شفا مگ

دلیل ترشحات قبل از قاعدگی چیست

ترشحات قبل از قاعدگی و پریود سفید یا شیری رنگ است و تا زمانی با خارش و بو نباشد کاملا طبیعی است، زیرا این ترشحات باعث تخلیه باکتری ها از مهبل می شود.

دلیل ترشحات قبل از قاعدگی

بیشتر خانم ها انواع مختلف ترشحات را در طول چرخه قاعدگی خود تجربه می کنند و این ترشحات یک قسمت طبیعی از چرخه قاعدگی است.با این حال ، برخی از انواع ترشحات نشان دهنده یک وضعیت اساسی است.

ترشحات سفید قبل از قاعدگی، پر از سلول های مرده، سلول های خونی سفید و باکتری هستند. ترشحات این مایعات، به تمیز نگه داشتن واژن از میکروارگانسیم ها و مواد ناخواسته کمک می کند.

برخی از خانم ها ترشحات سفید رنگ را قبل از قاعدگی را تجربه می کنند که در بیشتر موارد طبیعی است، مگر اینکه ترشحات زیاد و با بوی قوی همراه باشد. در ادامه با اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات ترشحات در طول چرخه قاعدگی و اینکه چرا ترشحات سفید قبل از یک دوره ممکن است ظاهر شود می پردازیم.

ترشحات سفید قبل از قاعدگی

ترشحات واژینال طبیعی لکوره نامیده می شود که حاوی باکتری های موجود در سلولهای مهبل را تشکیل می دهد.بیشتر خانم ها هر روز تقریبا مقداری ترشحات سفید یا شفاف تولید می کنند.این ترشحات قبل از قاعدگی به دلیل افزایش پروژسترون تمایل به سفید شدن دارند. پروژسترون یک هورمونی است که در چرخه قاعدگی و همچنین در بارداری نقش زیادی دارد.

این ترشحات به تخلیه و از بین بردن باکتریها از مهبل کمک زیادی می کند، همچنین می تواند روشی مناسب برای زنان باشد که بتوانند چرخه قاعدگی خود را ردیابی کنند.

علت ترشحات سفید قبل از قاعدگی

ترشحات سفید طبیعی در آغاز و پایان قاعدگی شایع است و معمولا نازک و کشدار می باشد که البته نباید همراه با خارش یا بو باشد.

استفاده از انواع قرص های ضد بارداری می تواند منجر به ترشحات بیشتر شود، زیرا ممکن است روی سطح هورمون تاثیر بگذارد. این افزایش معمولا دلیلی برای نگرانی نیست مگر اینکه علائم دیگری داشته باشد.

عفونت های قارچی یکی از بیماری های شایع در زنان است که تقریبا 75 درصد از زنان در طول عمر خود حداقل یک بار عفونت قارچی را تجربه می کند. این عفونت ها نیز می تواند باعث ترشحات سفید شوند.

ترشحات مرتبط با عفونت قارچی پنیری شکل می باشد و بسیار غلیظ و به همراه بو می باشد، البته علائم دیگری مانند خارش و سوزش داخل و اطراف واژن را به همراه دارد.

واژینوز باکتریال نیز می تواند باعث ترشحات سفید رنگ شود و این عفونت ناشی از عدم تعادل باکتریایی می باشد و این ترشحات سفید مایل به خاکستری بوده و بوی ماهی می دهد.

عفونت های مقاربتی هم دلیلی برای ترشحات سفید رنگ قبل از قاعدگی می باشد. عفونت ها می تواند شامل چندین عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک باشد. ترشحات ناشی از کلامیدیا یا سوزاک ممکن است به رنگ زرد نزدیک به سفید باشد و علائمی همچون بوی ماهی، ترشح زرد یا سبز و خارش به همراه دارد.

ترشحات سفید و بارداری

در برخی موارد زنان باردار درست قبل از شروع قاعدگی میزان ترشحات را تجربه می کند و این می تواند یکی از اولین نشانه های بارداری باشد.تشخیص این نوع ترشحات که علت آن بارداری می باشد همیشه آسان نیست، اما ممکن است از نظر بافت ضخیم تر باشد.

اگر احتمال بارداری را می دهید بهتر است با مشاهده ترشحات سفید رنگ، یک ازمایش بارداری بدهید تا مطمئن شوید این ترشحات به علت بارداری است یا خیر.

ترشحات سفید در دوران قاعدگی

تخلیه واژن در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند، یک فرد معمولا می تواند در هر مرحله تفاوت هایی را مشاهده کند که شامل:

تخمک گذاری: تخلیه به طور معمول واضح و کشدار و پر اب است. این ترشحات اسپرم را به تخمدان حدایت می کند. قبل از تخمک گذاری معمولا ترشحات بیشتری وجود دارد و احتمالا تا 30 برابر مقدار معمول است.

پس از تخمک گذاری: سطح بالای پروژسترون باعث ترشح سفید می شود و ممکن است تا 14 روز ادامه داشته باشد. این ترشحات ضخیم و چسبنده هستند، اما کمتر از زمان تخمک گذاری می باشد.

درست قبل از یک دوره: ممکن است تخلیه با رنگ زرد مایل به سفید باشد

فقط پس از یک دوره: ممکن است ترشحات قهوه ای باشد که از خون قدیمی تشکیل شده است که از واژن خارج می شود. پس از این ممکن است 3 تا 4 روز بدون تخلیه بگذرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

ترشحات واژن تمایل به تغییر رنگ و قوام در تمام دوره قاعدگی دارد و تخلیه آن قبل از دوره معمولا سفید رنگ است. اما اگر ترشحات همراه با علائم باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائمی نظیر تورم، درد یا سوزش در مهبل، راش پوستی، زخم، ترشح شدید یا بدبو را تجربه کردید می بایست به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.