شفا مگ

راه هایی برای افزایش هوش کودکان

رشد هوش کودک ناشی از تمرینی است که مغز دریافت می کند. اگر از همان ابتدا برای فرزند خود تجارب زیادی را فراهم کنید، می توانید رشد هوش او را تسریع کنید.

راه هایی برای افزایش هوش کودکان

رشد هوش کودک ناشی از تجربه و تمرینی است که مغز دریافت می کند. دیدن، شنیدن، لمس کردن، چشیدن و بو کردن اتصالات سلول های مغز را تحریک کرده (به نام سیناپس) و بیش از تریلیون عدد تولید می کند. هرچه این اتصالات پیچیده تر شوند، فرزند شما باهوش تر خواهد بود. هنگامی که شما از همان ابتدا برای فرزند خود انگیزش و تجارب زیادی را فراهم می کنید، می توانید رشد هوش او را تسریع کنید.

۱- با فرزندتان تعامل داشته باشید

دانشمندان متوجه شده اند کودکانی که در آغوش گرفته نمی شوند، و با آنها بازی نمی شود و مورد ممحبت واقع نمی شوند، رشد هوششان متوقف می گردد. آنها همچنین متوجه شده اند بچه هایی که بغل نمی شوند و به آنها توجه نمی گردد در رشد باز مانده، افسرده شده و عاقبت می میرند.

به عبارت دیگر، در تحقیقات بسیاری مشاهده شده که در آغوش گرفتن، تعامل داشتن و بازی کردن با فرزندتان، تأثیر قوی بر پیشرفت هوش او دارد. ارتباط عاشقانه بین شما و فرزندتان و تعامل یک به یک با او، پایه ای برای بالاتر بردن مهارت تفکر فراهم می کند.

۲- با فرزند خود صحبت کنید

 همچنین زمانی که فرزندتان صحبت می کند به حرف هایش گوش کنید. این کار تلاش آنها برای ارتباط بر قرار کردن و زبان را تقویت می کند. شما نیز می توانید برای فرزند خود کتاب بخوانید. اگر فرزند شما حتی مفهوم کلمات را نمی دانست شما خواندن را برای او شروع کنید. این کار برای آنها یک شروع خوبی برای پیشبرد مهارت زبان خواهد بود.

بچه هایی که اهل مطالعه هستند وقتی که بزرگتر می شوند بیشتر علاقمند می شوند که مطالعه ی خود را مادام العمر ارتقا دهند، در مدرسه بهترین باشند و در بزرگسالگی در زندگی موفق باشند. مطالعه ی کتاب یکی از مهمترین فعالیت هایی است که سبب باهوش شدن بچه ها می گردد.

۳- پیشرفت در هر دو قسمت مغز

کودک خود را در کنار چیزهایی قرار دهید که باعث پیشرفت در هر دو قسمت مغز گردد. سمت چپ برای استدلال، منطق و زبان عمل می کند و سمت راست ویژگی خلاقیت و هنر است.

۴- بگذارید که فرزندتان بازی کند

 زمانی که فرزندتان بازی می کند، آنها پایه ای برای مهارت های ذهنی، اجتماعی، جسمانی و عاطفی خود ایجاد می کنند. زمانی که فرزند شما با دیگر بچه ها بازی می کند، آنها یاد می گیرند ایده ها، معلومات و احساسات را با دیگران ادغام کنند.

۵- فرزند خود را برای ورزش کردن تشویق کنید

 ورزش فیزیکی نه تنها فرزند شما را قوی می کند، بلکه باعث می شود فرزندتان زرنگ شود. ورزش جریان خون به مغز را افزایش می دهد و سلول های مغزی جدیدی را تولید می کند. ورزش برای تیزهوشان بزرگسال مفید است، اما بر مغز در حال رشد فرزندتان در طولانی مدت اثر می کند.

۶- موسیقی را قسمتی از زندگی فرزندتان کنید

 تحقیقات نشان داده است که گوش کردن به موسیقی می تواند حافظه، توجه، انگیزه و یادگیری را افزایش دهد. همچنین می تواند استرس را که برای مغز کودک شما مخرب است، کاهش دهد. یادگیری نواختن یک آلت موسیقی بر روی تناسب فکری و زمانی مغز که بر پایه ی ریاضی انتزاعی نهاده شده است، تأثیر می گذارد. اگر امکانش هست، از پیانو شروع کنید. بعد از یادگیری خواندن موسیقی و اجرای بالای ده نت در یک زمان، برای آنها آموزش هر ساز دیگری بسیار آسانتر می شود. اما شروع آنها مهم نیست که چه سازی است.

۷- به فرزندتان اجازه دهید که شاهد انجام کارهای هوشمندانه شما باشد

 کودکان با مدل سازی رفتار بزرگسالان یاد می گیرند. اگر آنها ببینند شما در خواندن کتابها، نوشتن، ساختن موسیقی یا انجام کارهای خلاق مشغول به کار هستید، آنها کار شما را تقلید می کنند و با این روند باهوش تر می شوند.

۸- به فرزند خود اجازه دهید که بازی های هوشمندانه ی کامپیوتر را بازی کند

 بهترین بازی های کامپیوتری بازی هایی هستند که در مورد حروف، ریاضی، موسیقی، صدا و غیره به فرزندانتان آموزش می دهند. همچنین هماهنگی دست و چشم را پرورش می دهد و آنها را برای فناوری فردا آماده می کند. مهمتر از همه، کودک در صورتیکه که در حال بازی است، همه ی این موارد را فرا می گیرد. یادگیری و لذت بردن هم زمان بهترین راه برای یادگیری فرزند شماست.

۹- فرزند خود را به درستی تغذیه کنید

 دادن غذای مناسب برای افزایش پروتئین کودک (تخم مرغ، ماهی، گوشت، لوبیا، بادام زمینی و غیره) مهم است. توجه، هشیاری و تفکر آنها را بهبود می بخشد. کربوهیدرات به مغز او سوختی می دهد که در تفکر استفاده می شود. بهترینشان آنهایی هستند که از گندم خالص و میوه ها می آیند. کربوهیدرات های فرآوری شده و قند اثرات نامطلوبی بر روی میزان توجه، توانایی تمرکز و سطح فعالیت دارند. ویتامین ها و مواد معدنی نیز مهم هستند.

۱۰- آنها را برای گردش بیرون ببرید

 برخی از گزینه های خوب موزه و جاذبه های توریستی است. هنگامی که به اندازه کافی بزرگ شدند، آنها را به مکان های آموزشی اما بسیار مهیج  ببرید. یکی دیگر از گزینه های مناسب این است که آنها را به سفرهای خارجی ببرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.