شفا مگ

کابرلین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص کابرلین 0.5 داروی کاهش هورمون پرولاکتین است که برای درمان بیماری هایپرپرولاکتینمی، مشکلات قاعدگی، بارداری و باروری در مردان و زنان استفاده میشود.

قرص کابرلین

کابرلین یک داروی درمان انواع مختلف مشکلات پزشکی که هنگام تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین ایجاد می شود، استفاده می شود. کابرلین برای درمان برخی از مشکلات قاعدگی، مشکلات باروری در مردان و زنان و تومورهای غدد هیپوفیز تجویز می شود.

قرص کابرلین جهت کاهش پرولاکتین در بدن تجویز می شود و همچنین در موارد قطع شیر مادر، تاخیر در قاعدگی و سندرم پای بی قرار و پارکینسون نیز استفاده می شود.

قرص کابرلین برای بارداری ممکن است برای آن دسته از زنانی که سطح پرولاکتین خون آنها بالا می باشد و این عامل باعث عدم تخمک گذاری شده باشد، تجویز شود. این دارو با کاهش پرولاکتین خون باعث بهبود تخمک گذاری می شود.

کابرلین چیست

کابرلین یک دارو برای درمان هایپر پرولاکتینمی است و با مصرف این دارو، باعث جلوگیری از آزاد شدن پرولاکتین اضافی توسط غده هیپوفیز می شود. سطح بالای پرولاکتین ممکن است در اثر مشکل هورمونی یا تومور در غده هیپوفیز ایجاد شود.

پرولاکتین بالا در بدن می تواند باعث ایجاد تغییر در تخمک گذاری در زنان، تغییر چرخه قاعدگی و تولید شیر در مادران شود. همچنین میزان بالای پرولاکتین در مردان می تواند بر روی تولید مثل آنها تاثیر زیادی بگذارد و باعث بروز مسائل جنسی شود.

داروی کابرلین از دسته داروهای آگونیست های دوپامین است و با اتصال به گیرنده های دوپامین کار می کند، پس از اتصال به کاهش سطح پرولاکتین بدن کمک می کند.

دوپامین یک ماده شیمیایی است که بدن شما تولید می کند تا به وسیله این ماده شیمیایی از آزاد شدن پرولاکتین اضافی در بدن جلوگیری کند.

قرص کابرلین به خوبی از طریق دستگاه گوارشی جذب می شود و به میزان حدود 40% آن به پروتئین های پلاسما متصل می شوند. نیمه عمر این دارو حدود 63 تا68 ساعت می باشد.

موارد مصرف قرص کابرلین

موارد مصرف کابرلین برای کاهش مقدار هورمون پرولاکتین در بدن استفاده می شود و از آن برای درمان پارکینسون، سندرم پای بی قرار، هیپرولاکتینمی و قطع شیردهی مادر استفاده می شود.

قرص کابرلین و تخمک گذاری

برخی از زنان به دلیل ترشح زیاد پرولاکتین توسط غده هیپوفیز به طور نامنظم تخمک گذاری می کنند و این باعث توقف تخمک گذاری در انها می شود. مقدار بالای پرولاکتین در زنان ممکن است به علت مصرف برخی داروهای خاص مانند آرامبخش ها، مسکن ها و الکل و در موارد نادر داروهای ضد بارداری باشد. همچنین بیماری های کلیه یا تیروئید نیز ممکن است باعث افزایش سطح پرولاکتین آنها شود.

قرص کابرلین می تواند باعث کنترل میزان پرولاکتین خون زنان شود و حدود 90% بیماران با مصرف این دارو یا برخی داروهای دیگر وضعیت پرولاکتین آنها به حالت عادی باز می گردد. از بین زنان تحت درمان قتریبا 85% آنها تخمک گذاری می کنند و در صورت عدم وجود علل دیگر ناباروری، باردار می شوند.

هشدارهای مهم مصرف

کابرلین ممکن است در برخی از افراد ایجاد مشکلات دریچه قلبی کند و پزشک ممکن است وضعیت قلب بیمار را قبل و در طول درمان بررسی کند.

کابرلین می تواند در برخی از افراد ایجاد واکنش آلرژیک شدیدی کند که علائم آن شامل نفس کشیدن دشوار، تورم گلو یا زبان، قرمزی و خارش می باشد.

افرادی که مبتلا به مشکلات قلبی هستند نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا اگر سابقه بیماری قلبی داشته باشید ممکن است وضعیت بیماری بدتر شود.

مصرف داروی کابرلین ممکن است باعث ایجاد فیبروز شود و ایجاد زخم در ریه، اطراف قلب یا پشت معده اتفاق بیوفتد.در چنین حالتی بیمار دچار علائم تنگی نفس و سرفه های مداوم می وشد و همچنین درد در قفسه سینه، تورم در پا و درد در ناحیه پشت و معده را تجربه می کند. اگر در زمان مصرف دچار چنین علائمی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مبتلایان به مشکلات کبدی ممکن است نتوانند این دارو را به خوبی پردازش کنند و ممکن است سطح دارو در بدن افزایش پیدا کند و عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. اگر مشکل کبدی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

زنانی که در زمان مصرف کابرلین باردار شدند می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنند.

نحوه مصرف قرص کابرلین

قرص کابرلین برای وضعیت بیماری شما تجویز شده است و باید از این دارو در زمان های توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.
کابرلین را می توان با یا بدون غذا مصرف کنید

مصرف کابرلین را نباید به طور ناگهانی قطع کنید زیرا باعث می شود میزان پرولاکتین در خون یکباره بالا برود. بالا رفتن پرولاکتین می تواند در زنان بر روی تخمک گذاری و قاعدگی و همینطور تولید شیر مادر تغییرات زیادی ایجاد کند.

مقدار مصرف قرص کابرلین

نحوه مصرف کابرلین بر اساس سن بیمار، شرایط تحت درمان، وضعیت پزشکی و سایر شرایط پزشکی می باشد، به همین خاطر هرگز سرخود دوز دارو را افزایش یا کاهش ندهید.

مقدار مصرف کابرلین برای بزرگسالان با شروع دوز 0.25 میلی گرم دو بار در هفته می باشد که ممکن است پزشک بر اساس میزان پرولاکتین بیمار این مقدار را افزایش دهد.

عوارض جانبی قرص کابرلین

عوارض جانبی قرص کابرلین مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد شود که این عوارض می توانند خفیف باشند و با عادت کردن بدن به دارو از بین برود. اما برخی از عوارض کابرلین شدید و جدی می باشند که در صورت مشاهده می بایست به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع قرص کابرلین شامل حالت تهوع، یبوست، سردرد، سرگیجه و کمبود انرژی است که اگر این عوارض خفیف باشد طی چند روز تا چند هفته از بین برود. اما اگر احساس کردید عوارض شدیدتر شده است و یا از بین نمی رود حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در زمان مصرف کابرلین اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید می بایست سریعا با پزشک خود تماس بگیرید، برخی از علائم ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. عوارض جانبی جدی کابرلین شامل موارد زیر است.

زخم شدن بافت ها در اندام مانند قلب، ریه و کلیه ها می باشد که در صورت مشاهده تنگی نفس، سرفه های مداوم، درد در قفسه سینه، دل درد و تورم در پاها می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات دریچه قلبی می تواند یکی از عوارض جانبی جدی مصرف قرص کابرلین باشد که می تواند علائم تورم در بازوها و پاها ایجاد کند و همچنین ایجاد تنگی نفس، تغییر ریتم قلب، درد قفسه سینه و سرفه های مداوم کند.

این لیست کاملی از عوارض جانبی کابرلین نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی کابرلین

قرص کابرلین ممکن است با برخی از داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و مصرف همزمان این داروها می تواند در نحوه عملکرد هریک از آنها تاثیر بگذارد. برخی از تداخلات دارویی ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شود و یا اثر داروها در بدن را کاهش یا افزایش دهد.

برای جلوگیری از تداخل دارویی می بایست تمام داروهایی را که در حال مصرف هستید با دقت به پزشک اعلام کنید تا پزشک بتواند بر روی داروها مدیریت کند.

داروهای ضد روان پریشی مانند هالوپریدول، تیوتیکسن، کلروپرومازین و پرولروپرازیو، داروهای ضد تهوع مانند متوکلوپرامید یا پرومتازین می تواند با قرص کابرلین تداخل داشته باشند.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با کابرلین نمی باشد و برای جلوگیری از هرگونه خطر مصرف داروی کابرلین، می بایست هر دارویی که مصرف می کنید را با پزشک خود درمیان بگذارید.

مصرف کابرلین در بارداری

کابرلین در گروه B بارداری قرار دارد و مصرف آن حتما باید توسط پزشک صورت گیرد، زیرا مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مشخص شود آیا این دارو برای جنین خطر دارد یا خیر.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف کابرلین در شیردهی

قرص کابرلین در دوران شیردهی نباید مصرف شود زیرا کابرلین ممکن است به شیر منتقل شود و به نوزاد شیرده آسیب برساند و عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.