شفا مگ

بی اختیاری ادرار پس از زایمان

بی اختیاری ادرار پس از زایمان طبیعی یا سزارین به علت ضعف عضلات بسیار شایع می باشد و مادران پس از زایمان این مشکل را تجربه می کنند که قابل درمان است.

بی اختیاری ادرار پس از زایمان

آیا بعد از بادرای مشکل بی اختیاری ادرار دارید؟ بی اختیاری ادرار پس از زایمان یک مشکل رایج در برخی از زنان بعد از زایمان می باشد. پس از زایمان به علت ضعف عضلات در اطراف مثانه و لگن می باشد که باعث بی اختیاری ادرار می شود.

بی اختیاری ادرار ممکن است برای برخی از زنان خفیف و نادر ، اما برای برخی دیگر شدید باشد.بر اساس مطالعات انجام شده سن، شاخص توده بدنی یکی از عوامل خطر برای بی اختیاری ادرار در بارداری می باشد.

اسفنکر مثانه یک دریچه عضلانی است که در انتهای مثانه قرار دارد. برای کنترل جریان ادرار این دریچه کار میکند.بعد از حاملگی مشکلات بی اختیاری ادرار ممکن است ادامه داشته باشد زیرا زایمان باعث ضعف عضلات کف لگن می شود و این می تواند مثانه را بیش فعال کرده باشد.

بعلاوه در حالی که رحم در هفته های بعد از زایمان کوچک می شود و روی مثانه قرار می گیرد، به همین خاطر آن را فشرده کرده و باعث می شود مثانه نتواند کنترل داشته باشد. البته تغییرات هورمونی قبل و بعد از زایمان نیز می تواند باعث این مشکل شود.بی اختیاری ادرار در زنان بعد از زایمان تا رسیدن به حالت طبیعی بین سه تا شش ماه یا حتی ممکن است بیشتر طول بکشد.

نکاتی برای بازگشت مثانه به حالت اولیه

اولین کاری که می بایست انجام دهید این است که وزن خود را کاهش دهید زیرا وزن اضافی می تواند به مثانه فشار وارد کند.

سعی کنید به مثانه خود آموزش دهید، یعنی قبل از اینکه مجبور به دفع ادرار باشید ، هر 30 دقیقه ادرار کنید و هر روز زمان آن را بیشتر کنید.

سعی کنید دچار یبوست بعد از زایمان نشوید، زیرا روده ها می توانند فشار زیادی به مثانه وارد کنند. از پزشک خود بخواهید یک رژیم مناسب برای بعد از بارداری به شما بدهد.

روزانه حداقل هشت لیوان مایعات بنوشید تا در برابر کم آبی و عفونت های دستگاه ادرای خود را محافظت کنید. همچنین از مصرف قهوه، مرکبات، گوجه فرنگی، نوشابه و الکل خودداری کنید زیرا این مواد باعث تحریک مثانه شده وکنترل ادرار رابرایتان سخت می کند.

ورزش کگل برای درمان بی اختیاری ادرار

تمرینات کگل روشی است که می تواند برای کنترل بی اختیاری ادرار به کار رود.این تمرینات به سفت شدن و تقویت عضلات کف لگن کمک می کند. تقویت عضلات کف لگن می تواند عملکرد مجرای ادرار و اسفنکتر رکتوم را بهبود بخشد.

یکی از راه های یافتن ماهیچه های کگل، نشستن روی توالت و شروع ادرار کردن است.در اواسط ادرار کردن جریان را متوقف کنید. ماهیچه هایی که برای متوقف کردن جریان ادرار از آنها استفاده می کنید ماهیچه های کگل هستند.

برای انجام تمرینات کگل باید:

  • عضلات شکم، ران و باسن را ارام کنید
  • عضلات کف لگن را محکم کنید
  • عضلات را نگه دارید تا 10 بشمارید

تمرینات کگل را در صبع، بعد از ظهر و شب انجام دهید، البته می توان این تمرین ا در هر زمان و هر مکان انجام داد. زنانی که تمرینات کگل را انجام می دهند طی چهار تا شش هفته نتایج را مشاهده می کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.