شفا مگ

درمان کبد چرب با خاکشیر به روش خانگی

درمان کبد چرب با خاکشیر یکی از روش های بسیار موثر و مفید خانگی می باشد و به علت خواص ادرار آوری می تواند در مدت زمان کمی کبد را پاکسازی و سم زدایی کند.

خاکشیر

خاکشیر گیاهی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های کبد مورد استفاده قرار می گیرد و نقش موثری در درمان کبد چرب دارد.

خاکشیر قاتل کبد چرب است و به علت خواص ادرار آوری که دارد می تواند به سرعت کبد را پاکسازی و سم زدایی کند. بهتر است از این دانه ریز در صبح ناشتا استفاده شود تا بهترین تاثیر را داشته باشد.

مخلوط های مختلفی با خاکشیر وجود دارند که می تواند برای پاکسازی و سم زدایی کبد چرب مفید باشد. خاکشیر با مخلوط شاطره و کاسنی می تواند یک معجون مناسب برای سم زدایی کبد باشد.

داروها و گیاهان دارویی زیادی برای درمان کبد چرب وجود دارد، اما خاکشیر  یکی از مفیدترین گیاه دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب می باشد و بسیار موثر می باشد.

مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر: برای پاکسازی کبد بهتر است به مدت 21 روز به طور مستمر بخورید تا بهترین نتیجه را برای پاکسازی کبد بگیرید. البته افرادی که مشکلات کبدی یا صفراوی دارند و یا سابقه بیماری خاص، حتما باید با پزشک مشورت کنند تا مطمئن شوند مصرف خاکشیر برای این مدت برایشان بی خطر می باشد.
خوردن خاکشیر ناشتا برای کبد چرب بهترین زمان مصرف، زیرا صبح بدن بهتر می تواند سم زدایی و پاکسازی انجام دهد و علاوه بر تاثیر بر روی کبد برای چربی سوزی و لاغری نیز مفید باشد. بهتر است زمانی که نوشیدنی را میل کردید نا نیم ساعت پس از آن چیزی نخورید.
خاکشیر و عسل برای کبد چرب: اگر طبع سردی دارید و یا به بیماری روماتیسم یا ارتروز مبتلا هستید از نظر طب سنتی بهتر است برای برای درمان کبد چرب با خاکشیر مقداری عسل به آن اضافه کنید.
خاکشیر و ترنجبین نیز یک ترکیب عالی برای پاکسازی کبد است که در طب سنتی از آن برای درمان سودا و بلغم استفاده می شود و باعث از بین رفتن کک های صورت می شود.
طرز تهیه ترنجبین و خاکشیر برای کبد می بایست ترنجبین را حدود 5 ساعت در آب خیس کنید و پس از پنج ساعت آن را از صافی رد کرده و به آن 2 قاشق خاکشیر اضافه کنید، سپس به این ترکیب آب اضافه کنید و این نوشیدنی میل کنید.

مضرات خاکشیر برای کبد وجود دارد، اگر در مصرف آن زیاده روی کنید، اما اگر در حد معمول از آن استفاده کنید مضر نخواهد بود، البته افرادی که مبتلا به مشکلات صفراوی هستند بهتر است خاکشیر را با احتیاط مصرف کرده و حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند. اگر خاکشیر به خوبی شسته شود و در مصرف آن زیاده روی نشود نمی تواند برای بدن مضر باشد.

خاکشیر چه خواصی دارد

خاکشیر یک گیاه خودرو یک تا دو ساله است که بیشتر در دشت ها و کوهستان ها می روید و تخم آن با نام خاکشیر نیز شناخه می شود طعم آن کمی تلخ است.این دانه های ریز سرشار از منابع مفیدی از اسید های چرب مانند اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک و پالمتیک می باشد.

این دانه های ریز دارای در طب سنتی در درمان بیماری های مختلفی از جمله گوارش و مسمومیت های غذایی کابرد زیادی دارد. خاکشیر برای پاکسازی و سم زدایی کبد بسیار مناسب است و می تواند گرمی و خشکی معده را به راحتی درمان کند.

خاکشیر دارای خواص برای درمان بیماری ها می باشد که برخی از درمان های خاکشیر شامل موارد زیر است:

  • درمان کبد چرب
  • برطرف کننده یبوست
  • کنترل سطح فشار خون
  • برطرف کننده عطش و تشنگی
  • دفع سنگ کلیه و مجرای ادرار
  • تقویت کننده معده

همچنین از خاکشیر برای از بین بردن خارش پوست، کاهش الرژی و درمان واریس و بواسیر نیز استفاده می شود.

خاکشیر می تواند به راحتی در شادابی و طراوت پوست نقش داشته باشد و به عنوان یک رطوبت رسان طبیعی برای پوست های خشک محسوب شود. خاکشیر علاوه بر شادابی پوست می تواند برای درمان جوش صورت، لکه و آکنه مفید باشد.

برخی از متخصصان طب سنتی خاکشیر را به عنوان یک درمانگر و تسکین دهنده التهاب مجاری ادراری معرفی می کنند و مصرف روزانه 4 لیوان خاکشیر را درمان توصیه می کنند.

خاکشیر خواص لاغری و کاهش وزن نیز دارد و با مصرف روزانه ناشتا یک قاشق غذا خوری خاکشیر با یک لیوان آب ولرم می تواند باعث دفع چربی از بدن شود.

کبد چرب چه علائمی دارد

کبد چرب زمانی که در سلول های کبد، چربی رسوب کند که تا 5 درصد چربی طبیعی است، اما رسوب بیشتر از این مقدار می تواند باعث کبد چرب در افراد شود. در موارد شدید ممکن است دچار زخم در کبد شود.

عواملی که می توانند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند، چاقی، عدم فعالیت جسمی، مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک می باشد. همچنین سیگاری ها، افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند.

از علائم شایع کبد چرب می توان به احساس خستگی مداوم، درد یا ناراحتی در قسمت سمت راست بالای شکم می باشد. همچنین ممکن است در برخی موارد علائم دیگری نیز داشته باشد که شامل:

  • سوزن سوزن شدن دست و پا
  • ریزش شدید مو
  • طعم تلخ در دهان و رفلاکس معده
  • عصبانیت و پرخاشگری زیاد
  • زرد بودن روی زبان

کبد چرب در زنان به دلیل اینکه در بدنشان تغییرات هورمونی زیاد اتفاق می افتد که علائمی چون خستگی و بی حالی مداوم، کاهش وزن و اشتها، همچنین درد در سمت راست بالای شکم ایجاد می شود. همچنین در برخی موارد باعث خونریزی شدید در دوران قاعدگی زنان می شود.

مضرات خاکشیر برای کبد

همانطور که مصرف خاکشیر برای درمان بسیاری از بیماری ها به خصوص کبد چرب مفید است ، اما زیاده روی در مصرف آن می تواند برای بدن مضر باشد.

برخی از افراد که دچار زخم معده هستند، می بایست در مصرف این ماده زیاده روی نکنند و بهتر است قبل از مصرف خاکشیر با پزشک خود مشورت کنند تا مقدار مجاز مصرف خاکشیر را مشخص کنند.

به گفته متخصصان طب سنتی افرادی که دچار بیماری های روماتیسم یا ارتروز هستند بهتر است خاکشیر را با کمی عسل میل کنند، زیرا خاکشیر طبع سرد و تر دارد.

افرادی که مبتلا به مشکلات صفراوی هستند می بایست  خاکشیر با ترنجبین را با احتیاط مصرف کنند و حتما باید توسط پزشک مقدار مصرف آن مشخص شود. زیرا این دو ماده گرم و تر هستند و ممکن است باعث بیرون ریزی شود، افرادی که مبتلا به مشکلات صفراوی هستند نمی توانند این حالت را تحمل کنند.

اگر خاکشیر را نشورید و استفاده کنید ممکن است دچار سنگ کلیه شوید، بهتر است خاکشیر را قبل از مصرف چند بار بشویید و به مدت 12 ساعت آن را خیس کنید.

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب مختلف است که هر یک از روش های مصرف، علاوه بر پاکسازی و سم زدایی کبد می توانند برای درمان موارد دیگری نیز مفید باشند.

خاکشیر با عرق کاسنی

خاکشیر به همراه عرق کاسنی می تواند یک درمانگر مفید برای کبد چرب باشد، به همین منظور می توانید یک قاشق غذا خوری خاکشیر را به عرق کاسنی اضافه کرده و میل کنید.

خاکشیر با ترنجبین

مصرف خاکشیر به همراه ترنجبین یک ترکیب عالی برای درمان کبد چرب است که علاوه بر آن می تواند درمان کننده سودا و بلغم نیز باشد. همچنین مصرف خاکشیر به همران آب پنیر علاوه بر خواص سم زدایی کبدی دارای خواص ضد صودا و صفرا نیز می باشد.

نکته ای که باید رعایت کنید این است که مصرف داروهای گیاهی می بایست با تجویز پزشک باشد و در موارد پاکسازی کبد با خاکشیر و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج ها بایستی با احتیاط مصرف شود. این ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده اند و چون کبد را سریع پاکسازی ی کند در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می کند که بیمار مبتلا به صفرا نمی تواند این حالت را تحمل کند.

درمان کبد چرب با خاکشیر جوشیده

مصرف خاکشیر برای پاکسازی کبد یکی از توصیه های طب سنتی می باشد که برای دریافت خواص درمانی خاکشیر برای کبد چرب می توانید 2 قاشق غذا خوری خاکشیر را در 2 لیوان آب بجوشانید.این جوشانده را می بایست ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت پس از مصرف آن چیزی نخورید. این یک روش مناسب برای کبد چرب می باشد.

روش شستن خاکشیر

شستن خاکشیر ضروری است، زیرا دارای مقدار زیادی شن و برگ است و برای اینکه دچار سنگ کلیه نشوید می بایست خاکشیر را 12 ساعت قبل از مصرف بشورید و در آب بخیسانید.

اولین کاری که برای شستن خاکشیر باید انجام دهید این است که خاکشیر را در یک کاسه بزرگ ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس خاکشیر را درون آب هم بزنید تا دانه های آن جدا شوند.

سپس کمی صبر کنید تا دانه های خاکشیر ته نشین شوند و برگ های داخل آن به سطح آب بیایند، سپس آب را به آرامی خالی کنید و مجددا در کاسه آب بریزید تا پر شود.این کار را تا زمانی که سطح خاکشیر زلال شود تکرار کنید.

سپس مقداری آب به خاکشیر اضافه کرده و آن را در یک ظرف دیگر به آرامی بریزید. با این کار شن های خاکشیر در ته ظرف اول باقی میماند. اینکار را نیز چند بار تکرار کنید تا زمانی که هیچ شنی در کف ظرف باقی نماند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.