شفا مگ

خواص ژله برای پوست و مو

ژله حاوی اسید آمینه و پروتئینی به نام کلاژن می باشد که دارای خواص زیادی برای افزایش رطوبت و تراکم کلاژن پوست می باشد و همچنین باعث ضخامت در مو شود.

خواص ژله برای پوست و مو

ژلاتین از اسید آمینه و پروتئین تهیه می شود و حاوی ترکیب های خوبی برای بدن می باشد. ژلاتین سرشار از کلاژن بوده و باعث تقویت استخوان ها نیز می شود.

ژلاتین یک پروتئین خوراکی است که از جوشاندن پوست و استخوان حیواناتی مانند گاو یا ماهی تهیه می شود.ژلاتین دارای 84 درصد پروتئین، 2 درصد نمک معدنی و 15 درصد آب است.

کلاژن فراوانترین پروتئین موجود در انسان و حیوان است و تقریبا در همه جای بدن یافت می شود. اما در پوست، مو و استخوان و همچنین رباط ها فراوان است.کلاژن باعث افزایش انعطاف پذیری پوست می شود.

طبق مطالعات انجام شده ، اگر چه بدن می تواند کلاژن تولید کند ، اما معمولا به اندازه کافی برای تامین نیازهای خود استفاده نمی کند. به همین خاطر مصرف کلاژن در رژیم غذایی بسیار مهم است.

ژلاتین دارای خواص زیادی برای پوست و مو است و می تواند ظاهر آنها را بهبود ببخشد. طبق مطالعات انجام شده بر روی مکمل های ژلاتین نتایج مثبتی را برای بهبود ظاهر پوست و مو نشان می دهد. در این مطالعاه زنان حدود 10 گرم کلاژن ماهی مصرف کرده اند ( این نکته را خاطر نشان می شویم که کلاژن ماده اصلی ژله است).زنان بعد از مصرف کلاژن ماهی حدود 12 درصد رطوبت پوست افزایش یافت.

ژله برای مو بسیار مفید است و می تواند باعث رشد و ضخامت مو می شود. در یک مطالعه انجام شده به مدت 50 هفته به 24 فرد مبتلا به ریزش مو ، به نیمی از آنها دارو و به نیم دیگر ژله داده شد.گروهی که ژله مصرف کردند در مقایسه با گروهی که با دارو به درمان خود ادامه داده بودند 49 درصد توده مو بیشتر اضافه شد.

وجود اسید آمینه های مشابه در ژلاتین و کلاژن، منجر به کاربردهای فراوان آن در فراورده های غذایی، داروها و لوازم آرایشی شده است. بنابراین خاصیت های مفید این خوراک را دست کم نگیرید:

تأمین پروتئین بدن

نصف فنجان ژلاتین می تواند تقریباً 2 گرم پروتئین بدن شما را تأمین کند. می دانیم که بدن ما به میزان بسیار زیادی پروتئین نیاز دارد. برخی از منابع حیوانی تأمین پروتئین دارای چربی های ناسالم هستند. بنابراین ژلاتین می تواند جایگزین و مکمل خوبی باشد.

کمک به گوارش

ژلاتین به چند طریق در هاضمه نقش مثبت ایفا می کند. برای مثال، وجود گلیسین موجود در ژله به سالم ماندن پوشش مخاطی معده کمک می کند. همچنین محرک تولید شیره معده است که گوارش صحیح را تسهیل می کند. در غیر این صورت مشکلات امعا و احشایی مانند رفلاکس اسید ممکن است ایجاد شود. از سوی دیگر به خاطر آبکی بودن، در حرکت مناسب غذا از درون سیستم گوارش مؤثر است.

کاهش درد مفاصل

کلاژن موجود در ژلاتین می تواند درد مفاصل را که با تورم همراه است پایین بیاورد. این خاصیت برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بسیار مفید است.

کمک به کنترل قند خون

مطالعات نشان داده است گلیسین موجود در ژلاتین، اسید آمینه مهمی است که به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم کمک می کند.

حفظ سلامت استخوان ها

وجود اسید آمینه لیزین در ژله به تقویت استخوان ها کمک می کند. لیزین موجود در ژلاتین در جذب کلسیم مؤثر است. همانطور که می دانید استخوان ها برای قوی ماندن و از پا نیفتادن به کلسیم احتیاج دارند.

بهبود کیفیت خواب

ژلاتین سرشار از گلیسین است بنابراین می تواند به بهبود کیفیت خواب در بعضی افراد کمک کند. تنها چند قاشق غذاخوری ژله حاوی 3 گرم گلیسین است.

کمک به کاهش وزن

ژلاتین به دلیل داشتن پروتئین و کم کالری بودن می تواند در کاهش وزن مؤثر باشد. پروتئین به شما احساس سیری می دهد و در همان حال احتمال پرخوری را پایین می آورد. ژلاتین همچنین در کنترل هورمون های مرتبط با گرسنگی نقش مهمی دارد. البته درآبنبات های آدامسی و مارشمالو هم ژلاتین فراوان با قند زیاد وجود دارد. بهتر است از منابع سالم و کم شیرین ژلاتین استفاده کنید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.