شفا مگ

علت و علائم تومورهای غدد بزاقی

تومورهای غدد بزاقی به رشد غیر طبیعی تومور ها در غدد بزاقی گفته می شود که اغلب آنها خوش خیم هستند و کشنده هم نیستند یا در موارد نادر سرطانی می شوند.

تومورهای غدد بزاقی

تومورهای غدد بزاقی چیست

تومورهای غده بزاقی به رشد غیر طبیعی تومورها گفته می شود که در غده بزاقی شروع به رشد می کند و معمولا این نوع تومور نادر میباشد.

غدد بزاقی باعث ایجاد بزاق در دهان می شوندکه به هضم غذا کمک زیادی می کند و دهان را مرطوب نگه می دارند و باعث محافظت از دندان ها می شود. در بدن سه غدد بزاقی وجود دارد که در زیر و پشت فک قرار دارد. بقیه غدد بزاقی در داخل گونه ها و در سراسر دهان و گلو شما وجود دارد.

تومورهای غده بزاقی می توانند در هر یک از غدد بزاقی شروع به رشد کند و بیشتر آنها غیر سرطانی هستند، اما در برخی اوقات ممکن است سرطانی باشد.بیشتر تومورهای غده بزاقی در غدد پاروتید رخ می دهد.

درمان تومورهای غدد بزاقی معمولا با عمل جراحی برای برداشتن تومور انجام می شود. افراد مبتلا به سرطان غده بزاقی ممکن است نیاز به درمانهای اضافی داشته باشد.

انواع مختلفی از تومورهای غده بزاقی وجود دارد و پزشکان آنها را بر اساس نوع درگیری سلول ها طبقه بندی می کنند.آشنایی با نوع تومور غده بزاقی به پزشک کمک میک ند تا تشخیص دهد کدام گزینه های درمانی مناسب است.

علائم تومور غدد بزاقی

تورموهای غده بزاقی در زمان رشد علائم و نشانه هایی از خود نشان می دهند که شایع ترین آنها توده یا تورم رو یا نزدیکی فک یا گردن یا دهان می باشد.

زمانی که تومور ایجاد شود ممکن است در برخی افراد عضلات در یک طرف صورت ضعیف شوند و درد مداوم در ناحیه غده بزاقی رخ دهد و در بلع دچار مشکل می شوند.

علت تومور غدد بزاقی

تومورهای غده بزاقی بسیار نادر هستند و علت آن تا کنون مشخص نشده است. اما عواملی هستند که ممکن است تشدید کننده این بیماری شوند که شامل کم آبی بدن، بهداشت دهانی، استعمال دخانیات، سنگ مجرای بزاقی و دندان مصنوعی می باشند.

تومورهای خوش خیم غدد بزاقی

بیشتر تومورهای غده بزاقی خوش خیم هستند و به معنی اینکه سرطانی نمی باشند و به قسمت های دیگر بدن گسترش نمی یابند. این تومورهای تقریبا هرگز تهدید کننده زندگی نیستند.

انواع مختلفی از تومورهای خوش خیم غده بزاقی وجود دارد که شامل موارد زیر است

  • آدنوم پلئومورفیک
  • آدنوم سلول بازال
  • آدنوم کانال
  • آنکوسیتوم
  • تومور وارتین

این تومورهای تقریبا بیشتر اوقات با عمل جراحی درمان می شوند و در مواردی که مدت طولانی درمان نشوند یا به طور کامل برداشته نشوند ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

تومورهای بدخیم غده بزاقی

انواع زیادی از سرطان های غده بزاقی وجود دارد و تومور ها می توانند در هر یک از این سلول ها شروع به رشد کنند و ایجاد سرطان غده بزاقی شوند.

انواع تومورهای غده بزاقی سرطانی شامل موارد زیر است:

  • سرطان سلول های اسینی
  • آدنوکارسینوما
  • آدنوئید سرطان کیستیک
  • تومور مخلوط بدخیم
  • کارسینوم موکوپیدر موئید
  • سرطان آنکوسیتیک
  • سرطان مجرای بزاق
  • سرطان سلول سنگفرشی

پزشکان معمولا بر اساس میزان غیر طبیعی بودن سرطان در زیر میکروسکوپ ، درجه سرطان را مشخص می کنند، که این درجات میزان رشد و گسترش آن را نشان می دهد.

درمان تومورهای غدد بزاقی

بررسی های تشخیصی ممکن است شامل رادیوگرافی غدد بزاقی و تصویر برداری از قفسه سینه، سونوگرافی و اسکن رادیوایزوتوپ باشد.
داروهایی که می تواند برای درمان و تسکین تومور استفاده شود آنتی بیوتیک ها و مسکن ها می باشد و همچنین داروهای ضد سرطان و اشعه درمانی برای درمان تومورهای بدخیم می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.