کند.

کاهش فشار خون

استویا به عنوان یک وازودیلاتور شناخته می شود و باعث گشاد شدن عروق و کاهش کلی فشار خون می شود. درحال حاضر محققان تنها جنبه های بالقوه مثبت استفاده از استویا را بررسی کرده اند.

هر چیزی که به طور فعال فشارخون را کاهش می دهد می تواند بر اثر مصرف بیش از حد و یا طولانی مدت موجب بروز عوارض بهداشتی شود. افرادی که به فشارخون پایین مزمن مبتلا هستند، باید با پزشک خود در مورد استفاده ی دراز مدت از استویا مشورت کنند.

تداخل دارویی استویا

استویا می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد و ممکن است درزمان مصرف همزمان برخی از داروها با استویا عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد. قبل از مصرف استویا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این گیاه شیرین برای شما بی خطرا ست.

  • داروهای فشار خون
  • داروهای بیماری های کبدی
  • داروهای بیماری های کلیوی
  • داروهای قلبی
  • داروهای تنظیم کننده هورمون
  • استروئیدها
  • داروهای سرطان

استویا برای بیماران دیابتی

عصاره های استویا زمانی که در مقادیر متعادل مصرف شوند، به طور کلی برای بیشتر افراد بی خطر هستند.سازمان غذا و داروی آمریکا استویول گلیکوزیدها را به عنوان "به طور کلی بی خطر تشخیص داده شده" (GRAS) دسته بندی کرده است. در نتیجه، تولیدکنندگان ممکن است برخی استویول گلیکوزیدهای خلوص بالا را به غذاها و نوشیدنی ها اضافه کنند.استویول گلیکوزیدها اغلب در نوشیدنی های بدون قند، مرباها، و محصولات لبنی وجود دارند.

طی یک بیانیه مشترک، انجمن قلب آمریکا و انجمن دیابت آمریکا استویا و شیرین کننده های مشابه را در صورت مصرف درست و متعادل برای افراد مبتلا به دیابت مفید عنوان کرده اند.برخی پژوهش ها نشان داده اند که استویا ممکن است به کنترل قند خون کمک کند و پشتیبان این بیانیه هستند.

آیا استویا می تواند دیابت را بهبود بخشیده یا درمان کند؟

در حال حاضر، درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما افراد می توانند از طریق تغییرات غذایی و سبک زندگی و همچنین مصرف دارو این بیماری را مدیریت کنند.استفاده از استویا به جای شکر در غذاها و نوشیدنی های شیرین شده ممکن است به افراد مبتلا به دیابت در تثبیت سطوح گلوکز خون کمک کند.این جایگزینی ممکن است مقدار کالری مصرفی فرد را کاهش دهد، که احتمالا به کاهش وزن کمک می کند. وزن اضافه یک عامل خطرآفرین برای دیابت نوع 2 و عوارض آن است که شامل مشکلات قلبی و کلیوی می شوند.

همچنین، افراد بسیاری مبتلا به دیابت دارای فشار خون بالا هستند. برخی پژوهش ها نشان داده اند که استویا ممکن است فشار خون را در افراد مبتلا به پرفشاری خون کاهش دهد، اما همه مطالعات به نتیجه ای مشابه دست نیافته اند. پژوهش های بیشتری برای تایید اثر احتمالی نیاز است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.