شفا مگ

مقدار مصرف روزانه پروپرانول

مقدار مصرف روزانه پروپرانولول ۱۰، ۲۰ و ۴۰ به نوع بیماری، شرایط بیمار بستگی دارد و مصرف زیاد پروپرانولول می تواند عوارض جانبی جدی برای بیمار داشته باشد.

مقدار مصرف روزانه پروپرانول

پروپرانولول در اشکال قرص پروپرانولول 10 و قرص پروپرانولول 40 در داروخانه ها موجود می باشد که بر اساس شرایط بیماری شما پزشک نوع آن را مشخص می کند. مقدار مصرف قرص پروپرانولول نیز با توجه به شرایط بیماری شما، شرایط پزشکی و پاسخ گویی به دوز اول دارو مشخص می شود.

پروپرانولول داروی مسدود کننده بتا است و با عملکرد بر روی قلب و گردش خون کار می کند و به صورت مشابه بر روی قلب، ریه و مناطق دیگر بدن کار می کند. این دارو برای کاهش فشار خون، تسکین دردهای قلبی و بی نظمی ضربان قلب تجویز می شود.

پروپرانولول پس از مصرف توسط سیستم گوارشی جذب می شود و متابولیسم کبدی دارد. نیمه عمر پروپرانولول بین 2 تا 3 ساعت است و از طریق کلیه ها دفع می شود.زمانی که پروپرانولول را مصرف می کنید حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد که به اوج اثربخشی خود برسد.

پروپرانولول برای درمان بیماری های آنژیم صدری مزمن، درمان آریتمی قلبی، کنترل فشار خون بالا،کاردیومیوپاتی و اضطراب توسط پزشک تجویز می شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این دارو را نباید سرخود مصرف کنید و نباید دوز پیشنهادی توسط پزشک را کم یا زیاد کنید.

نکات مهمی که باید قبل از مصرف پروپرانولول بدانید

پروپرانولول یک داروی تجویزی برای بیماری شما می باشد و زمانی که این دارو را مصرف می کنید می بایست تا بهبودی کامل تحت نظر پزشک خود باشید.

افرادی که از پروپرانولول برای کاهش فشار خون استفاده می کنند می بایست مصرف نمک خود را محدود کنند و همچنین از پزشک یک رژیم تغذیه ای دریافت کنند.

در وضعیت خوابیده به نشسته یا ایستاده و یا از حالت نشسته به ایستاده آرام تغییر وضعیت دهید تا دچار سرگیجه ، سیاهی رفتن چشم یا غش نشوید.

چگونه پروپرانولول را مصرف کنیم

اگر می خواهید بهترین نتیجه را از پروپرانولول بگیرید بسیار مهم است که این دارو را در زمان خود مصرف کنید و همچنین از کم یا زیاد کردن مقدار تجویز شده خودداری کنید.

پروپرانولول را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و مصرف غذا تاثیری در اثربخشی این دارو ندارد.

اگر یک وعده قرص را فراموش کردید و بیشتر از 8 ساعت تا نوبت بعدی بیاد آوردید آن را مصرف کنید و اگر کمتر از 8 ساعت بود نوبت فراموش کرده را مصرف نکنید.

مصرف پروپرانولول را 2 برابر نکنید و دارو را بدون تجویز پزشک قطع نکنید.در صورت قطع سرخود پروپرانولول می توانید در معرض خطر حمله قلبی قرار بگیرید.

مقدار مصرف پروپرانولول

مقدار مصرف پروپرانولول ۱۰، ۲۰ و ۴۰ برای هر بیمار و بیماری متفاوت است و پزشک طبق شرایط بیماری مقدار مصرفی پروپرانولول و شکل دارویی آن را تجویز می کند.

اطلاعات مصرفی در این مطلب صرفا جهت بالا بردن اطلاعات می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد و هرگز مقدار تجویزی این دارو توسط پزشک را کم یا زیاد نکنید.

  • پروپرانولول در درمان آنژین صدری: 10 تا 20 میلی گرم 3 یا 4 بار در روز مصرف می شود.
  • پروپرانولول برای ضد آریتمی: مقدار مصرف در بزرگسالان 10 تا 30 میلی گرم در 3 یا 4 بار در روز
  • پروپرانولول برای فشار خون: مقدار 40 میلی گرم 2 بار در روز
  • پروپرانولول برای درمان اضطراب : 10 میلی گرم 90-30 دقیقه قبل از قرارگرفتن در شرایط اضطراب .

عوارض زیاد خوردن قرص پروپرانولول

مصرف قرص پروپرانولول را هرگز زیاد یا کم نکنید و هرگز نباید این دارو را بیش از حد مصرف کنید، زیاد خوردن قرص پروپرانولول عوارض غیر عادی به همراه دارد.

عوارض مصرف بیش از حد داروی پروپرانول می تواند شامل عوارض های زیر باشد:

برادی كاردی ، نارسایی قلب ، اختلال در هدایت قلب ، اسپاسم برونش ، انقباض عروق محیطی ، اختلالات گوارشی ، خستگی ، بثورات جلدی ، اشكال در تنفس یا خس خس كردن ، سردی دستها و پاها،یبوست ،اضطراب یا نگرانی ،اسهال ، خواب آلودگی خفیف ، سردرد، بیحسی یا گزگز كردن انگشتان دست و پا و خستگی.

پروپرانولول با چه داروهایی تداخل دارد

پروپرانولول ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و نباید به صورت همزمان با برخی از داروها مصرف شود زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید داروهای قبلی شما با پروپرانولول تداخل نداشته باشد.

  • داروهای آنتی هیستامین
  • داروهای آسم مانند آمینوفیلین، دیفیلین، اکستریفیلین
  • داروهای دیابت مانند انسولین، داروهای پایین آورنده قند
  • داروهای کاهش فشار خون مانند مسدود کننده های کانال کلسیم، کلونیدین

این داروها لیست کامل از تداخل دارویی با پروپرانولول نمی باشد و حتما  قبل از تجویز پروپرانولول اگر از دارویی استفاده می کنید به پزشک خود بگویید تا مطمئن شوید تداخل دارویی ایجاد نمی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.