شفا مگ

خود بیمار انگاری چیست و چگونه درمان می شود

خود بیمار انگاری یا هیپوکندریا یک اختلال روانی است که فرد با توجه به سلامت کامل، خود را مبتلا به بیماری جدی مانند ام اس، سرطان، ایدز یا کرونا می داند.

خود بیمار انگاری چیست

خود بیمار انگاری یک اختلال است که با توجه به تمام ازمایشات و سلامت، فرد به یقین می گوید که مبتلا به یک بیماری جدی است و هر لحظه ممکن است بمیرد.

افرادی که دچار این اختلال شده اند با توجه به بررسی های پزشکی و صحت سلامت، به دنبال اطلاعات در مورد آن بیماری که ذهن خود را به آن مشغول کرده است می پردازد.این گونه افراد قطعا به پزشکان زیادی مراجعه کرده و مورد بررسی های زیادی قرار می گیرند.

علائم شایع خود بیمار انگاری

این گونه افراد دائما در اضطراب هستند و هر زمان از وجود علائمی در هر قسمت از بدن خود شکایت می کنند. این اختلال خود بیمار انگاری بیشتر در رابطه با احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و کرونا زیاد دیده شده است.

علائم این افراد در حال تغییر است، اما اعتقاد فرد به اینکه به یک بیماری جدی دچار شده است همچنان ادامه دارد. علائم شایع در این افراد عبارتند از مشکلات بی خوابی، مشکلات جنسی، ناراحتی های گوارشی مثل نفخ، آروغ زدن و دل پیچه است که ممکن است دائما از آنها شکایت کند و آنها را به یک بیماری خاص مرتبط کند.

علت خود بیمار انگاری

علت این بیماری روحی و روانی، ناشناخته است، اما احتمال بر این است که عارضه ای از سایر اختلالات روانی باشد. این اختلال بیشتر در افرادی که در کودکی یک بیماری جدی دچار شده است یا در ارتباط نزدیک به یک خویشاوند بیمار بوده است دیده شده است.

درمان خود بیمار انگاری

درمان خاصی برای این بیماری مشخص نشده است و باید سعی شود به بیمار توجه بیش از حد داده نشود و می بایست به حد کافی به آن بیمار محبت کرد و از آن حمایت به عمل آورد.

اکثر بیماران تا اخر عمر خود به این اعتقاد باقی می مانند که دچار یک بیماری جدی هستند و مرتبا به پزشک مختلف مراجعه می کنند.

قطعا اعضای خانواده به سختی با این افراد زندگی می کنند ، زیرا مرتب نگران هستند.این افراد خودشان بسیار رنج می برند و در برخی از موارد افسردگی شدید به سراغشان می آید.

از بیمار بخواهید که سعی کند تا به جای علائم روی زندگی و مشکلات زندگی تمرکز کند و از رفتن پیش پزشکان مختلف به طور دائمی و انجام آزمایشات مکرر خودداری شود.

این بیماری داروی خاصی ندارد و بشتر داروهای آرامبخش برای مدت کوتاه تجویز می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.