شفا مگ

آلپرازولام برای تنظیم خواب

آلپرازولام یک داروی آرامبخش از دسته بنزودیازپین ها است و برای تنظیم خواب افرادی که دچار اضطراب،دلهره، ترس و استرس هستند ممکن است توسط پزشک تجویز شود.

آلپرازولام برای تنظیم خواب

قرص آلپرازولام یک داروی آرامبخش است که جهت درمان اضطراب ، استرس و ترس مورد استفاده قرار می گیرد و در دسته داروهای بنزودیازپین ها قرار دارد. بنزودیازپین ها دسته داروهایی هستند که با تاثیر بر روی ماده شیمیایی به نام گابا کار می کنند و باعث اثرات آرامبخشی برای بیمار می شود.

قرص آلپرازولام برای تنظیم خواب برای افرادی که دچار اضطراب ، استرس و دلهره هستند نیز تجویز می شود و با تاثیر بر گابا باعث کاهش اضطراب و تنظیم خواب می شود.

بی خوابی و مشکلات خواب یکی از بدترین شرایط ناشی از استرس است که می تواند یک فردی تجربه کند.عدم خواب کافی بعد از یک کار سخت روزانه می تواند باعث مشکلات زیادی برای افراد شود.

استرس تنها پیزی نیست که می تواند بی خوابی ایجاد کند، بلکه موارد دیگری مانند افسردگی ، عصبانیت، ترس و دلهره نیز می توانند باعث بی خوابی شوند.قبل از هر چیزی مطمئن شوید که علت بی خوابی شما چیست، بعد از آن می توانید شروع به درمان آن کنید.

قرص آلپرازولام چیست

قرص آلپرازولام یک داروی درمان کننده اضطراب و اختلال پانیک است ، همچنین جهت درمان اختلالات ترس و دلهره نیز تجویز می شود و در دسته دارویی بنزودیازپین ها قرار دارد.

قرص الپرازولام با تاثیر بر روی ماده شیمیایی به نام گابا بر روی اعصاب تاثیر می گذارد و اثر آرامبخشی دارد و همچنین می تواند به تنظیم خواب بیمار کمک کند.

اسید گاما آمینو بوتیریک یا گابا یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق سیستم عصبی ارسال میکند و باعث تنظیم ارتباط سلول های مغز میشود.

قرص آلپرازولام با نام تجاری زاناکس در دسترس است و در فرم 0.5 و 1 میلی گرم در دسترس می باشد.قرص آلپرازولام برای درمان های اضطراب و هراس استفاده می شود و به عنوان یک داروی ترکیبی می باشد.

آلپرازولام متابولیسم کبدی دارد و افرادی که مشکلات کبدی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.قرص آلپرازولام در فرم 0.5 میلی گرم و 1 میلی گرم در دسترس است.

اسید گاما آمینو بوتیریک یا گابا یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق سیستم عصبی ارسال میکند و باعث تنظیم ارتباط سلول های مغز میشود.

هشدار در مصرف آلپرازولام

حساسیت به داروهای زیر گروه بنزودیازپین ها می تواند باعث حساسیت با آلپرازولام را برای شما داشته باشد و نباید از این دارو استفاده کنید و حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

آلپرازولام برای زنان باردار و دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید در این دوران از آلپرازولام استفاده کنید.این دارو ممکن است عوارض های جانبی شدیدی به جنین وارد کند، به همین خاطر آلپرازولام را در گروه D بارداری قرار داده اند.

آلپرازولام وارد شیر مادر می شود و ممکن است تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف آلپرازولام در دوره شیردهی توصیه نمی شود.

اگر سابقه بیماری هایی نظیر کبد، کلیه، مشکلات شدید تنفسی و ریه و سابقه گلوکوم دارید حتما با پزشک خود قبل از تجویز آلپرازولام مشورت کنید.

قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و داروهای گیاهی).

زمانی که آلپرازولام برای مدت زیادی مصرف می شود، ممکن است اثربخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی این دارو تغییر کرد، حتما به پزشک اطلاع دهید

آلپرازولام در گروه قرص های بنزودیازپین ها قرار دارد و از عوارض قرص های دسته بنزودیازپین ها این است که مصرف زیاد آن باعث اعتیاد به این داروها میشود و دلیل استفاده از این دارو برای درمان های کوتاه مدت عوارض اعتیاد آور آن است.

آلپرازولام را چگونه مصرف کنیم

مقدار و میزان مصرف آلپرازولام بر اساس شرایط پزشکی، سن بیمار و واکنش به دارو مشخص می شود، میزان مصرف نیز ممکن است به تدریج افزایش داده شود تا اثربخشی دارو مشخص شود.

نکته مهم را حتما رعایت کنید که اگر می خواهید قرص آلپرازولام برای شما نتیجه بخش باشد، حتما مطابق دستور پزشک مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دارو بپرهیزید.

آلپرازولام یک داروی اعتیاد آور است و برای مصرف کوتاه مدت تجویز می شود، اگر برای مدت طولانی این دارو را مصرف کنید ممکن است باعث بروز واکنش های ترک دارو شود.

مقدار مصرف آلپرازولام  0.25 میلی گرم ، 0.5 میلی گرم ، 1 میلی گرم ، 2 میلی گرم میباشد که این دوز ها بر اساس وضعیت بیماری ، تجویز پزشک بستگی دارد.

عوارض جانبی مصرف قرص آلپرازولام

آلپرازولام ممکن است عوارضی مانند خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش ترشح بزاق یا تغییر در توانایی میل جنسی رخ دهد که اگر این علائم ادامه دار بود حتما به پزشک اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده زیرا مزیت های این دارو را بررسی کرده و مزیت های آن برای شما بیشتر از عوارض آن هستند. افراد بسیاری از داروی آلپرازولام بدون هیچ عارضه جانبی استفاده می کنند.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض که معمولا به ندرت بروز می کنند، اما جدی هستند به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات خلقی و روحی، مانند توهم و فکر به خودکشی
  • لکنت زبان یا مشکل در تکلم
  • از دست دادن هماهنگی
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل حافظه
  • زرد شدن چشم ها یا پوست
  • تشنج
  • بروز واکنش های حساسیتی جدی به این دارو به ندرت رخ می دهند. با این حال در صورت مشاهده علائم جوش های پوستی ، خارش ، التهاب ، سرگیجه ، مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نیستند. در صورتی که متوجه عوارضی شدید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.

قرص آلپرازولام با چه داروهایی تداخل دارد

آلپرازولام ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث عوارض جانبی خفیف یا شدید شود یا حتی باعث کاهش اثر داروها شود. پس حتما قبل از تجویز پزشک، اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما اعلام کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد و از بی خطر بودن آلپرازولام برای شما مطمئن شود.

داروهایی نظیر دگزامتازون، ارگوتامین سی، ایزونیازید، آنتی بیوتیک هایی مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین،سیکلوسپورین از دسته داروهایی هستند که با آلپرازولام تداخل دارند.

آلپرازولام را نباید با داروهای ضد افسردگی دیگری مانند فلوکستین، فلووکسامین، ایمی پرامین ، نفازودون مصرف کرد و ممکن است مصرف همزمان عوارض شدیدی به همراه داشته باشد. همچنین داروهای فشار خون یا قلب و داروهای ضد تشنج را نباید با آلپرازولام به طور همزمان مصرف کرد.

داروهای خواب آور و مسکن ها و همچنین آنتی هیستامین ها از جمله داروهایی هستند که ممکن است در مصرف همزمان آنها با آلپرازولام اثر خواب آلودگی را بیشتر کنند و یا عوارض دیگری داشته باشند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.