شفا مگ

درمان خانگی تهوع با 9 روش سریع و موثر

تهوع به احساس بالا آوردن محتویات داخل معده در فرد گویند که علت های مختلفی دارد، اما اگر برخی اوقات اتفاق می افتد با درمان خانگی به راحتی قابل درمان است.

درمان خانگی تهوع

قطعا برای همه افراد پیش آمده است که احساس تهوع داشته باشد که می تواند به علت سرگیجه، اضطراب، مسمومیت، معده درد و حتی مصرف برخی از دارها باشد. اکثر زنان باردار و بیماران سرطانی که شیمی درمانی می شوند این حالت را تجربه می کنند. اگر تهوع در برخی موارد پیش بیاید می توانید آن را در خانه درمان کنید.

درمان خانگی تهوع روش هایی هستند که می توانید بدون استفاده از داروهای شیمیایی تهوع را درمان کنید. در ادامه با برخی راه کارهای خانگی برای درمان تهوع آشنا خواهید شد.

نوشیدن مایعات

در برخی از موارد کمبود آب می تواند باعث ایجاد تهوع در فرد شود. با نوشیدن آب علاوه بر کنترل تهوع، می توانید به بازگرداندن مایعات از دست رفته در بدن کمک کنید. نوشیدن مایعاتی مانند آّ یا آب میوه می تواند این مشکل را برطرف کند. در زمان مصرف آب به مدت چند ساعت از مصرف ماده غذایی بپرهیزید تا سطح مایعات در بدن شما افزایش یابد.

مصرف زنجبیل

مصرف زنجبیل می تواند باعث آرام بخشی و رفع التهاب در بدن شود و می تواند به کاهش و جلوگیری از حالت تهوع کمک زیادی کند.زنجبیل می تواند به بیمارانی که بعد از عمل جراحی دچار تهوع می شوند کمک زیادی کند.

بهترین راه برای استفاده از خواص زنجبیل دمنوش زنجبیل می باشد که می توانید زنجبیل را به قطعات کوچک تقسیم کنید و داخل آب جوش بریزی و بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد و سپس ان را از صافی رد کرده و میل کنید.

مصرف لیمو ترش

بیمارای که به علت شیمی درمانی دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند می توانند با مصرف لیمو ترش این مشکل را تسکین دهند.لیمو ترش را برش زده و به در زمان شیمی درمانی آن را بمکید. مصرف آب لیمو ترش هم باعث کاهش حالت تهوع می شود.

میان وعده های کوچک

با استفاده از وعده های غذایی کوچک می توانید تهوع ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهید.از مصرف وعده های غذایی بزرگ پرهیز کنید. قبل از هر جلسه شیمی درمای از غذاهای سبک استفاده کنید و سعی کنید تمام وعده های غذایی را مصرف کنید.

تغییر عادات غذایی

بیماران سرطانی می توانند با تغییر عادات غذایی خود از تهوع جلوگیری کنند. غذایتان را به آرامی بخورید و وقت بیشتری برای جویدن هر لقمه صرف کنید. از خوردن غذاهای داغ اجتناب کنید. از غذاهایی که به دمای معمولی اتاق رسیده و خنک شده اند، استفاده کنید.

از مصرف غذاهای چرب، تند و ترش خودداری کنید. از مایعات پس از پایان هر وعده غذایی استفاده کنید. از نوشیدن مایعات به همراه غذا بپرهیزید.

رژیم غذایی BRAT

زمانی که حالت تهوع و استفراغتان کمتر شد، می توانید از غذاهای شیرین و بدون بو استفاده کنید. در چنین شرایطی بهترین انتخاب استفاده از رژیم غذایی BRAT است. رژیم BRAT همان رژیم موز، برنج، پوره سیب و نان تست است که نه تنها برای پیشگیری از استفراغ، بلکه برای درمان حالت تهوع و اسهال نیز موثر است.

درمان با سرما و گرما

اگر حالت تهوع دارید، می توانید از کمپرس سرد بر روی معده و شکم خود استفاده کنید. برای این کار مقداری یخ را داخل یک پارچه بپیچید و روی شکم خود قرار دهید. همچنین می توانید از یک بسته یخ بر روی ستون فقرات خود نیز بهره ببرید. برای روش گرمایی، باید مقداری آب داغ بنوشید. آب باید حتماً داغ باشد.

عصاره نعناع فلفلی

استفاده از عصاره نعناع فلفلی به بهبود حالت تهوع در افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند، کمک می کند. نیم ساعت قبل از غذا خوردن عصاره نعناع را بو بکشید. نعناع فلفلی حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی را نیز کاهش می دهد.

دمنوش بابونه

شما می توانید از دمنوش بابونه برای مقابله با حالت تهوع ناشی از اختلالات سیستم گوارشی بهره ببرید. برای این کار بابونه را در آب جوش ریخته و دم کنید، سپس از صافی عبور داده و یک فنجان از آن را بنوشید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.