شفا مگ

مهمترین علائم بارداری در روزهای اول

علائم بارداری در هر زنی متفاوت است اما برخی از علائم مشترک و مشابه بارداری در زنان می تواند به عنوان مهمترین علائم در روزهای اول بارداری در نظر گرفت.

مهمترین علائم بارداری در روزهای اول

علائم بارداری در هر زن مختلف می باشد و در هر فردی شدت و مدت زمان بارداری آن متفاوت است. علائم اولیه بارداری یک راهنما برای مشخص شدن و تشخیص حاملگی می باشد.

علائم اولیه بارداری معمولا در هفته اول بارداری و قبل از عقب افتادن پریود شکل میگیرد و تا حدودی مشابه ناراحتی های پیش قاعدگی می باشد که ممکن است با آن اشتباه گرفته شود.

خستگی بی دلیل می تواند یکی از علائم شایع بارداری در هفته اول برای خانم ها باشد و در برخی از خانمها تاخیر در قاعدگی می تواند بهترین و اولین دلیل برای بارداری باشد. اما عقب افتادن دوره ماهانه حتی تا یک ماه ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

تاخیر در قاعدگی ممکن است به دلیل تغییرات رژیم غذایی، ورزش شدید، مسافرت و اضطراب باشد، اما در برخی زنان از علائم اولیه بارداری محسوب می شود.

علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود

با اینکه عقب افتادن قاعدگی می تواند یکی از دلایل پریود باشد اما ممکن است عقب افتادن پریود علت های دیگری نیز داشته باشد. به همین خاطر می تواند برای تشخیص بارداری برخی از علائم های قبل از قاعدگی را می توان در نظر گرفت.

افزایش یافتن دمای بدن

بالا رفتن بی دلیل دمای بدن می تواند یکی از علائم بارداری قبل از پریود باشد که معمولا یکی از علائم اصلی بارداری است. افزایش دمای بدن یک یا دو هفته قبل از تخمک گذاری ایجاد می شود. این دما در حدود 97.2 تا 97.7 درجه فارنهایت است که دمای نرمال قبل از تخمک گذاری می باشد.

یکی دو روز بعد از تخمک گذاری دمای بدن به 0.4 تا 1 درجه افزایش می یابد و بعد از پریود شدن این دما به حالت نرمال باز می گردد اما در زمان بارداری این دما بالا می رود.

درد و حساس شدن سینه

سینه ها هم می تواند یکی از علائم بارداری را به شما نشان دهند، به این شکل که زمانی که باردار می شوید هورمون ها سیگنال هایی را به سینه می فرستند و سینه ها را برای بارداری آماده می کنند.

در زمان بارداری عروق خونی در سینه ها رشد کرده و بزرگتر می شوند و نوک سینه دارای خطوط قهوه ای تیره می شوند و نوک سینه تیره تر می شود.

ریزترین علائم بارداری

برای اینکه بتوانید بارداری را تشخیص دهید علاوه بر نکات برای تشخیص بارداری اولیه می بایست به برخی از نکات ریز در علائم بارداری توجه کنید تا بهتر بتوانید تشخیص دهید. در ادامه با برخی از علائم ریز بارداری اشنا شوید.

نفخ شکم

شکمتان باد کرده است و نفس کشیدنتان سنگین شده است بنظر می رسد شما باردار هستید حتی اگر جنین شما هنوز خیلی کوچک باشد یا حتی هنوز بلاستوسیت باشد.احساس نفخ و سنگینی معده یکی از احساسات ناخوشایند قبل از پریود نشدن است که همراه با باد شکم است

مزه فلزی دهان

گاهی بدلیل تغییرات هورمونی زنان احساس فلزی در دهان دارند که گاهس در آخر سه ماهه اول از بین می رود و گاهی تا آخر بارداری این حس را در دهان دارند.

تکرر ادرار

مدت کوتاهی پس از بارداری، تغییرات هورمونی زنجیره ای از اتفاقات را در پی دارد که موجب افزایش جریان خون از کلیه ها می گردد. همین امر باعث می شود که که مثانه سریع تر پر شود، بنابراین اغلب به دفع ادرار بیشتری نیاز دارید.

این نشانه ممکن است در اوایل هفته ششم از سه ماهه ی اول بارداری شروع شود.با افزایش ماه های بارداری، تکرر ادرار ادامه می یابد و شدت می گیرد. در طول دوران بارداری، حجم خون به طور چشمگیری افزایش می یابد، که منجر به مایع اضافی در مثانه می شود. مشکل با بزرگ شدن بچه افزایش یافته و مثانه فشار بیشتری را متحمل می شود.

حساسیت به بو

بوهایی که هیچ وقت خوشایند نبوده اند و حتی بوهایی که خوشایند بوده اند می تواند باعث تهوع شما طی مراحل اولیه بارداری شود

حالت تهوع همراه با یا بدون استفراغ

تهوع صبحگاهی یکی از نشانه های بارز بارداری است. اکثر زنان در چهار تا هشت هفته ابتدای بارداری حالت تهوع دارند اما این حالت می تواند دو هفته پس از لقاح شروع شود

یبوست

یبوست، یکی دیگر از علائم رایج در اوایل بارداری است. افزایش پروژسترون موجب آهسته شدن هاضمه می شود بنابراین، غذا با سرعت کمتری در دستگاه گدارش حرکت می کند و منجر به یبوست می شود.

تشیص بارداری

از طریق آزمایش خون و آزمایش ادرار ، مثبت یا منفی بودن حاملگی مشخص می شود .هر دو قسمت از طریق اندازه گیری هورمون گنادوتروپین انجام می شود . میزان این هورمون در آزمایش خون از روز 8 تا 10 و در آزمایش ادرار از 21 تا 28 حاملگی قابل تشخیص است .

شما میتوانید برای تست از تست های خانگی استفاده کنید .تست بارداری خانگی تستی است که خودتان بارداری را در منزل آزمایش می کنید. تست بارداری خانگی از هر ماده خانگی استفاده می کند که می تواند حاملگی را تشخیص دهد.

مراقبت های قبل از بارداری

اگر شما مطمئن هستید که بارداید و حتی اگر  شک دارید که باردار نیستید باید از انجام موارد زیر اجتناب کنید:

  • ترک کردن سیگار، الکل و داروها
  • محدود کردن مصرف کافئین
  • تغییر برنامه غذایی و افزودن میوه و سبزی به آن
  • افزایش تعداد وعده ها در حجم کم
  • انتخاب پزشک مناسب
  • دریافت ویتامین های ضروری قبل از بارداری مانند اسید فولیک
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.