شفا مگ

تاثیرات مصرف سیگار بر روی بدن

ترک سیگار قطعا کار دشواری است اما سیگار می تواند بر روی سیستم های مختلف بدن تاثیرات منفی بگذارد و منجر به عوارض های طولانی مدت در سیستم های بدن می شود.

تاثیرات مصرف سیگار بر روی بدن

به طور قطع مهم نیست که چقدر سیگار می کشید، مهم این است که دخانیات برای سلامتی بسیار خطرناک است و هیچ ماده بی خطری در محصولات دخانیات وجود ندارد. هر نخ سیگاری که می کشید می تواند علاوه بر ریه ها بر روی قسمت های مختلف بدن نیز تاثیر بگذارد.

سیگار کشیدن می تواند منجر به انواع عوارض مداوم در بدن و همچنین اثرات طولانی مدت بر سیستم های بدن وارد کند. در حالی که سیگار کشیدن می تواند در طی چندین سال خطر ابتلا به انواع مختلف مشکلات را افزایش دهد.

دود سیگار برای سلامتی فوق العاده مضر است و هیچ راه ایمنی برای کشیدن سیگار وجود ندارد.سیگار حاوی حدود 600 ماده است که بسیاری از آنها را نیز در سیگار و قلیان می توان یافت. هنگامی که این مواد می سوزند، بیش از 7000 ماده شیمیایی تولید می کند. بسیاری از این مواد شیمیایی سمی هستند و حداقل 69 مورد از آنها با سرطان در ارتباط است. نکته بسیار خوب این است که با ترک سیگار می توانید بیشتر عوارض را برعکس کنید.

سیستم اعصاب مرکزی

یکی از ترکیبات موجود در تنباکو یک داروی تغییر دهنده خلقی به نام نیکوتین است. نیکوتین تنها در چند ثانیه به مغز شما می رسد و باعث می شود مدتی انرژی بیشتری داشته باشد. اما هر چه این اثر از بین برود احساس خستگی می کنید و هوس بیشتری به کشیدن سیگار می کنید.نیکوتین اعتیاد آور است و به همین دلیل افراد ترک سیگار را بسیار دشوار می دانند.

دستگاه تنفسی

هنگام استنشاق سیگار، موادی را مصرف می کنید که باعث می شود به ریه های شما آسیب برساند. با گذشت زمان این آسیب منجر به انواع مختلفی از مشکلات می شود و با افزایش عفونت ها، افرادی که سیگار می کشند در معرض خطر بیشتری برای شرایط مزمن غیر قابل ریه مانند:

  • آمفیزم، تخریک کیسه های هوا در ریه ها
  • برونشیت مزمن
  • بیماری انسداد مزمن ریوی
  • سرطان ریه

ترک تنباکو می تواند باعث شروع گرفتگی و ناراحتی تنفسی شود زیرا ریه ها و مجاری هوایی شروع به بهبود می کنند. افزایش تولید مخاط درست بعد از ترک سیگار علامت مثبتی در بهبودی دستگاه تنفسی شما است.

سیستم قلبی عروقی

سیگار کشیدن به کل سیستم قلبی و عروقی شما اسیب می رساند و نیکوتین موجود در سیگار باعث سفت شدن رگ های خونی می شود که باعث محدود کردن جریان خون می شود. با گذشت زمان رگ های خونی می تواند باعث بیماری شریان محیطی شود.

استعمال دخانیات همچنین فشار خون را بالا می برد و دیواره رگ ها را ضعیف می کند و لخته های خون را افزایش می دهد که باعث افزایش خطر سکته مغزی می شود.

استعمال سیگار نه تنها بر سلامت قلب و عروق شما بلکه بر سلامتی اطرافیان شما نیز تاثیر می گذارد. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم همان خطراتی را که برای شخص سیگاری دارد برای غیر سیگاری ها هم به همان اندازه خطرناک است.

پوست، مو و ناخن

علائم بارز سیگار شیدن شامل تغییرات پوستی است و مواد موجود در دود سیگار در واقع ساختار پوست را تغییر می دهد.سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

ناخن های دست و پا از اثرات مخرب سیگار مصون نیستند. سیگار کشیدن می تواند احتمال عفونت های قارچی ناخن را افزایش دهد. همچنین بر اساس مطالعات ریزش مو، طاسی از عوارض استعمال سیگار می باشد.

دستگاه گوارش

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، حنجره و مری را افزایش می دهد و میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده را به همراه دارد. حتی افرادی که سیگار می کشند ولی استنشاق نمی کنند با خطر ابتلا به سرطان دهان روبرو هستند.

استعمال سیگار بر انسولین تاثیر زیادی دارد و باعث می شود مقاومت انسولین در شما بیشتر شود. این باعث می شود افراد را در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن قرار می دهد.

سیستم تولید مثل

نیکوتین می تواند بر جریان خون نواحی تناسلی زنان و مردان تاثیر بگذارد. برای آقایان این می تواند عملکرد جنسی آنها را کاهش دهد. برای خانم ها این امر می تواند با کاهش روانکاری و توانایی رسیدن به ارگاسم منر به نارضایتی جنسی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.