شفا مگ

قرص سیپروفلوکساسین برای چیست و چه عوارض جانبی دارد

سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) از دسته داروهای آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت ادراری، سوزاک، پوست، عفونت گوش خارجی، عفونت واژن، عفونت ریه، عفونت روده تجویز می شود.قرص سیپروفلوکساسین برای پوست، بافت نرم و عفونت های بدخیم خارجی و همچنین عفونت استخوان و همچنین برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی و عفونت ریه نیز تجویز می شود.دوره درمان قرص سیپروفلوکساسین با توجه به شدت عفونت و تشخیص پزشک بین 7 تا 14 روز می باشد و نحوه مصرف آن معمولا 2 بار در روز است . این دارو جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا را درمان نمی کند. قرص سیپروفلوکساسین در فرم های 250 ، 500 و 750 در داروخانه ها در دسترس می باشد.عوارض قرص سیپروفلوکساسین که شایع است اختلال در پریود زنان، اسهال، استفراغ، سردرد، درد شکمی، سردرد می باشد که در ادامه بیشتر به عوارض جانبی آن می پردازیم.

اطلاعات دارویی سیپروفلوکساسین

 

  1. سیپروفلوکساسین چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. اجتناب های غذایی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی 

قرص سیپروفلوکساسین برای چیست

قرص سیپروفلوکساسین یک داروی درمان عفونت های باکتریایی است که در دسته داروهای آنتی بیوتیک فلوروکینولون قرار دارد و جذب سریعی از طریق دستگاه گوارش دارد.این دارو جهت درمان بیماری های عفونتی که منشا باکتریایی دارند تجویز می شود.

قرص سیپروفلوکسکاسین برای درمان عفونت پوست، عفونت ادراری، عفونت روده ای شدید، عفونت کلامیدیایی، سوزاک برونشیت، عفونت واژن تجویز می شود.قرص سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی با علت باکتری های گرم منفی و عفونت های ریوی مانند ذات الریه، زخم تنفسی، سینوزیت حاد نیز استفاده می شود.

سیپروفلوکساسین به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و نسبتا جذب سریعی دارد و حدود یک الی دو ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد. نیمه عمر سیپروفلوکساسین در بدن بین 3 تا 5 ساعت می باشد که البته در افرادی که بیماری کلیوی دارند تا 8 ساعت می رسد. دفع این دارو بیشتر از طریق دستگاه ادراری است و یک سوم آن از طریق مخاط روده، متابولیسم کبدی و صفراوی دفع می شود.

موارد مصرف

سیپروفلوکساسین جهت درمان عفونت های ریه، دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و عفونت واژن تجویز می شود.از این دارو جهت درمان عفونت های دستگاه تنفسی به علت باکتری های گرم منفی و عفونت های ریوی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیپروفلوکساسین در برخی موارد اگر سینوزیت حاد به علت باکتری های گرم منفی باشد مورد استفاده قرار می گیرد. ذات الریه و زخم تنفسی نیز از مواردی است که این دارو برای آن تجویز می شود.

عفونت های پوستی و بافت نرم، عفونت های بدخیم خارجی، عفونت استخوان،عفونت ادراری و عفونت واژن از جمله بیماری هایی می باشد که سیپروفلوکساسین برای آنها تجویز می شود.

سیپروفلوکساسین برای کودکان جهت درمان عفونت های شدید ریه، دستگاه ادراری و زخم های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف

سیپروفلوکساسین آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای دریافت بهترین تاثیر بهتر است در ساعت های مشخص شده آن را مصرف کنید. مقدار دوز مصرف سیپروفلوکساسین با توجه به تشخیص و تجویز پزشک می بایست مصرف شود و هرگز مقدار آن را کم یا زیاد نکنید.

نکته مهمی که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که دوز درمان را کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی علائم را داشتید. قطع کردن دوره درمان می تواند باعث برگشت عفونت و یا بدتر شدن عفونت شود.

دوره درمان قرص سیپروفلوکساسین به طور معمول 7 تا 14 روز با توجه به شدت بیماری و تشخیص پزشک می باشد و دوز مصرف آن معمولا 2 بار در روز یا هر 12 ساعت می باشد. در برخی موارد ممکن است پزشک تشخیص به مصرف تک دوز این دارو را بدهد، پس حتما به طور دقیق دستورات پزشک را دنبال کنید.

عوارض جانبی

سیپروفلوکساسین یا هر داروی دیگر ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد که این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما برخی عوارض ها ممکن است جدی باشد و یا از بین نرود. پس اگر علائمی را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش الرژیک به سیپروفلوکساسین از عوارض جانبی این دارو می باشد که ممکن است در برخی افراد رخ دهد. در صورت مشاهده علائمی چون تنگی نفس، تورم گلو ، زبان و یا بثورات پوستی مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی سیپروفلوکساسین مشکلات عصبی، مشکلات تاندون و در برخی موارد نادر مشکلات قلبی و کبدی است که در صورت مشاهده این علائم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی سیپروفلوکساسین که شایع است شامل سردرد، بی خوابی و عوارض گوارشی مانند درد شکمی، درد معده، اسهال، استفراغ و تهوع می باشد. اگر در طول دوره درمان دچار اسهال شدید، هرگز از داروهای درمان اسهال استفاده نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است اسهال نشانه از عفونت جدیدی باشد.

تب ، سردرد، تیرگی ادرار، بی حالی غیر طبیعی، مشکلات عصبی از دیگر عوارض جانبی این دارو می باشد که در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

عفونت های مخمری واژن گاهی ممکن است پس از درمان با آنتی بیوتیک ها از جمله سیپرو رخ دهد. اگر قبلا هرگز عفونت قارچی نداشته اید و فکر می کنید ممکن است به آن مبتلا شده باشید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از سیپرو معمولاً در کودکان اجتناب می شود زیرا ممکن است باعث آسیب مفاصل در کودکان شود. علائم آسیب مفاصل در کودکان می تواند شامل کاهش حرکت مفاصل و درد مفاصل باشد. اگر کودک شما سیپرو مصرف می کند و این علائم را دارد، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی

سیپروفلوکساسین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد، اما این عوارض زیاد شایع نیست. در صورت مشاهده علائم حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

پارگی یا تورم در تاندون ها از عوارض نادر ، اما جدی سیپروفلوکساسین می باشد و علائم درد یا تورم تاندون در پاشنه پا، مچ پا، زانو، دست یا شست، شانه یا آرنج را به همرا داشته باشد.

در برخی موارد سیپروفلوکساسین ممکن است باعث آسیب کبدی در فرد شود که علائم آن دل درد شدید، از دست دادن اشتها، ادرار تیره و زرد شدن پوست یا سفیدی چشم می باشد.

تغییرات در خلق و خوی می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد که علائم آن شامل اضطراب، افسردگی، بی قراری، مشکل در خواب، توهم، افکار خودکشی است. همچنین مشکلات عصبی در بازو، پا و یا دستان نیز می تواند از عوارض قرص سیپروفلوکساسین باشد که علائم سوزش، مور مور شدن دست و پا و درد به همراه دارد. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

سیپروفلوکساسین ممکن است در افراد مسن و یا مبتلایان به دیابت باعث کاهش شدید قند خون شود که می تواند خطرناک باشد. پس اگر علائمی مانند سرگیجه، لرزش، تعریق، ضعف را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

هنگام مصرف سیپروفلوکساسین از چه غذاهایی اجتناب کنیم

استفاده از کافئین همراه با سیپروفلوکساسین می تواند اثرات کافئین را افزایش دهد و این باعث ایجاد عوارض جانبیسردرد، لرزش، بی قراری، عصبی بودن، بی خوابی و افزایش فشار خون یا افزایش ضربان قلب شود.

همزمان مصرف سیپروفلوکساسین از محصولاتی حاوی منیزیم، آلومینیوم، کلسیم ، آهن اجتناب کنید، زیرا می تواند در جذب سیپروفلوکساسین در جریان خون اختلال ایجاد کرده و اثر بخشی آن را کاهش دهد.

سیپروفلوکساسین با محصولات لبنی مانند شیر یا ماست یا با غذاهای غنی شده از کلسیم نباید همزمان مصرف شود. زیرا می تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد و توجه داشته باشید که 1 ساعت قبل و یا 2 ساعت بعد از مصرف دوز سیپروفلوکساسین نباید از این مواد غذایی استفاده کنید.

اگر در حال مصرف مولتی ویتامین هستید حتما توجه داشته باشید که باید 2 تا 4 ساعت قبل یا 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف مولتی ویتامین سیپروفلوکساسین مصرف شود. پس حتما مولتی ویتامین ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

تداخل دارویی

قرص سیپروفلوکساسین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و این باعث می شود عملکرد داروها تغییر کند. این می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی جدی و یا کاهش اثر داروها شود. پس اگر دارویی مصرف می کنید، حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برای شما بکند. در برخی موارد ممکن است لازم باشد دو دارو با هم مصرف شود که پزشک در چنین مواردی دوز داروها و زمان مصرف آنها را کنترل کند.

آنتی اسید ها که حاوی کربنات کلسیم، هیدروکسید منیزیم و هیدروکسید هستند و سایر آنتی اسید های حاوی آلومینیوم با سیپروفلوکساسین تداخل دارویی دارند و این مواد می توانند به سیپروفلوکساسین متصل شده و مانع از جذب آن شوند. اگر نیاز به مصرف این آنتی اسید ها را دارید ،حداقل 2 ساعت قبل و یا شش ساعت پس از مصرف آنتی اسید، سیپروفلوکساسین را مصرف کنید.

قرص سیپروفلوکساسین می تواند اثرات کاهش دهنده قند خون را در برخی از داروهای دیابت مانند گلبیورید را افزایش دهد. این باعث می شود سطح قند خون خیلی پایین بیاید.

داروهای قلبی مانند داروهای رقیق کننده خون، کینیدین، پروکائین آمید از جمله داروهایی هستند که با سیپروفلوکساسین تداخل دارویی دارند.
سیپروفلوکساسین با برخی داروها مانند دولوکستین، پیرفنیدون تداخل دارویی دارد و باعث می شود اثر داروها کاهش یابند و نحوه عملکرد آنها تغییر کند.

مصرف سیپرو همراه با متوترکسات (راسووو، اوترکساپ) می تواند سطح متوترکسات را در بدن شما افزایش دهد و خطر عوارض جانبی متوترکسات را افزایش دهد.

سیپروفلوکساسین با زولپیدوم تداخل دارویی دارد و مصرف همزمان آنها می تواند سطح زولپیدم را در بدن افزایش دهد و این باعث افزایش سطح زولپیدم در بدن شود.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با سیپروفلوکساسین نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سیپروفلوکساسین در بارداری

سیپروفلوکساسین در گوره C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سیپروفلوکساسین در شیردهی 

سیپروفلوکساسین به شیر مادر منتقل میشود. قبل از مصرف از این دارو با پزشک درباره شیردهی مشورت کنید.ممکن است پزشک یا دارو را تعویض کند یا شیردهی را متوقف کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.