شفا مگ

کلومیپرامین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص کلومیپرامین 10، 25، 50 و 70 یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای درمان وسواس، افسردگی،اضطراب، اختلال پیش قاعدگی و زود انزالی مصرف می شود.

قرص کلومیپرامین

کلومیپرامین چیست | موارد مصرف | هشدارهای مهم مصرفنحوه مصرف | عوارض جانبیعوارض قطع ناگهانیتداخل داروییمصرف در دوران بارداریمصرف در شیردهی


نام رایج دارو: کلومیپرامین

نام تجاری دارو: آنافرانیل

اشکال دارویی: قرص کلومیپرامین 10، 20، 50، 75

کلومیپرامین داروی ضد افسردگی، از گروه داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای درمان وسواس، افسردگی، سندرم خستگی، اختلال پیش قاعدگی و زود انزالی استفاده می شود.

کلومیپرامین وسواس را کاهش می دهد و برای افرادی که دچار مشکل وسواس اجباری مثل شستشوی دست، چک کردن های مداوم هستند تجویز می شود. این افراد در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می شود  و با مصرف این دارو میل به انجام کارهای وسواس گونه در آنها کاهش پیدا می کند.

کلومیپرامین برای درمان زود انزالی در مردان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند، توسط پزشک تجویز می شود.

کلومیپرامین چیست

قرص کلومیپرامین یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که با افزایش سروتونین در مغز کار می کند و جهت درمان بیماران با اختلال وسواس تجویز می شود.این دارو ممکن است جهت درمان افسردگی، اضطراب، سندرم خستگی، اختلال پیش قاعدگی و زود انزالی در مردان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کلومیپرامین به شکل قرص می باشد و از طریق گوارش به خوبی جذب می شود، همچنین فرایند متابولیسم آن کبدی می باشد و دارای نیمه عمر حدود 30 ساعت می باشد.

موارد مصرف کلومیپرامین

موارد مصرف کلومیپرامین به عنوان یک داروی درمان اختلالات وسواس اجباری می باشد و برای افرادی که وسواس دارند و زندگی آنها دچار مشکل شده است تجویز می شود.

کلومیپرامین جهت درمان های سندرم خستگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، این سندرم یک خستگی مزمنی است که با انجام هرگونه فعالیت ذهنی یا جسمی شدیدتر می شود.

کلومیپرامین برای زنانی که مشکل اختلالات خلقی و روحی پیش از قاعدگی دارند تجویز می شود و با مصرف این قرص باعث کاهش مشکلات روحی پیش از پریودی می شوند.

هشدارهای مهم مصرف کلومیپرامین

برای اینکه کلومیپرامین برای شما بی خطر باشد و بهترین نتیجه را از آن بگیرید می بایست به نکات مهم و هشدارهای مصرف این دارو توجه کنید.

قبل از مصرف کلومیپرامین اگر دارویی ،بخصوص داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند ایمی پرامین مصرف می کنید حتما قبل از تجویز به پزشک خود اعلام کنید.

بیمارانی دارای شرایط پزشکی مانند مشکل تنفسی مانند آسم و برونشیت، گلوکوم زاویه بسته، اختلال در غذا خوردن مانند بولیمیا، مشکلات قلبی و مشکلات روده هستند نباید از کلومیپرامین استفاده کنند.

نحوه مصرف کلومیپرامین

نحوه مصرف کلومیپرامین به شرایط بیمار ، شرایط بیماری، سن بیمار و تشخیص پزشک مرتبط می باشد که بر اساس این موارد مقدار آن تجویز می شود.

این دارو را می تواند با غذا یا بدون غذا مطابق دستور پزشک مصرف کرد. برای کاهش عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، پزشک ابتدا مقدار دوز کم را تجویز می کند که در طی چند روز می بایست با وعده های غذایی مصرف شود و با عادت بدن شما به این دارو ، مقدار دوز را افزایش می یابد. پس از رسیدن به بهترین دوز برای شما، پزشک مقدار نهایی دوز را مشخص می کند.

بهترین زمان مصرف کلومیپرامین در هنگام خواب است تا از بروز خواب آلودگی در روز جلوگیری شود، البته زمان مصرف این دارو می بایست توسط پزشک مشخص شود.

مصرف کلومیپرامین را حتما مطابق دستورالعمل پزشک مصرف کنید و به هیچ عنوان مقدار را زیاد یا کم نکنید، زیاد کردن دوز دارو باعث بهبود نمی شود، بلکه خطر عوارض جانبی را بیشتر می کند.

در زمان مصرف کلومیپرامین از مصرف گریپ فروت یا هرگونه نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید. زیرا گریپ فروت می تواند میزان داروها را در خون افزایش دهد.

مقدار معمول کلومیپرامین برای بزرگسالان 25 میلی گرم یک بار در روز در هنگام خواب می باشد.

عوارض جانبی کلومیپرامین

کلومیپرامین ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف یا شدید کند که در صورت مشاهده علائم می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض شایع کلومیپرامین شامل خشکی دهان، خواب آلودگی، یبوست ، تهوع، مشکل در ادرار، افزایش اشتها می باشد.عوارض دیگر کلومیپرامین تاری دید، واکنش های آلرژیک، اختلالات رفتاری، اختلال در حرکت، تداخل در فعالیت جنسی در مردان، تغییرات قند خون، عوارض اندوکرین، هیپوناترمی می باشد. در صورت مشاهده هریک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

در زمان شروع مصرف کلومیپرامین ممکن است علائم اضطراب در بیمار به طور موقتی بدتر شود که پس از چند روز استفاده از دارو برطرف می شود. اما اگر این مشکل اضطراب تداوم داشت یا بدتر شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض های کلومیپرامین خشکی دهان است که برای رفع این مشکل می توانید از آب نبات ، آدامس و مصرف آب استفاده کنید.

کلومیپرامین ممکن است در برخی افراد ایجاد یبوست کند که بهتر است برای جلوگیری از ایجاد یبوست سعی کنید فیبر غذایی زیادی مصرف کنید و همچنین آب کافی بنوشید. در برخی موارد ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید که می بایست توسط پزشک برایتان تجویز شود.

کلومیپرامین ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند که در صورت مشاهده هر یک از علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شامل :

  • تغییرات ذهنی خلق و خوی
  • سینه های دردناک در زنان
  • تولید شیر از پستان
  • قاعدگی نامنظم و دردناک
  • زنگ در گوش
  • سفتی عضلات
  • مشکلات جنسی
  • مورمور شدن دست و پا

این دارو ممکن است باعث افزایش سروتونین در بدن شود و در برخی افراد ایجاد بیماری جدی به نام سندرم سروتونین کند که به ندرت اتفاق می افتد. البته ممکن است این سندرم به علت تداخل با داروهای دیگر رخ دهد. علائم این سندرم شامل ضربان قلب سریع، توهم، از بین رفتن هماهنگی، سرگیجه شدید، تهوع شدید، استفراغ، اسهال اضطراب و بی قراری می باشد. در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کلومیپرامین ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش الرژیک کند که البته این مورد نادر است. اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، تورم گلو و زبان، مشکل در تنفس حتما به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این عوارض لیست کاملی از عوارض های این دارو نمی باشد، اگر هر گونه عوارضی را مشاهده کردید می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض قطع ناگهانی قرص کلومیپرامین

کلومیپرامین را نباید به طور ناگهانی قطع کنید زیرا ممکن است با قطع ناگهانی دارو، برخی از شرایط بدتر شود و همچنین ممکن است دچار عوارض قطع دارو شوید.

عوارض قطع کلومیپرامین شامل تعریق، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و سردرد می باشد. بهترین راه برای قطع مصرف کلومیپرامین با تجویز پزشک خود می باشد.

تداخل دارویی کلومیپرامین

کلومیپرامین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شود و یا اثر داروها کاهش یا افزایش یابد. اگر دارویی مصرف می کنید می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که با کلومیپرامین تداخل دارند شامل موارد زیر می باشد:

مصرف کلومیپرامین در دوران بارداری

کلومیپرامین در گروه C بارداری قرار دارد و در این دوران منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف کلومیپرامین در شیردهی

کلومیپرامین در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب جدی وارد کند. قبل از تجویز این دارو پزشک را از شیردهی به نوزاد مطلع سازید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.