شفا مگ

کولوفک: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

کولوفک ریتارد یک داروی ضد اسپاسم گوارشی می باشد و برای درمان سندرم روده تحریک پذیر، دل پیچه، یبوست، اسهال عصبی و درد ناشی از اسپاسم روده تجویز می شود.

کولوفک

کولوفک ریتارد یک داروی ضد اسپاسم گوارشی است که برای درمان سندروم روده تحریک پذیر، مشکلات کولون مزمن، یبوست به دلیل اسپاسم تجویز می شود. این دارو به شکل قرص یا کپسول کولوفک 135 و 200 میلی گرم در بازار به فروش می رسد که نوع آن بر اساس تجویز پزشک مشخص می شود.

داروی کولوفک برای بیماران با علائم دلپیچه، نفخ و یبوست تجویز می شود و با تاثیر مستقیم بر عضلات روده، به شل شدن عضلات کمک کرده و درد ناشی از اسپاسم عضلات روده را تسکین می دهد. همچنین از این دارو برای درمان اسهال عصبی و سندرم روده تحریک پذیر نیز استفاده می شود.

تفاوت مبورین و کولوفک: مبورین نسخه ایرانی داروی کولوفک می باشد و تفاوتی بین مقدار اثربخشی مبورین ایرانی و کولوفک در درمان بیماران مبتلا سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد.

کولوفک ریتارد چیست

کولوفک یک داروی پیوسته رهش است که جهت مشکلات اسپاسم گوارشی تجویز می شود و با شل کردن عضلات روده باعث تسکین درد های اسپاسمی می شود. از این دارو برای درمان سندرم روده تحریک پذیر و مشکلات یبوست مزمن بیشتر استفاده می شود.

کولوفک به طور کامل در بدن جذب می شود و از زمان مصرف آن حدود 3 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد، اما شروع اثربخشی آن از 1 ساعت پس از مصرف شورع می شود.همچنین نیمه عمر 5 ساعت دارد و طریق ادرار حذف می شود.

بیمارانی که به یبوست مزمن یا سندرم روده تحریک پذیر دچار شده اند و احساس دلپیچه و درد در شکم می کنند، پزشک پس از معاینات دقیق، اگر تشخیص اسپاسم عضلات روده را بدهد ، این دارو را برای رفع اسپاسم گوارشی تجویز می کند.

موارد مصرف کولوفک

کولوفک یک داروی ضد اسپاسم گوارشی است که برای درمان مشکلات گوارشی و همچنین مشکلات کولون مزمن تجویز می شود تا با کاهش اسپاسم عضلات ،درد تسکین یابد.

موارد مصرف کولوفک جهت درمان نفخ، دلپیچه، سندرم روده تحریک پذیر و کولون تحریک پذیر تجویز می شود، همچنین این دارو در موارد اختلالات عملکرد روده، یبوست، اسهال عصبی و دل درد نیز تجویز می شود.

نحوه مصرف کولوفک

نحوه مصرف کولوفک بر اساس شرایط سنی، شرایط بیماری و تشخیص پزشک می باشد و طبق تجویز پزشک آن را مصرف کنید. این دارو به شکل کپسول یا قرص تجویز می شود و پزشک تشخیص می دهد که از کدام شکل از دارو می بایست استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف کولوفک حدود 20 دقیقه قبل از مصرف غذا می باشد تا بتواند بهترین اثربخشی را بر روی عضلات گوارشی داشته باشد. همچنین این دارو را نباید بجوید یا خورد کنید. بهتر است کپسول یا قرص را با یک لیوان پر آب مصرف کنید.

کولوفک از زمان مصرف آن حدود 1 ساعت طول می کشد تا شروع به اثربخشی کند و حدود 3 ساعت طول می کشد تا به اوج اثربخشی خود برسد.

اگر پزشک کپسول کولوفک پیوسته رهش را برای شما تجویز کرده است ، می بایست آن را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن یا باز کردن آن خودداری کنید. همچنین کولوفک به شکل قرص را نیز نباید بجوید و حتما آن ا باید به طور کامل ببلعید.

برخی از افراد ممکن است سابقه حساسیت به کولوفک داشته باشند، این افراد باید از مصرف کولوفک خودداری کنند و پزشک معالج خود را در جریان حساسیت و آلرژیک خود به این دارو قرار دهند.

افرادی که سابقه مشکلات کبدی، کلیوی و بلوک قلبی دارند، حتما باید قبل از تجویز این دارو توسط پزشک، سابقه بیماری خود را مطرح کنند، زیرا ممکن است این دارو برای شرایط بیماری شما منع مصرف داشته باشد.

عوارض جانبی کولوفک

کولوفک در برخی از افراد می تواند عوارضی را داشته باشد که این عوارض شایع و خفیف می باشد و در چند ساعت و چند روز از بین می رود. اما اگر این عوارض شدید شد می بایست با پزشک تماس بگیرید.

در موارد نادر ممکن است کولوفک در برخی افراد واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند که در صورت مشاهده علائم تورم در گلو، زبان یا صورت، مشکل تنفس، قرمزی ، خارش یا تاول مصرف دارو را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

کولوفک مانند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که معمولا خفیف و گذرا می باشد، این عوارض شامل سردرد، بی خوابی، بی اشتهایی و اختلالات گوارشی می باشد. اگر این عوارض از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.