شفا مگ

طرز استفاده از روغن رزماری

طرز استفاده از روغن رزماری برای ریش، ابرو، مو و سلامت بدن با هم متفاوت است و می توان از روش استنشاقی یا ماساژ روی پوست به همراه روغن حامل استفاده شود.

طرز استفاده از روغن رزماری

روغن رزماری از گیاه معطر رزماری که متعلق به خانواده نعنائیان است و برگهای آن سوزنی شکل و دارای گل های صورتی، سفید، بنفش و آبی می باشد، گرفته می شود.رزماری به علت داشتن عطر خوبی که دارد در برخی از غذاها استفاده می شود، اما بهترین حالت استفاده از آن روغن این گیاه است.

روغن رزماری از برگهای رزماری استخراج می شود و دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد درد می باشد و می تواند به بهبود هضم، گردش خون و تنفس کمک کند.این روغن دارای طیف وسیعی از ترکیبات و آنتی اکسیدان ها می باشد.

رزماری از طیف وسیعی از روغن ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن ها ساخته شده اند و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و اثرات ضد سرطانی دارد.دیترپنهای موجود در رزماری، دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که از کبد محافظت میکند و روند بیماری را در افراد آلزایمری بهبود میبخشد.

طرز استفاده از روغن رزماری برای هر موردی متفاوت است و حتما باید قبل از استفاده با یک روغن حامل که در ادامه برخی از آنها را معرفی می کنیم مخلوط شود. اگر این روغن را با روغن های حامل مخلوط نکنید می تواند ایجاد سوختگی پوست و عوارض جانبی دیگری کند.

نحوه استفاده از روغن رزماری

روغن رزماری به عنوان یک ماده عالی برای کاهش خلط می باشد، فقط کافی است چند قطره را روی کف دست خود مالیده و آن را روی بینی بمالید تا باعث خروج خلط از گلو شود.

روغن رزماری برای موهای ضعیف و شکننده بسیار موثر است. برای استفاده از اثرات رزماری روی مو می توانید، چند قطره روغن رزماری را با یک قاشق غذا خوری روغن کرچک و دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و آن را به موهای خود بزنید و ماساژ بدهید.

برای تسکین عضلات و دردهای مفاصل می توانید از چند قطره روغن رزماری را با چند قطره روغن نعنا و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و روی نقطه ای که درد احساس می کنید بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید.

سلامت دهان و دندان، نصف قاشق چایخوری روغن رزماری مخلوط شده در یک فنجان آب مقطر به عنوان یک دهانشویه عالی عمل می کند. فعالیت ضد باکتریایی روغن رزماری به جلوگیری از حفره، بیماری های لثه و ایجاد پلاک کمک می کند.

طرز مصرف روغن رزماری برای مو،ریش و ابر

روغن رزماری به علت نفوذپذیری بالایی که دارد می تواند خونرسانی به ریشه مو را بالا ببرد و از ریزش مو جلوگیری کند، همچنین باعث رویش و رشد مجدد مو میشود.

برای استفاده از روغن رزماری می بایست ابتدا این روغن را با یک روغن حامل به تجویز پزشک مخلوط شود تا از بروز سوختگی و عوارض جانبی جلوگیری کند. سپس چند قطره از آن را روی پوست سر، ریش و ابرو ریخته و به آرامی ماساژ دهید و پس از 3 ساعت آن منطقه را شستشو کنید.

هشدار های مهم مصرف روغن رزماری

رزماری یک گیاه شگفت انگیز است که مزایای سلامتی زیادی دارد، اما در صورت رعایت نکردن برخی موارد ممکن است دچار عوارض جانبی شود.

  • همیشه برای استفاده از روغن رزماری ، می بایست آن را با روغن های حامل مخلوط کنید، زیرا استفاده از آن به طور مستفیم بر روی پوست می تواند دچار حساسیت کند.
  • اگر دچار بیماری صرع هستید بهتر است از مصرف روغن رزمای خودداری کنید، زیرا مشخص شده که ممکن است رزماری باعث ایجاد تشنج شدید شود.
  • روغن رزماری باعث افزایش خطر خونریزی و کبودی در مبتلایان به اختلالات خونریزی می شود
  • روغن رزماری را در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا می تواند باعث سقط جنین شود. به همین خاطر برای زنان باردار منع مصرف دارد

خواص روغن رزماری چیست

روغن رزماری یکی از گیاهان منحصر به فرد است که نه تنها فوایدی برای سلامتی جسمی شما دارد، بلکه باعث شگفتی هایی برای سلامت روان شما می شود. تسکین درد و کمک به هضم غذا تا کاهش اضطراب از فواید روغن رزماری می باشد.

تقویت کننده سیستم ایمنی

هنگامی که صحبت از محافظت بدن در برابر بیماری ها می شود، آنتی اکسیدان ها یکی از بزرگترین سلاح برای محافظت در برابر بیماری ها می باشد. روغن رزماری حاوی میرسن است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرمتمند عمل می کند و رادیکال های آزادی که می توانند به سلول ها آسیب برساند را از بین می برد. به همین خاطر استنشاق روغن رزماری به طور منظم می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند.

ضد التهاب قوی

درد ها از جمله مشکلاتی است که باعث اذیت افراد می شود، بخصوص افرادی که دائما از برخی از دردها رنج می برند. با ماساژ آن مناطق با روغن رزماری می توانید درد را در آن منطقه از بین ببرید.روغن رزماری می تواند به عنوان یک ماده ضد التهاب قدرتمند عمل کند وباعث کاهش تورم و درد می شود.

برای هضم غذا

این ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب به نظر برسد، اما مالیدن روغن رزماری روی معده و کف پا می تواند به هضم غذا کمک کند.روغن رزماری باعث افزایش کیفیت اسید معده و میزان صفرا تولید شده می شود. این روغن می تواند به رفع یبوست، گرفتگی معده، نفخ شکم و علائم سوء هاضمه کمک زیادی کند.

برای درد عضلات و مفاصل

روغن رزماری یک داروی ضد درد است و می تواند باعث کاهش درد شود و همچنین خواص ضد التهابی دارد که می تواند تورم را کاهش دهد.بنابراین به طور سنتی برای کاهش درد ماهیچه ها، درد مفاصل و علائم آرتریت و روماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

افزایش گردش خون

روغن رزماری اگر به صورت موضعی استفاده شود می تواند برای بهبود گردش خون در آن منطقه بسیار مفید است و می تواند با گردش خون باعث تسکین درد و کمک به بهبود سریع زخم ها شود. همچنین با افزایش گردش خون می تواند باعث رشد مو نیز شود.

درمان سردرد

اگر از سردرد های مکرر و میگرن رنج می برید و این سردردها باعث شده است که کارهای روزانه شما را مختل کند. با روغن رزماری می توانید به راحتی از شر این سردرد ها خلاص شوید. برای این کار چند قطره روغن رزماری را در کف دست خود مالیده و آن را روی بینی و دهان خون بمالید، با این کار باعث تسکین سردرد و سردرد میگرنی می شود.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

عفونت های باکتریایی یا ویروسی عامل ایجاد سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد و باعث علائمی همچون تب، سرفه، آبریزش بینی می شود. با استنشاق روغن رزماری که یک ضد باکتری قوی است می تواند با عفونت ها مبارزه کند و باعث تسکین علائم انفولانزا و سرماخوردگی می شود.

درمان عفونت باکتریایی معده با رزماری

رزماری، نقش موثری در مقابله با عفونت های باکتریایی معده دارد؛ این گیاه از رشد هلیکو باکتر پیلوری که یک پاتوژن (بیماری زا) شایع، بسیار خطرناک و عامل زخم معده هم است، جلوگیری می کند؛ رزماری همچنین عفونت های ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) را نیز از بین می برد.

کاهش استرس و اضطراب

زمانی فردی دچار اضطراب و استرس می شود، به دلیل آزاد شدن هورمون کورتیزول در بدن می باشد. اگر کسی از استرس مزمن رنج می برد، می تواند مقدار بیشتری کورتیزول در بدن خود رها کند که باعث عدم تعادل هورمون ها می شود و متابولیسم طبیعی را مختلف می کند.

روغن رزماری می تواند به افرادی که دچار اضطراب و استرس هستند کمک زیادی کند و با بو کردن روغن رزماری می تواند باعث کاهش زیادی از کورتیزول در بدن می شود.

مبارزه با سرطان

تا به امروز تحقیقات زیادی برای آزمایش تاثیر روغن رزماری برای سرطان انجام شده است و نتایج امیداور کننده ای را در مبارزه با سرطان از خود نشان داده است. تحقیقات زیادی بر روی حیوانات انجام شده و نتیجه رضایت بخشی بر روی روده بزرگ، لوزالمعده، سینه، پروستات، گردن رحم، مثانه و سرطان تخمدان داشته است. همچنین مطالعات نشان داده شده است که روغن رزماری می تواند به رشد تومورها کمک زیادی کند.

کاهش تنش و خستگی عصبی

استنشاق روغن رزماری در زمان خستگی یا تنش به عنوان یک محرک عمل کرده و به افزایش فشار خون، ضربان قلب و تنفس کمک زیادی می کند تا فرد خسته احساس شادابی و انرژی بیشتری داشته باشید.

کمک به کاهش علائم آکنه

استفاده موضعی از روغن رزماری می تواند برای کاهش التهاب ناشی از آکنه بسیار مفید باشد، همچنین باعث کاهش پف زیر چشم می شود و گردش خون را بهبود می بخشت تا پوست درخشان شود. همچنین در برابر آفتاب از پوست محافظت می کند و همچنین باعث محکم شدن پوست می شود.

روغن رزماری برای سلامت مو

استفاده از روغن رزماری می تواند باعث ضخیم شدن مو ها می شود و به درمان شوره سر نیز کمک می کند و همچنین می تواند برای تحریک رشد مو و درمان آلوپسی بسیار موثر باشد.

روغن های حامل مناسب با روغن رزماری

روغن رزماری همیشه باید با یک روغن حامل مخلوط شود، زیرا استفاده از آن به طور مستقیم بر روی پوست می تواند دچار حساسیت کند و عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

روغن رزماری می تواند با برخی از روغن های حامل به خوبی مخلوط شود و برخی از روغن های حامل محبوب عبارتند از روغن هسته ی انگور، زیتون، جوجوبا، کرچک، بادام شیرین و نارگیل می باشد.

روغن های حامل دیگری نیز هستند که می توانند به راحتی با روغن رزماری مخلوط شوند که شامل موارد زیر است:

  • روغن ریحان
  • روغن کندر
  • روغن مریم گلی
  • روغن بابونه
  • روغن اسطوخدوس
  • روغن اکالیپتوس

روغن حامل روغن های معطر را رقیق می کند، به این ترتیب سوختگی یا تورمی روی پوست های حساس ایجاد نمی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.