شفا مگ

درمان خانگی برای از بین رفتن سریع ترک پا

ترک پا یک مشکل شایع در اکثر افراد می باشد که نتیجه مراقبت نکردن از پا می باشد، در این مقاله با چندین درمان خانگی برای درمان سریع ترک پا آشنا شوید.

درمان خانگی برای از بین رفتن سریع ترک پا

ترک پا که به آن شکاف های پاشنه یا ترک پاشنه پا نیز گفته می شود یک مشکل شایع در افراد بخصوص در بزرگسالان می باشد.برای اکثر افراد پاشنه های ترک خورده فقط یک مشکل زیبایی به حساب می آید، اما اگر عمیق باشد می تواند دردناک و باعث آزار افراد شود و حتی منجر به خونریزی شود. روش هایی که در این مقاله آورده شده می تواند شما را از شر ترک های پاشنه پا خلاص کند.

ترک پاشنه پا مدت 7 تا 14 روز طول می کشد تا بهبودی کامل پیدا کند که البته به میزان ترک خوردگی پاشنه های شما مرتبط می باشد.همچنین مشکلات پوستی مانند اگزما ، پسوریازیس یا مشکلات دیابت و عدم تعادل هورمونی در طول درمان ترک پاشنه پا تاثیر دارد.

علت خشکی و ترک پا

پوست پا هیچ غده روغنی در آن وجود ندارد و به همین خاطر باعث می شود زود خشک شود و این خشکی باعث ترک خوردگی پوست می شود.

علت های شایع ترک پاشنه پا شامل موارد زیر است:

  • پیاده روی با پاهای برهنه
  • زندگی در آب و هوای خشک
  • استفاده متداول از صندل
  • پوشیدن کفش های پشت باز
  • بارداری
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • بهداشت ضعیف پا

همچنین عدم رطوبت، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلودگی و شرایط پزشکی مانند اگزما، دیابت، تیروئید و پسوریازیس می تواند از علت های خشکی و ترک پا باشد.

درمان خانگی موثر و سریع ترک پا

برای درمان سریع و موثر ترک پا روشهای خانگی موثری وجود دارد که می توانید با استفاده از این روش ها به راحتی و در سریعترین زمان ممکن ترک های پا را درمان کنید. در ادامه با روش های موثر خانگی برای درمان سریع ترک پا آشنا شوید.

درمان ترک پا با گلیسیرین و گلاب

گلاب یک مایع ای است که حاوی آنتی اکسیدان زیادی می باشد و از آسیب سلول ها جلوگیری می کند. این مایع بسیار مفید دارای خواص ضد التهابی زیادی است که می تواند به تسکین پوست خشک و تحریک شده کمک زیادی کند.

گلیسیرین نیز یک ماده آرامبخش است که به پوست شما کمک می کند تا سطح رطوبت طبیعی خود را حفظ کند.این خاصیت می تواند به مرطوب شدن پاشنه های ترک خورده کمک زیادی کند.

ابتدا 1 قاشق غذا خوری نمک و 2 قاشق غذا خوری گلیسیرین را در آب گرم مخلوط کرده و سپس به مقدار 2 قاشق چایخوری گلاببه آن اضافه کنید. سپس پاهای خود را به مدت 15 الی 20 دقیقه در آن قرار دهید و سپس با استفاده از سنگ پا یا اسکراپ پا به آرامی آن را تمیز کنید. برای نتیجه بهتر این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

درمان ترک پا با موز و آووکادو

آووکادو حاوی ویتامین های E و A و اسیدهای چرب و سایر مواد مغذی است که می تواند باعث بهبود زخم ها شود. همچنین موز به عنوان یک مرطوب کننده بسیار خوب میباشد و می تواند به درمان ترک پا کمک زیادی کند.

برای تهیه این ماسک 1 موز رسیده و نصف آووکادو را با هم مخلوط کنید و آنها را به شکل یک خمیر در آورید.سپس این خمیر را روی پاشنه پا بمالید و حدود 15 تا 20 دقیقه نگه دارید و سپس پاهای خود را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی یک بار انجام دهید.

درمان ترک پا با وازلین و آب لیمو

وازلین یک مرطوب کننده موثر برای پوست است و می توان با ترکیب آن با مقداری آب لیمو که خاصیت اسیدی دارد به راحتی ترک های پاشنه پا را درمان کنید.

ابتدا پاهای خود را به مدت 15 دقیقه با اب گرم خیس کرده تا منافذ پوست باز شوند، سپس مقدار یک قاشق چایخوری وازلین را با 5 قطره آبلیمو مخلوط کرده و روی پاهای خود بمالید. سپس یک جوراب پوشیده و به رختخواب بروید.

نکته مهم را حتما توجه داشته باشید که اگر پوست حساسی دارید از این ماسک استفاده نکنید زیرا آبلیمو می تواند باعث تحریک پوست شما شود.

درمان ترک پا با روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص زیادی برای پوست است و می تواند پوست را نرم کند، اما این نکته را باید توجه داشت که روغن زیتون برای همه پوست ها مناسب نیست. زیرا روغن زیتون در برخی از پوست ها ایجاد حساسیت می کند و قبل از استفاده از روغن زیتون آزمایش پچ را انجام دهید تا مطمئن شوید روغن زیتون برای پوست شما مناسب است.

برای رفع ترک پا با روغن زیتون ابتدا مقداری از آن را روی یک توپ پنبه ای بمالید و به مدت 10 دقیقه روی پاهای خود به صورت دایره ای به آرامی پاساژ دهید. سپس یک جفت جوراب نخی ضخیم بپوشید و بعد از یک ساعت آن را بشویید. این کار را بهتر است روزانه انجام دهید.

درمان ترک پا با روغن اسطوخودوس و روغن زیتون

اسطوخودوس یک روغن شفابخش عالی است و دارای خاصیت ترمیم کنندگی و ضد عفونی کنندگی پوست می باشد. البته باید توجه داشته باشید که روغن اسطوخودوس را به تنهایی نباید استفاده کنید و آن را حتما با روغن های حامل مخلوط کنید زیرا باعث مشکلات پوستی خواهد شد.

برای درمان ترک پاشنه پا قک قاشق غذا خوری روغن زیتون را با 4 قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و آن را روی پوست پای خود ماساژ دهید و یک جوراب بپوشید و بعد از چند ساعت پای خود را بشویید.

درمان ترک پا با روغن کنجد

روغن کنجد دارای خواص تغذیه کننده، مرطوب کننده و ترمیم کننده پوست می باشد و می تواند به راحتی ترک های پاشنه پا را درمان کند. برای استفاده خواص روغن کنجد جهت درمان ترک پاشنه پا مقدار 4 تا 5 قطره روغن کنجد را با پاشنه های پا و قسمت های ترک خورده بمالید و به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این کار را بهتر است قبل از خواب انجام دهید.

درمان ترک پا با روغن نارگیل

روغن نارگیل باعث مرطوب کردن پوست های خشک می شود و شما را از شر سلول های مرده پوست نجات می دهد.این روغن خاصیت این را دارد که به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و آنها را تغذیه کند.

برای این منظور مقدار 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل روی پاشنه پای خود بمالید و سپس یک جفت جوراب پوشیده و به رختخواب بروید و صبح روز بعد پاهای خود را بشویید.این کار را چند بار در روز انجام هید.

درمان ترک پا با جوش شیرین

جوش شیرین یک لایه بردار بسیار موثر است که می تواند به راحتی سلول های مرده را از بین ببرد و پوست را نرم و آرام کند و ترک های پاشنه پا را درمان کند.

برای درمان ترک پاشنه پا مقدار 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید تا جو شیرین در آب حل شود.سپس به مدت 15 دقیقه پای خود را در آن فرو کنید تا پای شما خیس شود و سپس با سنگ پا به ارامی پای خود را پاکسازی کنید و سپس با آب تمیز آن را بشویید.

درمان ترک پا با روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است و باعث می شود زخم ها و ترک های پاشنه پا بهبود یابند.این روغن با مخلوط روغن نارگیل می تواند پوست را مرطوب کرده و ترک های پاشنه پا را درمان کند.

برای این کار مقدار 5 تا 6 قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و آن را به ارامی روی نقاط ترک خورده پا بمالید و به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید. سپس یک جوراب پوشید و به رختخواب بروید و صبح روز بعد پاهای خود را بشویید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

نکته مهم : روغن درخت چای را به هیچ عنوان به تنهایی و به طور مستقیم روی پوست استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد بثورات پوستی و سوختگی می شود.

نکاتی برای جلوگیری از ترک پاشنه پا

برای اینکه پاشنه پای شما هیچگاه دچار ترک نشود بهتر است همیشه پاشنه پای خود را با کرم های مرطوب کننده مرطوب نگه دارید.همچنین سعی کنید هیچگاه پاهای خود را در معرض الودگی قرار ندهید. این کارها از ساده ترین نکات برای پیشگیری از ترک پاشنه پا می باشد.

شستن پاشنه پا به طور مرتب با سنگ پا و اب نمگ یا اب لیمو می تواند به حفظ پاکیزگی پوست کمک زیادی کند.همچنین استراحت و ماساژ کف پا با روغن های ضروری می تواند از بروز ترک در پاشنه پا جلوگیری کند. همچنین سعی کنید روزانه آب زیادی بنوشید تا پوست شما دچار کم آبی نشود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.