شفا مگ

اطلاعات دارویی شربت دکسترومتورفان پی

شربت دکسترومتورفان پی یک داروی ترکیبی از دکسترومتورفان و پسودوافدرین می باشد که جهت کاهش سرفه، کاهش تورم مخاط و احتقان بینی در سرماخوردگی تجویز می شود.

شربت دکسترومتورفان پی

دکسترومتورفان پی یک داروی کاهش دهنده علائم سرفه می باشد که بر روی سیگنال هایی در مغز اثر می گذارد و باعث کاهش سرفه در فرد بیمار می گردد. دکسترومتورفان برای درمان سرفه های ناشی از سیگار و آسم هیچ کاربردی ندارد و آن را درمان نمی کند.

فرق دکسترومتورفان با دکسترومتورفان پی: هر دو دارو باعث کاهش سرفه می شوند، اما دکسترومتورفان پی حاوی پسودوافدرین است که به کاهش تورم مخاط و احتقان بینی کمک می کند.

دکسترومتورفان پی حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا اثر بخشی خود را شروع کند و پسودو افدرین حدود 15 الی 30 دقیقه می باشد و اثربخشی آنها حدود 3 الی 4 ساعت خواهد بود.

دکسترومتورفان پی چیست

دکسترومتورفان پی یک داروی برای تسکین سرفه های خشک ناشی از گلودرد و سرما خوردگی می باشد و همچنین به رفع التهاب سینوس ها، خروسک، التهاب نای و نایژه کمک می کند.

دکسترومتورفان اثر مستقیمی بر روی قسمتی از مغز که علائم رفلکس سرفه را کنترل می کند دارد و باعث کاهش سرفه می شود. همچنین این دارو دارای پسودوافدرین است که تحریک کننده گیرنده آلفا آدرنرژیک می باشد و باعث کاهش تورم مخاط و احتقان بینی می شود و مقدار تخلیه ترشحات سینوس ها را افزایش می دهد.

دکسترومتورفان پی به خوبی از طریق دستگاه گوارشی جذب می شوند و در کبد متابولیز می گردد. این دارو از طریق کلیه ها دفع می شود و به همین خاطر افرادی که مشکلات کلیوی دارند می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

دکسترومتورفان پی حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا اثر بخشی خود را شروع کند و پسودو افدرین حدود 15 الی 30 دقیقه می باشد و اثربخشی آنها حدود 3 الی 4 ساعت خواهد بود.

نکات مهم قبل از مصرف شربت دکسترومتورفان پی

نکته مهمی در شربت های ضد سرفه برای کودکان وجود دارد این است که به هیچ عنوان از داروهای ضد سرفه سرخود برای کودک خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است عوارض شدید برای کودک ایجاد کند.حتما برای مصرف این داروها باید توسط پزشک معالج صورت گیرد.

افرادی که از داروهای مهار کننده MAO مانند فنلزین، ایزوکاروباکسیدید و میتیلن طی 14 روز گذشته استفاده کرده اند، نباید از دکسترومتورفان استفاده کنند. زیرا خطر عوارض جانبی شدیدی به همراه خواهد داشت.

اگر از داروی خاصی استفاده می کنید قبل از تجویز دکسترومتورفان پی با پزشک خود مشورت کنید، شاید داروها با این دارو تداخل داشته و عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

هشدارهای مصرف شربت دکسترومتورفان پی

افرادی که از داروهای مهار کننده MAO مانند فنلزین، ایزوکاروباکسیدید و میتیلن طی 14 روز گذشته استفاده کرده اند، نباید از دکسترومتورفان استفاده کنند. زیرا خطر عوارض جانبی شدیدی به همراه خواهد داشت.

دکسترومتورفان پی به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. پس حتما قبل از تجویز این دارو درباره شیردهی به نوزاد خود با پزشک مشورت کنید تا بتواند بهترین دارو را تجویز کند.

مصرف مقدار زیاد دکسترومتورفان پی باعث سرگیجه، توهم، تهوع یا استفراغ شدید می گردد.

به دلیل وجود پسودوافدرین اگر به بیماری های پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری ایسکمیک قلب، فشار خون بالا و مشکلات کلیوی مبتلا هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف دکسترومتورفان پی

دکسترومتورفان را حتما بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید و به هیچ عنوان از این دارو در مقادیر بیشتر از تجویز استفاده نکنید زیرا عوارض جانبی شدیدی به همراه دارد.

داروهای ضد سرفه معمولا برای مدت کوتاه و تا زمانی که علائم بهبود یابند استفاده می شود. به هیچ عنوان از داروهای ضد سرفه در مدت طولانی استفاده نکنید.

اگر بعد از مصرف 7 روز علائم شما بهبود نیافت یا دچار سردرد، سرفه یا بثورات پوستی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر قصد جراحی دارید و قبل از آن از دکسترومتورفان پی استفاده کردید حتما قبل از عمل جراحی با جراح خود درباره مصرف این دارو مشورت کنید.

مصرف بیش از حد دکسترومتورفان پی باعث تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، سرگیجه، مشکل در تنفس، ضربان قلب بالا و یا تشنج شود. مصرف بیش از حد این دارو ممکن است باعث مرگ شود.

عوارض جانبی شربت دکسترومتورفان پی

شربت دکسترومتورفان پی ممکن است مانند سایر داروها در برخی افراد بیمار ایجاد عوارض جانبی کند که می تواند این عوارض خفیف باشند و طی چند روز ازبین بروند.

اگر علائم از بین نرفت یا عوارض جانبی شدید بود می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. عوارض های جانبی شدید دکسترومتورفان شامل سرگیجه شدید، اضطراب، تشنج، توهم، تنفس آهسته می باشد.

دکسترومتورفان پی ممکن است در برخی از افراد ایجاد علائم حساسیت و آلرژیک کند که علائم آن شامل تنگی نفس، تورم صورت، گلو می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی دکسترومتورفان نمی باشد، اگر علائم مشکوک در زمان مصرف این دارو مشاهده کردید می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی دکسترومتورفان پی

دکسترومتورفان پی ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با برخی از داروها ایجاد عوارض جانبی کند یا اثر داروها را کاهش یا افزایش دهند.

مهار کننده مونوآمید اکسیداز، رانولازین، ریتوناویر، تربینافین، داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، فلوکستین، بوپروپیون، الاویل،ایمی پرامین، سرتالین، فلوکسامین داروهای فشار خون بالا از جمله داروهایی هستند که با دکسترومتورفان پی تداخل دارند.

البته این لیست کاملی از داروهایی که با دکسترومتورفان پی تداخل دارند نمی باشد و حتما اگر هر داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

مصرف دکسترومتورفان پی در بارداری

دکسترومتورفان پی در گروه C بارداری قرار دارد و نباید در دوران بارداری از این دارو استفاده شود، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده اسیب جدی برساند. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید حتما مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.