شفا مگ

آسیب ویپلش چیست

آسیب ویپلش نوعی از رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلات گردن می باشد که بیشتر در تصادف با اتومبیل به دلیل حرکت به عقب و جلو شدید و ناگهانی سر ایجاد می شود.

آسیب ویپلش چیست

آسیب ویپلش (Whiplash neck sprain) نوعی از رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلات گردن می باشد که بیشتر در تصادف با اتوموبیل به دلیل حرکت به عقب و جلو شدید و ناگهانی سر ایجاد می شود.این حرکت شدید باعث کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات گردن می شود.

در زمان ضربه اتومبیل از طرفین و حرکت گردن به عقب و جلو یا چرخش گردن می تواند باعث کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن شود. در برخی موارد حرکت سر و گردن اینقدر شدید است که باعث آسیب نخاع گردنی می شود. البته زنان نیز بیشتر از مردان دچار این آسیب می شوند. این آسیب گردنی ممکن است در فعالیت های ورزشی نیز ایجاد شود.

علائم آسیب ویپلش

علائم ممکن است چند ساعت بعد از تصادف نمایان شود که با درد و خشکی گردن همراه می باشد و این گرفتگی در روز بعد بیشتر خواهد شد. سایر علائم هایی که آسیب ویپلش می تواند داشته باشد شامل:

  • درد در هنگام چرخش یا خم کردن گردن
  • درد و خشکی شانه و بازو
  • درد و خشکی در بالا یا پایین ستون فقرات
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • درد فک
  • درد در حین بلعیدن

پیشگیری از آسیب ویپلش

برای اینکه دچار آسیب ویپلش در زمان تصادف نشوید می تواند از سری های صندلی اتومبیل استفاده کنید، با این کار تا حد زیادی مانع از بروز آسیب کشیدنی و گرفتگی رگ گردن می شوید. این پشت سری ها را به گونه ای تنظیم کنید تا دقیقا پشت سر شما قرار بگیرد تا در زمان برخورد اتومبیل دیگر از پشت مانع از حرکت ناگهانی سر نشین شود.

استفاده از پشت سری هایی که در صندلی اتومبیل وجود دارند میتوانند تا حدود زیادی مانع از بروز آسیب کشیدگی و گرفتگی رگ گردن شوند. این پشت سری ها را باید درست تنظیم کرد تا دقیقا پشت سر سرنشین قرار گیرند و در صورت برخود اتومبیل دیگر از پشت، مانع از حرکت ناگهانی سر سرنشین به عقب شوند.

درمان آسیب ویپلش

در یکی دو روز اول که شدت درد کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن زیاد است گردن را باید تا حد امکان کمتر حرکت داد. استفاده از یک گردنبند طبی میتوان کمک کننده باشد. بعد از چند روز باید بتدریج حرکات گردن شروع شده و به تدریج و به آرامی گردن حرکت داده شود.

حرکت گردن در ابتدا ممکن است کمی دردناک باشد ولی بتدریج شدت گردن درد کاهش میابد. بیحرکتی طولانی مدت گردن و حرکت ندادن آن میتواند موجب خشک شدن گردن شود.

استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن و یا داروهای ضد درد مانند استامینوفن و داروهای شل کننده عضلانی می تواند یکی از روش های بهبود و درمان رگ به رگ شدن گردن و گرفتگی آن باشد.

توجه به حفظ وضعیت مناسب سر و گردن در حین کار و نوشتن و خواندن و کار با کامپیوتر، استفاده از یک بالشت مناسب در موقع خوابیدن و فیزیوتراپی میتواند به کاهش درد رگ گردن  کمک کند.

اگر در حین رانندگی متوجه شدید ماشین پشتی در حین برخورد به شما است سر خود را به پشت سری تکیه داده و کمر خود را به صندلی نزدیک کنید تا احتمال آسیب ویپلش  و گرفتگی عضلات گردن کاهش یابد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.