شفا مگ

درمان سریع شوره سر با لیمو

لیمو ترش به علت دارا بودن ویتامین C، اسید سیتریک و مواد مغذی می تواند با تنظیم PH پوست سر،حذف چربی های اضافی و کلاژن سازی باعث درمان سریع شوره سر شود.

درمان سریع شوره سر با لیمو

شوره سر یک وضعیتی است که باعث پوسته پوسته شودن پوست سر می گردد و با اینکه شرایط جدی و یک بیماری نمی باشد اما ممکن است ازار دهنده باشد. اغلب درمان هایی که برای شوره سر پیشنهاد می شود استفاده از شامپوهای دارویی یا اضافه کردن ویتامین ها به رژیم غذایی می باشد.

شما می توانید با استفاده از لیمو شوره سر خود را درمان کنید، زیرا لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین های ضروری و اسید سیتریک است. ترکیبی از این ویتامین ها می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت مو شود. اما آیا لیمو ترش می تواند شوره سر را از بین ببرد؟ پس با ما همراه باشید تا در ادامه درباره اثرات لیمو بر شوره سر آشنا شوید.

علت ایجاد شوره سر چیست

قبل از اینکه بدانید لیمو چه خواصی برای درمان شوره سر دارد بهتر است با عواملی که باعث شوره سر می شوند بیشتر آشنا شوید.

بیشتر موارد شوره سر به علت وجود قارچها می باشند که از روغن های موجود در پوست سر تغذیه می شوند.اگر رشد قارچ ها روی سر زیاد شوند باعث ایجاد شوره سر می شوند.زمانی که قارچ ها بیش از حد رشد کنند،می تواند باعث خشک شدن و تحریک پوست شوند که نتیجه آن شوره سر و سایر اختلالات پوستی خواهد شد.

حساسیت به محصولات بهداشتی مانند شامپو ها می تواند یکی دیگر از دلایل شوره سر باشد.آلرژی و تحریک پوستی توسط برخی از محصولات می تواند باعث ایجاد التهاب در پوست سر و در نتیجه ایجاد درماتیت تماسی شود. البته این وضعیت باعث بثورات قرمز خارش دارد و پوسته پوسته شدن سر همراه می باشد.
سایر علت های شوره سر عبارتند از :

  • پوست چرب
  • اگزما و درماتیت سبورئیک
  • پوست خشک
  • استفاده زیاد از برخی شامپوها

درمان شوره سر با لیمو

افرادی که معتقد هستند که بهترین درمان از راه طبیعی است، لیمو را یکی از مواد طبیعی درمان کننده شوره سر میدانند. لیمو سرشار از ویتامین سی، اسید سیتریک، آهن و تمام مواد مغذی که برای مو و پوست مورد نیاز است را در خود دارد.

لیمو می تواند PH پوست سر را متعادل کند تا شوره سر به راحتی درمان شود. همچنین لیمو باعث تقویت فولیکول های مو می شود.اسید سیتریک موجود در لیمو یک تنظیم کننده طبیعی PH پوست سر می باشد.

لیمو به راحتی می تواند چربی های اضافی که روی پوست سر تجمع می کنند و می توانند باعث ایجاد پوسته شدن سر شوند را از بین می برند.

برخی از شامپو ها برای معطر کردن از مرکبات مانند لیمو استفاده می کنند که این شامپو ها نیز می توانند PH پوست سر را نیز کنترل کنند و از بروز هر گونه عارضه جانبی و التهاب پوست جلوگیری کنند. این شامپوها می توانند خطر ابتلا به شوره سر را کاهش دهند.

علاوه بر این لیمو سرشار از ویتامین C می باشد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که نه تنها به تقویت فولیکول های مو کمک می کند بلکه باعث تولید کلاژن برای ترمیم سلول های آسیب دیده پوست می شود.

یکی دیگر از علت های بروز شوره سر کمبود ویتامین B در بدن می باشد که لیمو می تواند این کمبود را جبران کند. کمبود ویتامین ب می تواند علاوه بر شوره سر باعث عفونت ناخن، بثورات پوستی و درماتیت سبورئیک شود.

نحوه استفاده لیمو برای درمان شوره سر

قبل از اینکه از آب لیمو یا هر محصول دیگری برای درمان استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید به آن آلرژی ندارید و یا از داروی خاصی استفاده نمی کنید تا باعث تداخل و ایجاد عوارض جانبی شود.

یکی از روش ها استفاده مستقیم آب لیمو بر روی پوست است و قبل از استفاده از شامپو روی سر از آب لیمو استفاده کنید.

ابتدا آب یک لیمو ترش را بگیرید و روی پوست سر بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا لیمو در فولیکول های مو و پوست نفوذ کند.سپس سر را با آب گرم بشویید و موها و پوست سر خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید تا شوره سر شما از بین برود.

برخی داروهای خانگی برای داشتن فواید اضافی با روغن نارگیل اضافه می کنند. برای اینکار روغن نارگیل را با آب لیمو ترکیب کنید و این مواد ره به عنوان یک اسکراب ضد عفونی کننده یا محلول تنظیم کننده قبل از شامپو زدن روی سر خود بمالید.

عوارض جانبی احتمالی

استفاده هر محصولی به طور مستقیم بر روی پوست ممکن است برخی از علائم ناراحت کننده یا عوارض جانبی را ایجاد کند. استفاده از آبلیمو هم مانند تمام محصولات ممکن است با استفاده مستقیم بر روی پوست ایجاد عوارض جانبی کند. اگر هر یک از علائم سوزش، احساس گزش، سرخی، خشکی و افزایش شوره سر را احساس کردید استفاده از لیمو را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.