شفا مگ

علائم کبد چرب و روش های درمان کبد چرب

کبد چرب بر اثر رسوب چربی در سلول های کبد ایجاد می شود که باعث التهاب و زخم در کبد می شود.در این مطلب نگاهی دقیق به کبد چرب، پیشگیری و درمان آن شده است.

روش های درمان کبد چرب

کبدچرب زمانی ایجاد می شود که در سلول های کبد چربی رسوب کند. کبد دومین عضو مهم بدن است.کبد مواد غذایی مصرف شده را تجزیه می کند و مواد مغذی را جدا کرده و مواد سمی را از مواد غذایی پاکسازی می کند.کبد می تواند تا 5% چربی را در خود نگه می دارد که این امر طبیعی است.

مصرف بیشتر از 5% چربی باعث رسوب چربی در کبد می شود.چربی زیاد در کبد شما باعث التهاب در کبد می شود که می تواند به کبد آسیب برساند و باعث زخم در کبد شود. در وارد شدید این زخم می تواند منجر به نارسایی های کبدی شود.

کبد چرب انواع مختلفی دارد. کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی از انوان کبد چرب می باشد.زمانی که کبد چرب در شخصی که الکل مصرف می کند ایجاد شود به آن کبد چرب الکلی گویند. زمانی که چربی در کبد ایجاد شده باشد و بیمار الکل مصرف نکند به آن کبد چرب غیر الکلی گویند.

کبد چرب ،کبد چرب گرید 1 ، کبد چرب گرید 2 ، کبد چرب گرید 3 مراحل یا گرید های کبد چرب می باشند.در این مقاله با بیماری کبد چرب غیر الکلی ، کبد چرب الکلی ، علائم کبد چرب , درمان کبد چرب ,درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.

  1. کبد چرب چیست
  2. انواع کبد چرب
  3. علائم کبد چرب
  4. علت کبد چرب
  5. تشخیص کبد چرب
  6. درمان کبد چرب
  7. درمان خانگی کبد چرب

کبد چرب چیست

کبد چرب زمانی ایجاد می شود که چربی در سلول های کبد رسوب کنند. می توان گفت که کبد دومین عضو بدن است که با بررسی مواد غذایی مصرف شده ، فاکتورهای مضر را جدا کرده تا این مواد مصرفی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن شوند. کبد می تواند تا 5% چربی را در خود نگه دارد که کاملا طبیعی است, اما بیشتر از این مقدار در کبد رسوب می شوند.کبد چرب گرید 1 ، کبد چرب گرید 2 ، کبد چرب گرید 3 مراحل یا گرید های کبد چرب می باشند.

معمولا درصد چربی در کبد با آزمایش قابل اندازه گیری نیست. تنها در نمونه برداری کبد مشخص می شود.البته ساده ترین راه تشخیص کبد چرب, انجام سنوگرافی است که چربی های جایگزین در سلول های کبدی را نشان می دهد.افراد چاق , بیماران قلبی عروقی بیشتر در معرض خطر کبد چرب هستند.

با توجه به پیشرفت دانش بالینی در مورد بیماری کبد چرب غیر الکلی ، عواملی وجود دارند که می تواند به عنوان عوامل خطر ابتلا به کبد چرب دانست. چاقی ، عدم فعالیت جسمی ، مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک از عوامل خطر ابتلا به کبد چرب می باشند.اشخاصی که بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند شامل :

  • دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.
  • دارای رژیم غذایی نامناسب هستند و ورزش نمی کنند.
  • سیگاری ها
  • مقاوم به انسولین
  • دیابت نوع دو دارند.
  • مبتلایان به فشار خون بالا
  • مبتلایان به چربی خون
  • مبتلایان به بیماری تخمدان پلی کیستیک
  • مبتلایان به هپاتیت بی
  • مبتلایان به هپاتیت سی
  • از برخی داروهای خاص که برای بیماری های دیگر تجویز شده اند، استفاده می کنند.

انواع کبد چرب

دو نوع اصلی از بیماری کبد چرب وجود دارد. این نوع بیماری دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی می باشد.بیماری کبد چرب غیر الکلی شامل کبد چرب غیر الکلی ساده ، هپاتیت غیر الکلی و کبد چرب حاملگی است.

کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی زمانی ایجاد می شود که چربی در کبد ایجاد می شود و فرد الکل مصرف نمی کند.اگر چربی اضافی در کبد وجود داشته باشد. در صورت عدم ایجاد التهاب یا عوارض دیگر همراه با ایجاد چربی ، این بیماری به عنوان کبد چرب غیر الکلی شناخته می شود.
اگر چربی اضافی در کبد وجود داشته باشد و کبد ملتهب باشد که باعث زخم در کبد شده باشد این مورد را هپاتیت غیر الکلی می نامند. در صورت عدم درمان هپاتیت غیر الکلی باعث سیروز و نارسایی کبد می شود.

کبد چرب بارداری

این مورد نادر است اما جدی می باشد. البته علت دقیق آن مشخص نیست . معمولا در سه ماهه سوم بارداری ظاهر می شود در صورت عدم درمان می تواند خطر جدی برای سلامت مادر و نوزاد داشته باشد.در این مورد ممکن است نیاز به در آوردن کودک کنید و بعد از زایمان سلامت کبد شما طی چند هفته به حالت عادی باز می گردد.

کبد چرب الکلی

نوشیدن زیاد الکل می تواند به کبد آسیب های جدی بزند. وقتی کبد آسیب ببیند و نتواند چربی را به درستی تجزیه کند باعث می شود که چربی در سلول های کبد انباشته شوند و باعث بیماری کبد چرب الکلی شود.

کبد چرب الکلی اولین مرحله این بیماری است که در صورت عدم التهاب و یا عوارض دیگر قابل درمان است. اما اگر کبد ملتهب شود و زخم شدید در کبد ایجاد شود، که به این زخم ها عنوان سیروز کبدی گویند. می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

علائم کبد چرب

در بسیاری موارد ، کبد چرب علائم قابل توجهی را ایجاد نمی کند. از علائم شایع کبد چرب احساس خستگی و ناراحتی یا درد در قسمت سمت راست بالای شکم است.زمانی که برای آزمایش های دیگر میروید تازه مشخص می شود که دچار کبد چرب هستید. البته تعدادی از علائم هستند که میتوان از طریق آنها تشخیص دهید که ممکن است دچار کبد چرب شده باشید.

زرد بودن روی زبان ، سفیدی اسکلروز چشم , ترش کردن , ریفلاکس معده , طعم تلخ در دهان , عصبانیت و پرخاشگری , درد مچ پا , پیچ خوردگی های مکرر مچ پا , ریزش شدید مو , وز وز شدن بدن , خونریزی های شدید عادت ماهیانه در زنان ,پرش پلک راست در اکثر مواقع , احساس سوزن سوزن شدن دست و پا از علائم کبد چرب می باشند، که در صورت تشخیص این علائم به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشاتی را برای شما انجام دهد.

برخی از مبتلایان به کبد چرب عوارضی از جمله زخم کبد ایجاد می کند. زخم کبد به عنوان فیبروز کبدی شناخته می شود. اگر فیبروز شدید کبدی ایجاد شود به آن سیروز کبدی گویند.سیروز ممکن است علائمی مانند:

  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • ضعف و خستگی
  • خون دماغ و خارش پوست
  • زردی چشم و پوست
  • درد شکم
  • تورم شکم یا آسیت
  • تورم پا
  • بزرگ شدن پستان مردان

علائم کبد چرب در زنان

بیماری کبد چرب در هر سنی دیده می شود، اما بیشترین شیوع آن بین 60- 40 سالگی است. این بیماری در زنان شایع تر است. از علائم کبد چرب در زنان خونریزیهای شدید عادت ماهیانه و ریزش موی شدید میباشد

علت کبد چرب

کبد چرب هنگامی ایجاد می شود که بدن بییش از حد چربی تولید کند یا چربی را به اندازه کافی متابولیزه نکند. چربی اضافی در سلول های کبدی باعث بیماری کبد چرب می شود.

این تولید چربی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد . یکی از این عوامل ها کبد چرب الکلی است. در افرادی که الکل مصرف نمی کند علت بیماری کبد چرب کمتر مشخص می شود که عوامل دیگری دارد.

چاقی ، قند خون بالا ، مقاومت به انسولین ، مقادیر زیاد چربی در خون از عوامل کبد چرب می باشد. البته علائم دیگری نیز دارد که باعث می شود دچار کبد چرب شوید. این عوامل عبارتند از :

  • بارداری
  • کاهش سریع وزن
  • برخی از عفونت ها مانند هپاتیت C
  • عوارض جانبی برخی از داروها
  • قرار گرفتن در معرض سموم

تشخیص کبد چرب

برای تشخیص کبد چرب پزشک تاریخچه پزشکی را بررسی می کند. یک معاینه فیزیکی می تواند انجام دهد و همچنین چند آزمایش را نیز انجام می دهد.

تاریخچه پزشکی

اگر پزشک مشکوک به کبد چرب باشد یک سری سوالات از شما می کند که عبارتند از:

  • سابقه پزشکی خانوادگی
  • مصرف الکل
  • شرایط پزشکی
  • تغییرات اخیر در سلامتی
  • اگر دچار خستگی ، از بین رفتن اشتها یا سایر علائم غیر قابل توضیح هستید به پزشک اطلاع دهید

معاینه بدنی

برای بررسی التهاب کبد ، پزشک بر روی شکم شما فشار وارد می کند. اگر کبد شما بزرگ شده باشد پزشک احساس می کند. البته ممکن است از معاینه بدنی نتواند تشخیص دهد. زیرا ممکن است کبد ملتهب شده باشد اما بزرگ نشده باشد.

آزمایش خون

در بسیاری از موارد ، بیماری کبد چرب پس از ازمایش خون نشان داده می شود. آزمایش های آنزیم های کبد و تست ALT است. انزیم های کبدی بالا نشانه التهاب کبد است. بیماری کبد چرب یکی از دلایل احتمالی التهاب کبد است. البته در صورت مثبت بودن آنزیم های کبدی پزشک آزمایش های بیشتری را برای شناسایی علت التهاب انجام می دهد. زیرا بیماری های دیگری نیز ممکن است باعث التهاب کبد شود.

تصویربرداری

پزشک از یک یا چند آزمایش تصویربرداری برای بررسی چربی اضافی یا سایر مشکلات کبد استفاده می کند.

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • اسکن ام ار ای
  • بیوپسی کبدی

بیوپسی کبدی برای تعیین شدن بیماری کبدی است. در بیوپسی کبد ، پزشک سوزنی را در کبد وارد کرده و یک قطعه از بافت را برای معاینه خارج می کند. این آزمایش می تواند به تعیین اینکه آیا شما بیماری کبد چرب دارید و همچنین دچار زخم کبدی شده اید یا خیر کمک می کند.

درمان کبد چرب

 اگرچه درمان اختصاصی برای کبد چرب وجود ندارد، ولی شما با کنترل بیماری های زمینه ای از قبیل کاهش وزن، چربی های خون، دیابت یا قطع نمودن داروهای مسبب (قطعا با نظر پزشک معالج نه به طورخودسرانه) می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید. در خیلی از موارد سیر معکوس را طی نمایید که منجر به درمان این بیماری گردد.از مصرف الکل که عملکرد طبیعی کبد را دچار اختلال می نماید، جدا باید پرهیز نمایید.

شما می توانید زیر نظر متخصصین تغذیه و گوارش، سیر بیماری کبد چرب را محدود و کنترل نمایید. برای کنترل کبد چرب توجه به نکات ذیل اهمیت کلیدی دارد:

کم کردن وزن

از آنجا که اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق هستند، کاهش وزن در کنترل این بیماری نقش مهمی دارد. برای کاهش وزن، انتخاب رژیم غذایی نیز باید به درستی صورت پذیرد، زیرا کاهش وزن سریع با رژیم های برق آسا خود می تواند سیر بیماری را بدتر نماید.

خیلی از بیماران چاق که به تازگی متوجه کبد چرب خود شده اند، به دلیل ترس از عوارض این بیماری، به رژیم های غذایی سخت روی می آورند که این بیماری را ریشه کن نمایند، ولی علاوه بر ابتلا به عوارض این نوع رژیم ها، گاه سیر کبد چرب را نیز بدتر می نمایند.

لذا انتخاب منطقی رژیم غذایی کاهش وزن زیر نظر متخصص تغذیه و با کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته توصیه می گردد. اگر شما از افزایش وزن زیادی رنج می برید، جالب است بدانید که با کاهش وزن مختصر در حدود 10 درصد از وزن اولیه نیز در خیلی از موارد سیر بیماری را می توانید کنترل نمایید.

انتخاب رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی پر کربوهیدرات که حاوی میزان قابل توجهی سبزی و میوه و مواد غذایی پرفیبر باشد، معمولا بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به کبد چرب است. کاهش چربی مصرفی، به ویژه چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی های غیر اشباع که در روغن زیتون و ماهی وجود دارند، توصیه می گردد. استفاده از نان و غلات سبوس دار باید جدی گرفته شود. در نهایت تعیین مقدار مورد نیاز درشت مغذی ها اعم از پروتئین، چربی و کربوهیدرات بر اساس شرایط افراد باید تنظیم گردد.

انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم

چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل 30 تا 60 دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.

کنترل بیماری های زمینه ای متابولیک: کنترل دیابت و چربی های خون در بیماران مبتلا به کبد چرب ، نقش کمک کننده ای در بهبود این بیماری دارد. همانطور که می دانید از اصول مهم کنترل بیماری های متابولیک، رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم می باشد.

درمان خانگی کبد چرب

درمان کبد چرب با لیمو

لیمو نه تنها یک خورکی بلکه یک داروست چرا که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که به کبد کمک می کند تا آنزیم هایی مانند گلوتاتیون را تولید کنند، گلوتاتیون سموم را خنثی می کند و به همین دلیل لیمو به سم زدایی کبد کمک می کند.

لیمو غنی از فلاونوئیدهاست و فلاونوئید ها در داخل لیمو ترشح صفرا تحریک می کند و در نتیجه در هضم مواد غذایی موثر است.آب  نصف یک عدد لیمو را  در یک فنجان آب بریزید و آن را دو تا سه بار در روز برای چند هفته اول صبح ناشتا بنوشید.همچنین لیمو خرد شده را به یک بطری یا پارچ آب اضافه کنید و  اجازه دهید برای چند ساعت باقی بماند و این آب را در فواصل منظم در طول روز بنوشید.

درمان کبد چرب با زردچوبه

زردچوبه توانایی بدن در جذب چربی را بهبود می بخشد و در نتیجه کمک می کند تا چربی در کبد انباشته نشود؛ همچنین به فرآیند سم زدایی کبد کمک می کند.

کافی است تا مخلوط یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه در ۱ تا ۲ لیوان آب بریزید و آن را بجوشانید و دو بار در هفته از این نوشیدنی مصرف کنید؛ البته می توانید برای جذب بهتر به جای آب از شیر استفاده کنید.البته اگر پس از مصرف این نوشیدنی مشکل یبوست، درد معده یا گاز بیش از حد وجود داشته باشد، مصرف آن قطع شود.

درمان کبد چرب با شیرین بیان

شما می توانید از شیرین بیان برای درمان مشکلات کبدی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی استفاده کنید، ریشه شیرین بیان قرن هاست به عنوان گیاه دارویی شناخته می شود و به عنوان یک درمان کننده سرفه و کاهنده وزن نیز تجویز می شود.همچنین به کاهش علائم خستگی، افزایش حالت مثبت و فشار خون کمک می کند، برای درمان بیماری های جسمی، چون سرماخوردگی و کبد چرب استفاده می شود.

کافی است تا یک قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد و کمی عسل خام به آن اضافه کنید و این چای را ۲ بار در روز بخورید.همچنین می توانید روزانه ۱ قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان میل کنید.

درمان کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا ، بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد. استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.

هر روز صبح 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را در 2 لیوان آب بجوشانید، ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید. با این روش با کبد چرب مبارزه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.