شفا مگ

پلی سیتمی ورا چه بیماری است

پلی سیتمی ورا بیماری پر خونی است که در این بیماری مغز استخوان بیشتر از نیاز گلبول قرمز تولید می کند و همچنین باعث افزایش پلاکت و گلبول سفید نیز می شود.

پلی سیتمی ورا چه بیماری است

پلی سیتمی ورا چیست

پلی سیتمی ورا نوعی بیماری خونی است که در این بیماری مغز استخوان بیش از نیاز بدن گلبول قرمز می سازد و ممکن است باعث افزایش پلاکت و گلبول سفید نیز شود.

پلی سیتمی ورا یک بیماری پر خونی است که باعث خارش در افراد می شود و بیشتر افراد مبتلا تغییر حرارت و خارش را بعد از استحمام تجربه می کنند

علائم شایع پلی سیتمی

این بیماری در برخی افراد ممکن است بدون علامت باشد، ولی برخی افراد برخی علائم را تجربه می کنند که برای بررسی دقیق تر پزشک تست آزمایش خون تجویز می کند.

این افراد در بیشتر مواقع با اینکه استراحت کامل دارند باز احساس خستگی و خواب آلودگی دارند. بیشتر اوقات دچار سردرد های خفیف تا شدید می شوند.

پلی سیتمی در برخی افراد ایجاد خارش پوستی می کند که این خارش ممکن است بعد از حمام بیشتر شود و همچنین احساس حرارت زیاد بعد از استحمام را داشته باشند. بزرگی طحال و خونریزی بدون توجیه می تواند از علائم پلی سیتمی باشد.

علت پلی سیتمی چیست

پلی سیتمی ورا یک بیماری ناشناخته می باشد که علت اصلی آن مشخص نیست، اما پزشکان پلی سیتمی را به سه دسته پلی سیتمی حقیقی، ثانویه و استرس تقسیم کرده اند.

پلی سیتمی ثانویه نوعی از این بیماری است که علت آن بیماری های مادرزادی قلب، بیماری های مزمن ریوی، کشیدن سیگار و همچنین زندگی در ارتفاعات است.

نوع دیگر این بیماری پلی سیتمی استرس می باشد که علت آن مصرف داروهای ادرار آور، استعمال دخانیات و کم آبی بدن می باشد که این نوع شایعتر از انواع دیگر می باشد.

عواملی که باعث تشدید پلی سیتمی ورا می شود استعمال دخانیات، بیماری های قلبی یا ریوی، استرس و سابقه خانوادگی پلی سیتمی می باشد.

پیشگیری از پلی سیتمی

به دلیل ناشناخته بودن پلی سیتمی حقیقی، قابل پیشگیری نمی باشد و مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد این نوع از پلی سیستمی می شود. اما برای پیشگیری از پلی یسیتمی ثانویه و استرس اگر دخانیات مصرف می کنید می بایست آن را کنار بگذارید. مصرف دخانیات یکی از عوامل افزایش دهنده خطر این بیماری می باشد.

سعی کنید بدن خود را همیشه هیدراته نگه دارید و روزانه حداقل 8 لیوان اب مصرف کنید و همچنین اگر بیماری های ریوی یا قلبی دارید به درمان آنها بپردازید.

عوارض احتمالی پلی سیتمی

پلی یستمی ممکن است باعث ایجاد لخته درون وریدی ها یا شریان ها شود که نتیجه آن عوارضی همچون سکته مغزی یا حملات قلبی می باشد. همچنین این بیماری ممکن است باعث ایجاد زخم های گوارشی، نقرس و سنگ کلیه و همچنین لوسمی شود.

درمان پلی یستمی اورا

برای بررسی و تشخیص پلی یستمی پزشک ابتدا آزمایش خون را تجویز می کند که این آزمایش شامل شمارش گلبول های قرمز خون و اندازه گیری هماتوکریت می باشد. پس از آن ممکن است آزمایش مغز استخوان را پیشنهاد دهد.

درمان این بیماری بر اساس وضعیت بیمار، سن بیمار و مدت بیماری و فعالیت هایی که در زمان ابتلا به این بیماری کرده اند بستگی دارد.
مراحل درمانی احتمالی برای حفظ هماتوکریت در نزدیکی محدوده طبیعی و جلوگیری از لخته خون عبارتند از: فصد خون، درمان رادیوایزوتوپ و داروهای درمانی می باشد.

داروی آسپرین یکی از داروهایی است که برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش احتمالی سکته مغزی یا حمله قلبی تجویز می شود. همچنین دارو آلوپورینول برای کاهش سطح بالای اسید اوریک و همچنین در صورت خارش های شدید از داروی ضد خارش استفاده می شود.

اگر فردی مشکلات اسید معده داشته باشد داروهای مهار کننده گیرنده H2 یا داروهای ضد اسید تجویز می شود.

در زمان درمان این بیماری رژیم خاصی مورد نیاز نمی باشد، ولی حفظ هیدراته بودن بدن بسیار ضروری است و بهترین حالت مصرف 250 سی سی مایعات هر دو ساعت یک بار می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.