شفا مگ

اطلاعات دارویی والپروات ساندوز

والپروات ساندوز داروی کنترل تشنج و درمان میگرن است،همچنین برای درمان اختلالات دو قطبی، افسردگی، مشکلات خلق و خوی، افسردگی و سردرد میگرنی تجویز می شود.

والپروات ساندوز

والپروات ساندوز چیست

والپروات ساندوز یا والپروات سدیم برای درمان انواع مختلف اختلالات تشنج استفاده می شود و گاهی هم با سایر داروهای ضد تشنج استفاده می شود.

والپروات ساندوز برای اختلالات دو قطبی، افسردگی و مشکلات خلق و خوی و همچنین برای جلوگیری از سردردهای میگرنی شدید استفاده می شود.

موارد مصرف والپروات ساندوز

والپروات ساندوز برای درمان برخی از بیماری های تشنج و همچنین اختلالات دو قطبی، افسردگی و سردرد های میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مهم مصرف والپروات ساندوز

والپروات ساندوز ممکن است در برخی از افراد نارسایی کبدی ایجاد شود، همچنین کودکان و افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند بیشتر در معرض خطر عوارض این دارو می باشند.

در صورت ابتلا به بیماری کبد، مشکلات ادراری و یا اختلالا ژنتیکی مانند سندرم آلپرز نباید از والپروات ساندوز استفاده کنید.

مصرف والپروات ساندوز در دوران بارداری نباید مصرف کرد و منع مصرف دارد، این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده و مادر آسیب برساند.

اگر دچار از دست دادن اشتها، درد معده فوقانی، حالت تهوع یا استفراغ، ادرار تیره، تورم صورت یا زردی شدید سریعا دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

اگر سابقه بیماری های کبدی ، افسردگی، بیماری روانی یا افکار خودکشی و HIV دارید، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.
اگر در زمان مصرف این دارو نیاز به عمل جراحی خاصی داشته اید، قبل از موعد جراحی ، به پزشک جراح خود درباره مصرف این دارو بگویید.

نحوه مصرف والپروات ساندوز

نحوه مصرف والپروات ساندوز بر اساس شدت بیماری، شرایط بیمار تجویز می شود و همچنین ممکن است پزشک برای دریافت بهترین نتیجه دوز مصرفی را تغییر دهد. به همین خاطر حتما دوز های تجویزی پزشک را مصرف کنید و از تغییر دوز پرهیز کنید.

حتما در زمان مصرف این دارو آب زیادی بنوشید، زیرا در صورت عدم دریافت مایعات به میزان کافی، ممکن است نیاز به تغییر مقدار مصرف دوز باشد.

افرادی که مشکلات معده دارند و نمی توانند والپروات ساندوز را با معده خالی مصرف کنند می توانند این دارو را به همراه غذا مصرف کنند.

نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که این دارو را نباید به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک قطع کنید زیرا ممکن است دچار تشنج جدی و خطرناک شوید. حتما قبل از قطع این دارو دستور العمل قطع را از پزشک خود دریافت کنید.

برخی افراد ممکن است دوز مصرف خود را فراموش کنند، اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی است، از مصرف قرص فراموش شده پرهیز کرده و دوز جدید را مصرف کنید.

مصرف والپروات ساندوز در دوران بارداری

والپروات ساندوز در گروه D بارداری قرار دارد و نباید در دوران بارداری مصرف شود و استفاده از این دارو می تواند به نوزاد و مادر آسیب جدی وارد کند.اگر باردار هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

اگر باردار نیستید برای جلوگیری از بارداری در زمان استفاده از والپروات ساندوز اقدامات لازم را انجام دهید.برای پیشگیری از بارداری در دوران مصرف والپروات ساندوز از قرص های ضد بارداری هورمونی و یا سایر روش های دیگر بارداری استفاده کنید.

عوارض جانبی والپروات ساندوز

والپروات ساندوز ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد و در مدت چند ساعت یا چند روز ازبین برود. اما اگر علائم برطرف نشد و یا عوارض جانبی شدید بود می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض هایی که می تواند در برخی افراد ایجاد کند واکنش های آلرژیک است که علائم آن شامل کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت یا گلو می باشد. همچنین ممکن است واکنش های شدید پوستی از جمله، سوزش چشم، درد، قرمزی پوست یا جوش های پوستی رخ دهد که در صورت مشاهده هر یک از این علائم می بایست سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع والپروات ساندوز شامل بثورات پوستی، تب، تورم غدد، درد عضلات، ضعف شدید، کبودی غیر معمول یا زرد شدن چشم یا پوست می باشد.

اگر در زمان مصرف والپروات دچار از دست دادن اشتها، درد معده که به پشت سرایت کند، حالت تهوع یا استفراغ، ادرار تیره و تورم در صورت یا زردی چشم و پوست شدید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در برخی از افراد ممکن است علائم وخیم تر یا علائم جدیدی رخ دهد که می بایست با پزشک خود مشورت کنید، این علائم شامل تغییر خلقی، افسردگی، اضطراب، حملات هراس، آشفتگی می باشد.

پرخاشگری و بی قراری ، همچنین مشکل در خواب ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود که حتما در صورت بروز این علائم با پزشک معالج مشورت کنید. همچنین ممکن است برخی افراد افکار خودکشی داشته باشند که حتما پزشک معالج می بایست در جریان قرار گرفته شود.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر فورا به پزشک تماس بگیرید:

  • سردرگمی، خستگی، احساس سرما، استفراغ، تغییر در روحیه
  • کبودی، خونریزی غیر معمول، لکه های بنفش یا قرمز رنگ در زیر پوست
  • خواب آلودگی شدید یا بدتر شدن تشنج

عوارض جانبی شایع والپروات ساندوز شامل تهوع، استفراغ، درد معده، اسهال، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، ریزش مو و کاهش وزن یا افزایش وزن می باشد.

عوارض هایی که در این مقاله ذکر شده است لیست کاملی از عوارض های جانبی این دارو نمی باشد و می بایست در صورت مشاهده هر علائم جدی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی والپروات ساندوز

این دارو ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان والپروات ساندوز با برخی از داروها ایجاد عوارض جانبی کند یا اثر داروها را کاهش دهند.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با والپروات ساندوز نمی باشد، به همین خاطر هر دارویی که مصرف می کنید قبل از تجویز این دارو توسط پزشک با او درمیان بگدارید.

برخی از داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، فنلزین با والپروات ساندوز تداخل دارند و می بایست در صورت مصرف داروهای افسردگی قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با والپروات تداخل داشته باشند شامل برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد تشنج مانند اتوسوکزوماید، لاموتریژین، روفینامید، توپیرامات و ریفامپین ، وورینوستات، وارفارین ، زیدوودین می باشد.اگر از آسپرین استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.