شفا مگ

علت بوی بدن دهان کودک چیست و چگونه رفع می شود

علت زیادی برای بوی بد دهان کودک و نوزاد وجود دارد و والدین به دنبال یافتن علت آن می باشند که در این مقاله به دلایل و روش های رفع بوی بد دهان می پردازیم.

علت بوی بد دهان کودک

علت بوی بد دهان کودک می تواند خشکی دهان، بهداشت نامناسب یا برخی بیماری ها باشد.ممکن است کودک شما به علت گرفتگی بینی از راه دهان نفس می کشد که این می تواند باعث خشکی دهان کودک شود و دهان را آماده رشد باکتری ها کند.

برخی کودکان ممکن است اسباب بازی یا شی دیگری را مدام در دهان خود کنند که باعث بوی بدن دهان او شود. این اتفاق در کودکان نوپا شایع می باشد.

بهداشت نامناسب یکی از علت های مهم بوی بد دهان کودک می باشد.قطعا می دانید که باکتری های طبیعی در دهان زندگی می کنند و می توانند روی باقی مانده ذرات غذا در بین دندانها در خط لثه و روی سطح لوزه یا زبان قرار بگیرند.همین عوامل باعث می شوند دهان کودک بوی نامطبوعی بگیرد، بخصوص زمانی که غذا به مدت طولانی در دهان باقی مانده باشد.

برخی از کودکان از پیاز و سیر لذت می برند و در غذاهای خود زیاد استفاده می کنند که این امر باعث می شود تا زمانی که این مواد غذایی در سیستم گوارش آنها باشد روی تنفس آنها تاثیر بگذارد.

برخی کودکان ممکن است دچار عفونت های سینوزیت ، ورم لوزه یا آلرژی های فصلی شده باشند که این بیماری ها می تواند باعث بوی بد دهان شوند. همچنین کودکان و نوزادانی که مبتلا به رفلاکس معده هستند نفس بدبویی دارند.

برخی کودکان به علت رعایت نکردن نکات بهداشتی دهان و دندان دچار کرم خوردگی و یا جرم دندان می شوند که می تواند در هر سنی ایجاد شود و باعث بوی بد دهان شود.

رفع بوی بدن دهان کودک

یکی از راه های مهم برای رفع بوی بدن دهان مسواک زدن است.حتی اگر فرزند شما نوزاد باشد می توانید لثه ها و دندان ها را برایش پاک کنید.

کودکانی که مرحله نوزادی را پشت سر می گذاشته اند می توانید به آنها مسواک زدن را آموزش بدهید یا اینکه خودتان برای کودک مسواک کنید.مسواک زدن کودک بهتر است روزی یک الی دو بار قبل از خواب باشد. سعی کنید تا قبل از 2 سالگی مقدار بسیار کمی خمیر دندان استفاده کنند که آن هم در حد یک دانه برنج می باشد.

سعی کنید کودک خود را به طور منظم به دندانپزشکی ببرید تا مطمئن شوید که دندان هایشان سالم و تمیز می باشد و اگر دهانشان بو می دهد این مسئله را به دندانپزشک او بگویید.

به هیچ عنوان به علت بوی بد دهان کودک را مسخره یا خجالت زده نکنید،این کار باعث می شود در روحیه کودک تاثیر بسیار بدی بگذارد.

اگر فرزندتان انگشتان خود را می مکد، مدام دست هایش را با آب و صابون بشویید و یا اگر از پستانک استفاده می کند آن را مدام با آب داغ ضدعفونی کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.