شفا مگ

درد معده بعد از بیدار شدن از خواب

درد معده در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب یا نفخ شکم اول صبح می تواند بیشتر به دلیل مشکلات گوارشی خفیف و موقتی یا شرایط جدی تر دستگاه گوارشی باشد.

درد معده بعد از بیدار شدن از خواب

 درد معده معمولا یک اصطلاح مبهم برای بیماران می باشد و رفع آن هم کمی دشوار است. برای تشخیص درد معده در صبح ناشتا، یافتن محل مورد درد به درمان آن کمک زیادی خواهد کرد.

علت و علائم درد معده اول صبح

درد معده صبحگاهی، نفخ شکم اول صبح، چرا صبح ها نفخ می کنم از جمله سوالات افرادی است که مبتلا به درد معده اول صبح هستند و به دنبال علت و درمان آن هستند. در ادامه با برخی از شایع ترین دلایل درد معده در صبح آشنا شوید.

1- رفلاکس معده

رفلاکس اسید به شرایطی است که اسید تولید شده توسط معده به اشتباه به داخل مری حرکت می کند و باعث احساس سوزش در قسمت پشت دهان و حلق می شود. رفلاکس معده یکی از شایعترین مشکلات گوارشی می باشد و بسیاری از افراد جامعه به علت اشتباه در سبک زندگی به آن دچار می شوند.

بارزترین علائم رفلاکس اسید سوزش سر دل است که حداقل یک بار در ماه ممکن است افراد دچار آن شوند. برخی از افراد به طور دائمی ممکن است به رفلاکس اسید دچار شوند که به عنوان بیماری ریفلاکس معده شناخته می شود و در صورت عدم درمان می تواند عوارض زیادی داشته باشد.افراد مبتلا به رفلاکس اسید ممکن است در معده خود در قسمت وسط شکم احساس درد کنند.

2- گاستریت

گاستریت یا التهاب پوشش معده یکی از علت های درد های معده در صبح می باشد که این بیماری با گذشت زمان بروز می کند و درد در قسمت بالای شکم و در برخی افراد حالت تهوع و احساس سنگینی از علائم شایع آن است.

3- آنفولانزای معده

گاستروانتریت یا آنفولانزای معده یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است که معده و روده را هدف قرار می دهد و باعث ایجاد درد معده و اسهال می شود. این بیماری را اکثر افراد به عنوان یک مسمومیت غذایی یاد می کنند و علائم آن درد یا گرفتگی شکم و در برخی افراد استفراغ به همراه حالت تهوع می باشد.

4-زخم معده

زخم معده یک مشکل گوارشی می باشد که می تواند باعث سوزش معده، سوزش در دل در صبح شود.زخم های گوارشی اکثرا در معده یا در روده کوچک ایجاد می شود

5- آپاندیسیت

آپاندیسیت به التهاب آپاندیس گفته می شود و یک علت شایع آن درد های شدید و ناگهانی معده می باشد که در اطراف ناف شروع می شود و به سمت پایین حرکت می کند. معمولا درد با گذشت زمان بدتر می شود.آپاندیسیت ممکن است با تهوع و تب همراه باشد.

6- بیماری کرون

بیماری کرون می تواند باعث ایجاد التهاب در هر کجای دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد شود این التهاب باعث گرفتگی و درد در معده می شود.

نفخ اول صبح می تواند یکی از علائم بیماری کرون است و همچنین اسهال، یبوست، کاهش وزن و خستگی از دیگر علائم این بیماری مزمن می باشد.

7- سوء هاضمه

سوء هاضمه می تواند یکی از علت های نفخ در اول صبح باشد، سوء هاضمه اصطلاح پزشکی است و علت آن سبک زندگی اشتباه مانند نوع غذایی مصرفی افراد باشد. سوء هاضمه مجموعه ای از علائم است و بیماری خاصی به حساب نمی آید. این احساس بالافاصله پس از مصرف غذا یا نوشیدنی رخ می دهد.

سوء هاضمه می تواند مربوط به برخی بیماری ها مانند درد معده باشد. افراد در این حالت ممکن است از حالت تهوع و نفخ صبگاهی رنج ببرند.

8- سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS یک اختلال شایع است که می تواند باعث درد معده و همچنین تغییر در عادات روده شود. افراد مبتلا به ای بی اس ممکن است یبوست و اسهال مکرر را تجربه کنند یا بین این دو متناب باشند. همچنین ممکن است احساس نفخ به خصوص در اول صبح و حرکات ناقص روده را داشته باشند.

10- آلرژی غذایی

درد معده از علائم شایع الرژی غذایی است که 4 تا 6 درصد از کودکان و 4 درصد بزرگسالان را درگیر می کند. علائم دیگر آن شامل تهوع، کهیر، آنافیلاکسی است که ممکن است در تنفس نیز اختلال ایجاد کند و باعث افت فشار خون شود.

11- یبوست

افراد مبتلا به یبوست نیز ممکن است دچار درد معده در زمان بیدار شدن از خواب شوند. افراد معمولا می توانند یبوست را در خانه درمان کنند، اما اگر این بیماری مزمن شود یا علائم دیگری مانند خونریزی یا تب ایجاد شود می بایست به پزشک مراجعه کنند.

12- بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یک بیماری عفونتی است که بر روی تخمدان ها ، رحم، لوله های فالوپی و گردن رحم فرد تاثیر می گذارد که در زنان 15 تا 24 شایعتر می باشد.

شایع ترین علائم آن درد در قسمت تحتانی شکم است. علائم دیگر شامل تب، ترشحات غیر معمول واژن و درد یا سوزش ادرار است که اگر به موقع درمان نشود می تواند عوارض دشدیدی ایجاد کند.

14- بیماری سلیاک

بیماری سلیاک که به عنوان بیماری عدم تحمل گلوتن شناخته می شود می تواند باعث درد معده صبگاهی شود. سیستم ایمنی بدن این افراد در زمان مصرف غذاهای حاوی گلوتن به روده کوچک حمله می کنند. علائم این بیماری در افراد متفاوت است اما شایعترین علائم آن درد معده و اسهال است.

15- بیمرای های کیسه صفرا

مشکلات در کیسه صفرا می تواند باعث درد معده شود و غالبا در قسمت فوقانی راست شکم احساس درد می شود. این درد در افراد مبتلا به کولیک صفراوی به صورت رفت و برگشت می باشد. اگر فرد دچار سنگ کیسه صفرا شده باشد و محاری کیسه صفرا را مسدود کرده باشد می تواند علائم دیگری همچون تهوع، استفراغ، ادرار تیره، زردی و افت فشار خون را شامل شود.

چه زمانی باید به پزشک مراحعه کنیم؟

بسیاری از مسائل بهداشتی مختلفی می تواند باعث درد معده هنگام بیدار شدن در صبح می شوند، در حالیکه برخی از شرایط ممکن است به تنهایی برطرف شوند و برخی دیگر به درمان فوری نیاز داشته باشد.اگر دچار موارد زیر شدید می بایست به پزشک مراجعه کنید

اگر درد آنقدر شدید باشد که قادر به ایستادن نباشید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است از علائم اولیه آپاندیسیت باشد.
درد صبحگاهی اگر در جوانان شدید باشد می تواند از علائم آپاندیسیت باشد و در افراد مسن ممکن است نشان دهنده مشکلات مثانه باشد که هر دو شرایط نیاز به درمان فوری و اورژانسی دارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.