شفا مگ

موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض کپسول اس امپرازول

کپسول اس امپرازول 20 و 40 یک داروی مهار کننده پمپ پروتون است که برای درمان رفلاکس معده، کاهش ترشح اسید معده و التهاب مری، زخم دوازدهه تجویز می شود.

اس امپرازول

اس امپرازول یا ازونیوم داروی کاهش دهنده اسید معده می باشد و برای درمان علائم بازگشت اسید معده به مری و بیماری های ناشی از ترشح زیاد اسید معده استفاده می شود.اس امپرازول در درمان زخم دوازدهه، التهاب مری، بازگشت محتویات معده به مری مورد استفاده قرار می گیرد.اس امپرازول در اشکال کپسول اس امپرازول 20 میلی گرم و کپسول اس امپرازول 40 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد که شکل آن بر اساس تجویز پزشک مصرف می شود.

کپسول اس امپرازول یک مهار کننده و مسدود کننده آنزیمی به نام پمپ پروتون است و با مهار این آنزیم باعث کاهش ترشح اسید معده می شود.این دارو اسید معده را کنترل می کند تا اثر آن بر روی مری کاهش یابد. زمانی که دچار رفلاکس معده باشید اسید معده در تماس با مری باعث سوزش می شود و در طولانی مدت باعث فرسایش مری می شود.

بهترین زمان مصرف اس امپرازول صبح ناشتا و یک ساعت قبل از مصرف غذا می باشد و حتما این دارو را به همراه یک لیوان کامل اب مصرف شود.

تفاوت امپرازول با اس امپرازول در چیست؟ هر دو دارو از دسته داروهای مهار کننده پمپ پروتون است با این تفاوت عوارض جانبی اس امپرازول در مصرف های طولانی مدت کمتر خواهد بود. همچنین گفته می شود که اس امپرازول در برخی شرایط درمانی مانند بهبود مشکلات مری و تسکین علائم آن موثر تر از امپرازول می باشد. به طور کلی باید گفت که داروهای مهارکننده پمپ پروتون مانند لانزوپرازول، اس امپرازول، امپرازول با توجه به شرایط بیمار و طول مدت درمان تجویز می شود.

عوارض مصرف طولانی مدت اس امپرازول می تواند به تشنج، سرگیجه، ضعف عضلانی،مور مور شدن دست و پا، گرفتگی یا درد عضلانی، کمبود ویتامین B12 و خونریزی سنگین قاعدگی می باشد.

اس امپرازول چیست

اس امپرازول یا ازونیوم یکی از داروهای مهار کننده پمپ پروتون می باشد و برای درمان علائم بازگشت اسید معده به مری و بیماری های ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده مورد استفاده قرار می گیرد.

اس امپرازول با مسدود کردن پمپ پروتون در سلول های معده کار می کند.هنگامی که پمپ پروتون مسدود شود، معده شما اسید کمتری تولید می کند.اس امپرازول متابولیسم کبدی دارد و از طریق ادرار دفع می شود و نیمه عمر آن 1 ساعت می باشد.

موارد مصرف اس امپرازول

اس امپرازول برای درمان رفلاکس معده و بیماری های ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده می باشد استفاده می شود. اس امپرازول با ترکیب درمانی می تواند در موارد زخم اثنی عشر، معده مرتبط با هلیکوباکترپیلوری به کار می رود و کاهش احتمال وقوع زخم معده با مصرف ضد التهاب های غیر استروئیدی مصرف می شود.

نحوه مصرف اس امپرازول

اس امپرازول را با توجه تجویز پزشک مصرف کنید و مقدار مصرف آن را بیشتر نکنید. مصرف بیش از حد اس امپرازول می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. حداکثر مقدار مصرف اس امپرازول در روز 80 میلی گرم می باشد.

بهترین زمان مصرف اس امپرازول برای افرادی که پزشک یک بار در روز مصرف این دارو را تجویز کرده است، صبح ناشتا و حداقل 1 ساعت قبل از صبحانه می باشد.این دارو را به همراه یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

هشدارهای مهم درباره اس امپرازول

مصرف اس امپرازول برای مدت طولانی( بیش از یک سال ) می تواند باعث کاهش جذب ویتامین b12 ،کلسیم و منیزیوم شود و عوارض جانبی مانند شکستگی استخوان، عفونت های روده و احساس سوزن سوزن شدن در پا شود. اگر پزشک برای مدت طولانی این دارو را برایتان تجویز کرد حتما به طور مرتب شرایط سلامتی خود را بررسی کنید.

افراد بالای 50 سال که در خطر شکستگی مفصل ران، مچ دست و ستون فقرات هستند باید حتما با پزشک مشورت شود.

مقدار مصرف اس امپرازول

مقدار دوز مصرف کپسول اس امپرازول بر اساس شرایط بیماری، شرایط بیمار، سن بیمار و تشخیص پزشک تجویز می شود.

مقدار مصرف کپسول اس امپرازول برای درمان رفلاکس اسید معده به مری تا 40 میلی گرم یک بار در روز به مدت 4 تا 8 هفته مصرف می شود.

در کودکان 12 تا 17 سال مقدار 20 میلی گرم تا 40 میلی گرم، یک بار در روز به مدت 8 هفته استفاده می شود.

عوارض جانبی اس امپرازول

اس امپرازول مانند بیشتر داروها ممکن است عوارضی ناخواسته را به همراه داشته باشد که در صورت بروز هر یک از عوارض با پزشک خود مشورت کنید.

از علائم شایع اس امپرازول سرفه، مشکلات بلع، درد مفاصل یا ماهیچه، قرمز شدن یا التهاب چشم و یبوست می باشد.

ممکن است این دارو در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند که عوارض جانبی آن کهیر، خارش، تاول، پوست پوست شدن بدن می باشد که در صورت مشاهده مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه کنید.

استفاده از این دارو به مدت طولانی می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود که شامل موارد زیر است:

  • تشنج
  • سرگیجه
  • ضربان قلب غیر طبیعی یا سریع
  • ضعف عضلانی
  • گرفتگی یا درد عضلانی
  • اسپاسم در دست و پا

همچنین از این دارو هر روز به مدت طولانی می تواند باعث کاهش جذب ویتامین B12 می باشد و فرد دچار کمبود ویتامین B12 می شود و علائم آن شامل :

  • عصبی بودن
  • درد عصب
  • مور مور دست و پا
  • خونریزی سنگین قاعدگی

تداخل دارویی اس امپرازول

اس امپرازول ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با برخی از داروها عوارض جانبی را به همراه دارد یا اثر داروها را افزایش یا کاهش می دهند.

داروهایی که کپسول اس امپرازول ممکن است با آنها تداخل داشته باشد شامل:

مصرف اس امپرازول در دوران بارداری

کپسول اس امپرازول در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید در این دوران از اس امپرازول استفاده کنید.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف اس امپرازول در شیردهی

اس امپرازول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. مصرف این دارو در دوران شیردهی منع مصرف دارد و اگر در حال شیردهی هستید قبل از تجویز اس امپرازول با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.