شفا مگ

اطلاعات دارویی شربت اکسپکتورانت کدئین

شربت اکسپکتورانت کدئین با ترکیبات فنیل آمین، گایافنزین و کدئین باعث کاهش احتقان و چسبندگی خلط شده و به درمان علائم سرفه در مدت سرماخوردگی کمک می کند.

شربت اکسپکتورانت کدئین

شربت اکسپکتورانت کدئین یک داروی خلط آور است که به درمان سرفه در دوران سرماخوردگی، آنفولانزا و برونشیت کمک می کند و باعث کاهش چسبندگی خلط می شود.

تفاوت اکسپکتورانت و اکسپکتورانت کدئین این است که در شربت کدئین دار، برای اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع و کاهش سرفه از کدئین استفاده شده است.

عوارض مصرف بیش از حد اکسپکتورانت کدئین می تواند باعث تند شدن ضربان قلب، سرد شدن بدن، ضعف و حتی کما شود و همچنین مصرف زیاد این دارو اعتیاد آور است.

اکسپکتورانت کدئین چیست

اکسپکتورانت کدئین یک داروی درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شود. توجه داشته باشید این دارو برای درمان سرفه مداوم به علت استعمال دخانیات یا مشکلات طولانی مدت تنفسی استفاده نمی شود.

اکسپکتورانت حاوی ترکیباتی برای تسکین سرفه یا از بین بردن احتقان ناشی از سرماخوردگی می باشد.گایافنزین باعث کاهش چسبندگی خلط شده و خروج آن را راحت تر میکند.

فنیل پروپانول آمین موجود در این دارو باعث کاهش احتقان بینی می شود و کدئین در این دارو ،اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع و تضعیف رفلکس سرفه دارد.

اکسپکتورانت کدئین طول درمان سرماخوردگی را کاهش نمی دهد و فقط علائم سرفه را بهبود می بخشد.

موارد مصرف اکسپکتورانت کدئین

اکسپکتورانت کدئین یک داروی ضد سرفه است و در موارد تسکین سرفه و کاهش احتقان بینی که بر اثر سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی مصرف می شود.

اکسپتورانت کدئین باعث کاهش چسبندگی خلط می شود و خروج آن را از ریه ها آسان می کند و همچنین سرفه خشک را به سرفه خلط آور تبدیل می کند.

هشدارهای مصرف اکسپکتورانت کدئین

این دارو به دلیل داشتن کدئین ممکن است وابستگی ایجاد کند و نباید بیش از مصرف توصیه شده توسط پزشک مصرف شود. همچنین این دارو ممکن است ایجاد خواب آلودگی یا سرگیجه کند.

اگر مبتلا به ضعف تنفسی شدید هستید نباید از این دارو استفاده کنید و حتما قبل از تجویز پزشک با او مشورت کنید تا بتواند بهترین دارو رابرای شما تجویز کند.

اگر هر گونه عمل جراحی یا درمان های اضطراری در پیش دارید حتما به پزشک خود درباره مصرف این دارو اطلاع دهید.

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات کبدی ، قبل ازتجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که این دارو برای آنها بی خطر است.

نحوه مصرف اکسپکتورانت کدئین

این دارو به شکل شربت می باشد و می توانید آن قبل یا بعد از غذا میل کنید، مقدار دوز معمول برای اکسپکتورانت کدئین 4 بار در روز می باشد

مقدار مصرف شربت اکسپکتورانت کدئین به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد و نباید هرگز بیش از 6 دوز در روز مصرف کنید.
در طول درمان با این دارو حتما مایعات زیادی بنوشید تا به کمک این دارو مخاط چسبندگی خود را کاهش دهند و باعث پاکسازی سریع احتقان شود.

عوارض جانبی اکسپکتورانت کدئین

اکسپکتورانت کدئین نیز مانند سایر داروها ممکن است عوارض جانبی در برخی از افراد داشته باشد و این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اگر عوارض شدید بود و یا از بین نرفت می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

یکی از عوارض های اکسپکتورانت کدئین واکنش های آلرژیک می باشد که معمولا نادر است، اما اگر علائم های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، تورم در گلو داشتید حتما به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع اکسپتورانت شامل سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست، دل درد و حالت تهوع و استفراغ است که اگر این عوارض طی چند روز از بین نرفت با پزشک خود تماس بگیرید.

این لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی این دارو نمی باشد، اگر متوجه علائمی شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی اکسپکتورانت کدئین

اگر همزمان داروهای دیگری یا محصولات گیاهی مصرف می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروها با هم تداخل نداشته باشد.

اکسپکتورانت کدئین ممکن است بر نتایج آزمایشات بخصوص آزمایش ادرار تاثیر بگذارد، حتما قبل از آزمایش با پزشک خود درباره مصرف این دارو صحبت کنید.

مصرف اکسپکتورانت کدئین در دوران بارداری

اکسپکتورانت کدئین در گروه D بارداری می باشد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی وارد کند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف اکسپکتورانت کدئین در شیردهی

اکسپکتورانت کدئین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد در حال شیردهی آسیب برساند.قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.