شفا مگ

چه علت هایی می توانند باعث خارش چشم شوند

علت خارش چشم یا دلیل خاریدن چشم بسیار زیاد است که برخی از علت های آن خشکی چشم، آلرژی فصلی، حساسیت به بعضی از مواد آلرژی زا و برخی بیماری های چشمی است.

علت خارش چشم

علت خارش چشم ممکن است به دلیل حساسیت یا برخی بیماری های چشمی باشد.بیشتر وقت ها خارش چشم به دلیل حساسیت می باشد. علت های زیادی باعث حساسیت می شوند که در برخی موارد ممکن است حساسیت فصلی باشد که معمولا در فصل بهار و پاییز ایجاد می شود که به علت افزایش میزان گرده ها در هوا می باشد.

دلایل خارش چشم بسیار زیاد هستند که دلایل شایع آنها برخی از بیماری ها و داروها و عوامل آلرژی زا، حساسیت های فصلی و عوامل محیطی می باشند.

برخی مواقع برخی داروها می توانند سبب بروز مشکلات چشمی و خارش چشمی شوند.دلیل خارش چشم به علت مصرف دارو می تواند از عوارض های جانبی آن دارو باشد. داروهایی مانند قرص های ضد بارداری، برخی آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین، داروهای ضد درد، آنتی هیستامین ها، بتا بلوکرها، داروهای ضد افسردگی، اشک مصنوعی می توانند باعث ایجاد خارش چشمی شوند.

افرادی که از کامپیوتر و گوشی های موبایل زیاد استفاده می کنند ممکن است دچار خشکی چشم شوند و این همین دلیل دچار خارش چشم می شوند.این افراد باید از روش 20 20 20 برای رفع خستگی چشم های خود استفاده کنند.

همچنین عواملی چون یائسگی، عوامل محیطی نظیر باد، هوای خشک، سیگار و مسافرت های هوایی می تواند باعث خشکی چشم و خارش چشم شود.

مشکلات چشمی ساده نیز ممکن است در برخی اوقات نیاز به ارزیابی توسط پزشک باشد. افرادی که دچار درد شدید چشمی ، قرمزی توام با درد چشم، دید تار عنکبوتی، تاری دید ناگهانی، دوبینی، برآمدگی چشم، تورم چشم، علائم عفونت و چسبیدن پلک های چشم به هم در زمان بیدار شدن از خواب شده اند می بایست برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه کنند.

برخی اختلالات پزشکی همراه برخی علائم مرتبط می تواند باعث خارش چشم شوند که در ادامه به این بیماری ها می پردازیم.

ملتحمه اتوپیک

ملتحمه اتوپیک به التهاب قرنیه و غشاء پوشاننده پیشین چشم می باشد. این بیماری ژنتیکی می باشد و با هر ماده آلرژی زای خاص واکنش غیر نرمال آلرژیک ایجاد می کند.کسانی که به این اختلال دچار هستند بیش از حد آنتی بادی تولید می کنند و این موضوع می تواند در تمام سال آنها را اذیت کند.

اگر ملتحمه اتوپیک درمان نشود ممکن است دچار علائم زخم ، جراحت، کاتاراکت، قوز قرنیه و عروق قرنیه که در آن رگ های خونی درون قرنیه رش می کنند شوید.

کراتوکنژنکتیویت بهاره

این نوع اختلال غشاء محافظ بخش پیشین چشم ملتهب می شود و در پسران کم سن و سال شایع تر می باشد.این نوع اختلال معمولا علائم برجستگی در پلک بالایی چشم ایجاد می شود. این عارضه معمولا فصلی می باشد، اما در برخی از افراد در تمام طول سال دیده شده است.

ملتحمه آلرژیک

این نوع اختلال زمانی ایجاد می شد که غشا< محافظ بخش داخلی چشم توسط یک ماده آلرژی زا دچار خارش شده باشد.علت شایع این واکنش آلرژیک شامل گرده ، قارچ های انگلی گیاهان، علف و چمن، دانه، غبار و مواد آلرژی زا مانند لوسیون و مواد آرایشی می باشد.

درماتیت اتوپیک

درماتیت اتوپیک یک نوع اگزما می باشد که باعث ایجاد پوست های خشک و پوسته پوسته می شود. این نوع عارضه ممکن است در اطراف چشم و همچنین دیگر قسمت های بدن ایجاد خارش کند.

چشم خشک

زمانی که چشم مواد مرطوب کننده ترشح نکند باعث خشکی جشم می شود که در این حالت چشم ها محافظت کمتری دارند و در مقابل غبار و دیگر ذرات آلوده هوا حساس تر هستند. این وضعیت می تواند به التهاب و جراحت منجر شود.

اختلال غده میبومیان

این غده در میان پلک های بالایی و پایینی چشم قرار دارد.وقتی این غدد مسدود می شود یا دچار ناهنجاری می شود اشک های ایجاد شده توسط چشم دارای مقدار کافی روغن برای مرطوب نگه داشتن چشم نخواهد بود و چشم دچار خارش می شود.

بلفاریت

بلفاریت یک نوع اختلال چشمی است که در جواب آنتی ژن های تولید شده توسط میکروب های استافیلوکوکی و غبار کنه ها باعث التهاب پلک چشم می شود.

ورم ملتحمه عفونی

قطعا این موضوع را می دانید که چشم ها در مقابل باکتری ها و عفونت های ویروسی ایمن نیستند و برخی از باکتری های شایع که باعث ایجاد ورم عفونی می کنند شامل موارد زیر هستند:

  • نیسیریا مننژیتیس
  • استافیلوکوک پنومونیا
  • هموفیلوس آنفولانزا
  • استافیلوکوک ارئوس
  • کلامیدیا تراکوماتیس

ورم ملتحمه ناشی از لنز های تماسی

افرادی که از لنز های تماسی استفاده می کنند در برخی موارد دجار التهاب ناشی از استفاده لنز می شوند که در این مواقع قرنیه ممکن است صدمنه دیده و دچار جراحت شود.

ورم ملتحمه پیلاری

این اختلال چشمی بیشتر مرتبط به یک واکنش آلرژیک بوده و ممکن است به صورت توده های بزرگ زیر پلک چشم ظاهر شود.از علت های این عارضه می تواند به لنز های تماسی، چشم مصنوعی، قرار گرفتن چشم در معرض بخیه و ملتحمه اتوپیک اشاره کرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.