شفا مگ

علائم بیماری پسوریازیس چیست

علائم بیماری پسوریازیس در هر فرد متفاوت است و در هر فرد ممکن است یک یا چند نشانه از ابتلا به پسوریازیس در نقاط مختلف از بدن با توجه به نوع آن دیده شود.

علائم پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمن است که سیستم ایمنی بدن بدرستی کار نمی کند و بدن در افراد سالم سلول های جدید پوستی ایجاد می کند و آن را حدود یک بار در ماه به سطح پوست منتقل می کند.افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند این جایگزینی پوست هر پند روز یکبار اتفاق می افتد و غالبا ارثی می باشد.

پسوریازیس معمولا مدت طولانی با فرد بیمار خواهد بود و بهترین راه برای اینکه دچار پسوریازیس نشوید پیشگیری می باشد. از عواملی که می تواند باعث پسوریازیس شود، آب و هوا، برخی داروها، استرس و آسیب های پوستی می باشند که بیشترین احتمال ایجاد علائم پسوریازیس می باشد.

انواع مختلفی پسوریازیس وجود دارد که می تواند به پسوریازیس پلاک، پسوریازیس ناخن، پسوریازیس پوست سر، پسوریازیس اریترودرمیک، پسوریازیس استخوانی، پسوریازیس معکوس و پسوریازیس خالدار اشاره کرد.البته برخی از پسوریازیس ها نیز وجود دارند که تنها بر روی پوست تاثیر نمی گذارد.

علت هایی که می تواند پسوریازیس را شدیدتر کند می توان به استرس، داروها، عفونت های شدید،کشیدن سیگار، افزایش وزن و تغییرات هورمونی اشاره کرد.

علائم پسوریازیس در هر بیماری مختلف است و به شرایط بیمار و منطقه ای که پسوریازیس ایجاد شده است مرتبط می باشد.یکی از شایعترین پسوریازیس ها پسوریازیس پلاک می باشد. در این مقاله قصد بر این است که شما را با علائم انواع پسوریازیس آشنا کنیم تا بتوانید در صورت ابتلا در مراحل اولیه آن را درمان کنید.

  1. علائم پسوریازیس پلاک
  2. علائم پسوریازیس معکوس
  3. علائم پسوریازیس ناخن
  4. علائم پسوریازیس خالدار
  5. علائم پسوریازیس پوست سر
  6. علائم آرتریت پسوریاتیک

علائم پسوریازیس پلاک

پسوریازیس پلاک با علائم زخم های قرمز با رویه ای نقره ای و سفید ظاهر می شود که می تواند در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود.شایعترین مناطقی که علائم پسوریازیس پلاک ظاهر می شود آرنج، پوست سر، زانوها و قسمت های پایینی کمر می باشد.

زمان نمایان شدن نشانه های پسوریازیس پلاک علاوه بر علائم های ظاهری، معمولا به همراه خارش یا درد و یا هر دو می باشد و حتی ممکن است پوست اطراف مفاصل ترک خورده و دچار خونریزی شود.

علائم پسوریازیس معکوس

علائم پسوریازیس معکوس معمولا به همراه خارش و درد می باشد که این درد در صورت مالیده شدن پوست به هم و یا عرق کردن بیشتر می شود. پسوریازیس معکوس لکه های پوست ملتهب، قرمز روشن، صاف از علائم پسوریازیس معکوس می باشد ولی پوسته پوسته نمی شود.

این نوع پسوریازیس بیشتر در قسمت چین های پوستی ظاهر می شود و بیشتر در افرادی که دارای اضافه وزن هستند دیده می شود.پسوریازیس معکوس معمولا در زیر بغل، کشاله ران، پوست بین باسن، پوست زیر سینه و شکم ایجاد می شود.

علائم پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن روی انگشتان و ناخن پا دیده می شود که البته این نوع پسوریازیس ممکن است به همراه پسوریازیس پلاک شکل بگیرد.

علائم پسوریازیس ناخن شامل تغییر رنگ ناخن ها به رنگ قرمز و قطره های خون زیر ناخن می باشد و در برخی موارد ایجاد تو رفتگی می شود.همچنین از علائم دیگر پسوریازیس ناخن دیده شدن نواحی سفید رنگ در زیر ناخن دیده شده و پوست ناخن ضخیم می شود.

در برخی از افراد ممکن است ناخن ها از پا جدا شوند و زمانی که ناخن بیفتد یک لایه سفید روی پوست ایجاد می شود که از سر ناخن شروع و به سمت پایین گسترش می یابد.

پسوریازیس باعث ضعیف شدن ناخن ها می شود و همچنین خطوط سیاه کوچک روی آن ظاهر شود. همچنین سر ناخن ممکن است لکه دار باشد و در صورت مسدود شدن مویرگ زیر ناخن قرمز می شود.

علائم پسوریازیس خالدار

پسوریازیس خالدار یکی دیگر از انواع پسوریازیس می باشد که با نام اشک یا باران نیز شناخته شده و باعث لکه هایی روی پوست می شود، اما از نظر ظاهری با پسوریازیس پلاک فرق دارد.

این پلاک ها معمولا کوچک هستند و قطر ان بیش از نیم اینچ نیست. این پلاک ها نسبتا گسترده هستند و به جز کف پا و دست ها ممکن است در هر نقطه از بدن توسعه پیدا کند. این پلاک ها میتواند در قفسه سینه ، بازوها ، پاها و پوست سر توسعه پیدا کند.

پسوریازیس خالدار معمولا پس از عفونت گلو استرپ رخ میدهد و در بین نوجوانان و کودکان بیشتر دیده میشود. این نوع ممکن است از بین برود . 

علائم پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر می تواند به تنهایی یا به همراه پسوریازیس پلاک ایجاد شود و لکه های ضخیم و قرمز روی پوست به صورت نقره ای یا سفید دیده شود. البته تفاوت این نوع پسوریازیس با پسوریازیس پلاک این است که ممکن است درد و خارش نداشته باشد و در برخی از افراد به همراه ریزش مو می باشد. این پسوریازیس در سر و اطراف خط مو ایجاد می شود.

علائم آرتریت پسوریاتیک

این نوع پسوریازیس ابتدا فرد مبتلا به پسوریازیس شده و قبل نشان داده شدن ضایعات پوستی ابتدا باعث آرتروز می شود و سپس ضایعات پوستی مشخص می شود.

علائم این نوع سفتی ، قرمزی ، تورم و درد اطراف مفاصل و تاندون ها ، تورم انگشتات ، درد در پاشنه پا ، کمر یا انگشت دست،

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.