شفا مگ

درمان خانگی بواسیر با چند روش آسان و موثر

درمان خانگی بواسیر با چند روش آسان در منزل می تواند روشی موثر برای درمان و کمک به کاهش علائم بواسیر مانند کاهش درد،خارش، تورم و التهاب بواسیر می باشد.

درمان خانگی بواسیر با چند روش آسان و موثر

بواسیر به رگ های متورم شده در مقعد و رکتوم تحتانی می باشد می تواند در داخل رکتوم یا زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شود.بواسیر دلایل زیادی دارد اما به طور کل علت اصلی آن ناشناخته می باشد.درمان های زیادی برای بواسیر وجود دارد که یکی از این روش ها درمان خانگی بواسیر می باشد که می تواند موثر باشد.

بواسیر داخلی در داخل روده راست یا رکتوم ایجاد می شود و قابل مشاهده و احساس نمی باشد و کمتر پیش می آید که ایجاد علائم دردناکی داشته باشد. از علائم بواسیر داخلی می توان به سوزش در هنگام مدفوع اشاره کرد، حتی در برخی موارد مقدار کمی خون قرمز روش روی مدفوع مشاهده می شود.

بواسیر خارجی نوعی بواسیر است که تورم رگ ها در خارج از مقعد می باشد که می تواند باعث خونریزی، ترک خوردگی و حتی خارش را در برخی افراد ایجاد کند.این نوع بواسیر می تواند به علت فشار زیاد در زمان دفع مدفوع یا مدفوع های سفت ایجاد شود. از علائم بواسیر خارجی می توان به خارش یا تحریک در ناحیه مقعد، درد، تورم در اطراف مقعد و وجود خون در مدفوع اشاره کرد.

 بواسیر را می تواند با درمان خانگی درمان کرد و باعث کاهش درد، تورم، التهاب بواسیر شود.در ادامه با ما همراه باشید تا با چند روش درمان خانگی برای درمان بواسیر آشنا شوید.

مصرف غذاهای پر فیبر

برای درمان بواسیر ،میوه ، سبزیجات ، غلات کامل بخورید ، این کار باعث میشود که مدفوع نرم شود این به شما کمک میکند تا از تنگی که میتواند علائم بواسیر را بدتر کند جلوگیری کند. فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برای کمک به درمان و جلوگیری از بواسیر مهم است که به میزان کافی فیبر مصرف کنید.در خانم ها روزانه 25 گرم فیبر و در مردان روزانه 38 گرم فیبر نیاز است .

نوشیدن مایعات

یکی از بهترین روش های درمان بواسیر مصرف آب در طول روز میباشد.آب کمک می کند دچار یبوست نشوید و مدفوع سفت نباشد و باعث سوزش و درد در ناحیه بواسیر نشوید.

 حمام آب گرم

مرتبا حمام آب گرم بگیرید. ناحیه مقعد خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه به مدت 2 تا سه بار در روز با آب گرم خیس کنید.این روش یکی از بهترین روش های درمانی است.

داروهای مسکن

استفاده از داروهای مسکن غیر استروئیدی مانند استامینوفن می تواند به کاهش درد کمک زیادی کند و باعث می شود علائم بواسیر طی یک هفته از بین برود.

 سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده ای است که باعث تسکین فوری بواسیر، کاهش درد و خارش می شود،البته افرادی که حساسیت پوستی دارند از این روش استفاده نباید بکنند زیرا باعث مشکلات سوختگی پوست و حساسیت پوستی شدید ایجاد می کند.

 آلوئه ورا

آلوئه ورا به علت داشتن گلیکوپروتئین می تواند برای کاهش التهاب و درد کمک زیادی کند و باعث ترمیم پوست نیز می شود.آلوئه را می توانید به آرامی به هموروئید خارجی اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید. همچنین برای نرم کردن مدفوع می توانید از نوشیدنی آلوئه ورا استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک داروی ضد التهابی می باشد که می توان از آن در منطقه ملتهب استفاده کرد.برای این کار قبل از استفاده از چند قطره روغن درخت چای را با روغن کرچک مخلوط کرده و برای درمان بواسیر استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس دارای خواص تسکین دهندگی می باشد و می تواند به منطقه ملتهب مالیده شود، راه دیگری برای استفاده از روغن اسطوخودوس، اضافه کردن مقداری از آن را به آب وان حمام اضافه کنید و در وان بنشینید. این روش درد و خارش از بین خواهد رفت.

بسته های یخ

بسته های یخ میتواند به تسکین درد و التهاب بواسیر کمک کند. استفاده از یک پک یخ در هنگام نشستن میتواند به درد کمک کند و به طور موقت تورم را کاهش دهد. این درمان را به مدت 15 دقیقه انجام دهید.

پماد های هیدروکورتیزون 1%

هیدروکورتیزون یک داروی استروئیدی می باشد که باعث درمان التهاب می شود و برای استعمال خارجی استفاده می شود.پماد هیدروکورتیزون یک داروی کورتیکواستروئید می باشد و به عنوان یک داروی درمان بیماری مقعدی میباشد و می تواند علائم خارش، تورم و درد را بهبود بخشد.

راه های پیشگیری از بواسیر

  • خوردن غذاهایی که فیبر زیادی دارند
  • نوشیدن آب یا مایعات در طول روز
  • در هنگام مدفوع کردن به خودتان فشار وارد نکنید
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  • کنترل استرس و فشار روانی با ورزش های یوگا و مدیتیشن
  • رسیدن به وزن ایده آل
  • پوشیدن لباس های راحت و آزاد
  • مصرف مایعات کافی روزانه حداقل ۸ لیوان برای مرطوب نگه داشتن مدفوع آماده ی دفع
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند چای
  • پرهیز از مصرف بی رویه شکر و انواع کیک ها و شیرینی ها

بواسیر در  دوران بارداری

وزن اضافی یک زن در دوران بارداری ممکن است باعث بواسیر شود. بواسیر یک مشکل شایع در دوران بارداری است. وزن اضافی در دوران بارداری باعث فشار روی رگ ها در مقعد و روده راست میگذارد. با بزرگ شدن رحم ، فشارهایی روی رگ های نزدیک رکتوم ( روده راست ) وارد میشود.تغییرات هورمونی ممکن است رگها را در این ناحیه شل کرده و همین امر باعث بواسیر میشود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.