شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص لتیزن

قرص لتیزن یک داروی آنتی هیستامین نسل دوم است که جهت تسکین و کاهش علائم آلرژی و حساسیت مانند عطسه، ابریزش بینی، خارش، کهیر و خارش چشم استفاده می شود.

قرص لتیزن

قرص لتیزن با نام دیگر سیتریزین یک داروی آنتی هیستامین نسل دوم می باشد که جهت تسکین و کاهش علائم آلرژی یا حساسیت های فصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

زمانی که ایجاد حساسیت در بدن رخ می دهد، بدن یک ماده ای بنام هیستامین تولید می کند که بیشتر علائم مرتبط با آلرژیک را ایجاد می کند. در ادامه با داروی لتیزن، بیشتر آشنا شوید.

لتیزن چیست

لتیزن یک آنتی هیستامین نسل دوم است که جهت تسکین علائم آلرژیک استفاده می شود و با مسدود کردن هیستامین در بدن واکنش های آلرژیک را کنترل می کند.

لتیزن یک آنتاگونیست فعال و انتخابی گیرنده H1 می باشد و به سرعت جذب می شود و در بزرگسالان پس از یک ساعت به حداکثر غلظت خود می رسد و نیمه عمر آن 8 ساعت است.

موارد مصرف داروی لتیزن

قرص لتیزن یک آنتی هیستامین جهت کاهش علائم آلرژیک مانند آبریزش بینی، خارش چشم، خارش بینی، عطسه، کهیر و خارش مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مصرف داروی لتیزن

لتیزن یک داروی ضد حساسیت می باشد و برای درمان کوتاه مدت تجویز می شود و نیاز به ادامه مصرف دارو پس از کنترل علائم نمی باشد.

ممکن است این دارو برای برخی از افراد ایجاد حساسیت کند و اگر به هر داروی آنتی هیستامین حاوی هیدروکسیزین حساسیت دارید نباید از لتیزن استفاده کنید.

این دارو در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود و در سایر ماه های بارداری حتما با تجویز پزشک می بایست مصرف شود.

نحوه و مقدار مصرف داروی لتیزن

مقدار مصرف داروی لتیزن برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال یک قرص 10 میلی گرم در روز است و نباید بیشتر از این مقدار در 24 ساعت مصرف شود.

لتیزن را می توانید به همراه غذا یا قبل از غذا مصرف کنید، بهتر است به همراه مصرف سیتریزی یک لیوان پر آب مصرف کنید.

اگر لتیزن را بیش از حد مصرف کرده باشید ممکن است دچار علائم خواب آلودگی شدید، مشکلات بینایی، اضراب، احساس بقراری، خواب آلودگی یا خستگی، ضربان قلب سریع، درد معده شوید.

عوارض جانبی داروی لتیزن

لتیزن یک آنتی هیستامین نسل دوم است و بر خلاف آنتی هیستامین های نسل اول عوارض جانبی کمتری دارد و ممکن است عوارض جانبی های خفیفی ایجاد کند.

عوارض جانبی شایع لتیزن شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، تاری دید، گرمای بیش از حد، اسهال و استفراغ می باشد که اگر عوارض شدید بود می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

اگر لتیزن را پزشک برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید که پزش از عوارض های احتمالی این دارو مطلع است و می داند که سود این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است. البته این دارو در بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی لتیزن نمی باشد، اگر علائمی مشاهده کردید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی داروی لتیزن

لتیزن ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با این داروها عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد یا اثرات داروها را کاهش یا افزایش دهد.

اگر از هر نوع داروی آرامبخش یا قرص خواب استفاده می کنید، حتما این مورد را قبل از استفاده از لتیزن به پزشک خود بگویید.

مصرف همزمان لتیزن با داروهایی که باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود باعث افزایش خواب آلودگی شدید می شود و عملکرد روانی و عصبی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

لتیزن ممکن است با تئوفلین جی تداخل داشته باشد و زمانی که این دو دارو با هم مصرف شود ممکن است زمان دفع لتیزن طول بکشد.

داروی لتیزن ممکن است با داروهای خواب آور و ضد اضطراب مانند کلونازپام، آلپرازولام، دیازپام، کلوبازام، تریازولام تداخل داشته باشد و نباید این داروها را همزان مصرف کرد.

مصرف لتیزن در دوران بارداری

داروی لتیزن در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد، حتما برای مصرف این دارو در این دوران حتما با تشخیص و تجویز پزشک باشد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.