شفا مگ

خرفه چه خواص و فوایدی برای بدن دارد

خرفه یک گیاه خودرو با برگهای سبز است که سرشار از ویتامین و مواد مغذی زیادی است، تخم خرفه و خرفه خواص زیادی برای دیابت، کبد، لاغری، قاعدگی و کلیه دارد.

خرفه چه خواص و فوایدی برای بدن دارد

خرفه یک گیاه خودرو است که تشکیل شده از برگ های سبز و بذر های سیاه ریز دارد و گل های آن به رنگ زرد می باشد، این گیاه تا ارتفاع حدود 40 سانتی متر می رسد.

خرفه یک سبزی خوراکی است که دارای انواع مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب امگا 3 می باشد و می توان به صورت خام یا پخته مصرف شود.

خرفه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که برای خونریزی رحم، آسم، دیابت نوع 2 و لیکن پلان دهانی بسیار مفید است.

گیاه خرفه چیست

خرفه یک گیاه سبز رنگ با برگ های سبز و کوچک است که می تواند به صورت خام یا پخته مصرف شود و سرشار از مواد مغذی مانند اسید های چرب امگا 3 می باشد.این گیاه با هر شرایطی سازگار است و در خشکسالی، خاک بسیار شور یا کمبود مواد مغذی رشد کند.

گیاه خرفه از 93 درصد آب تشکیل شده است که طعمی ترش یا شور دارد و می توان از آن در سالاد و یا در غذا و ساندویچ استفاده شود.

خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که بدن قادر به تولید آن نیست و یکی از مواد غذایی مهم برای بدن است و باید در رژیم غذایی خود آن را دریافت کنیم.

خرفه سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید برا بدن است. خرفه سرشار از ویتامین C، ویتامین E ، ویتامین A و همچنین گلوتاتیون که می توانند سلول ها را از آسیب محافظت کنند.

خرفه دارای منبع بسیار خوبی از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند و همچنین می تواند خطر سکته مغزی در افراد کاهش دهد. این گیاه دارای منبع زیادی از منیزیم است که یک ماده مغذی فوق العاده مهم که در واکنش های آنزیمی در بدن دخیل است. منیزیم می تواند بدن را در برابری بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 محافظت کند.

ارزش غذایی خرفه

گیاه خرفه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی زیادی است که می توان تمام مواد مغذی این گیاه را فقط با 16 کالری دریافت کنید. این مقدار کالری باعث شده است که خرفه را یکی از مواد مغذی پر چرب با کالری بسیار کم در کره زمین تبدیل کند.

مقدار 100 گرم گیاه خرفه شامل موارد زیر است:

  • 26 درصد ویتامین A
  • 35 درصد ویتامین C
  • 17 درصد منیزیم
  • 15 درصد منگنز
  • 14 درصد پتاسیم
  • 11 درصد آهن
  • 7 درصد کلسیم
  • همچنین به مقادیر کمی از B1، B2، B3 ،مس و فسفر است

خواص گیاه خرفه

خرفه سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین سرشار از ویتامین C، E ، A و حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

گیاه خرفه می تواند به کاهش مقادیر چربی خون بالا کمک کرده و از این رو خطر حمله قلبی و لخته شدن خون را کاهش می دهد. خرفه برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند بسیار مفید است.

خرفه حاوی مقادیر زیادی منیزیم و پتاسیم است که دارای خواص ضد افسردگی می باشد، همچنین این گیاه حاوی مواد دیگری مانند کلسیم، اسید فولیک است که می تواند در مقابل افسردگی خفیف تا متوسط تاثیر مثبتی داشته باشد.

گیاه خرفه خاصیت ادرار آوری زیادی دارد و می توان از آن برای تمیز کردن سموم از بدن استفاده کرد و همچنین می تواند یک عامل خنک کننده و ضد تب نیز می باشد. این گیاه ممکن است به عنوان داروی گیاهی برای بیماری های مرتبط با مجاری ادراری مفید باشد.

همچنین از گیاه خرفه می توان برای درمان اسهال، التهاب روده کوچک و آپاندیسیت، بواسیر و خونریزی بعد از زایمان و التهاب غده پستانی استفاده کرد.

برگ های خرفه پر از شیره ای است که می تواند برای رفع التهاب، نیش حشرات، سوختگی و سایر زخم های روی پوست بسیار مفید و موثر باشد. همچنین می توان به عنوان یک تسکین دهنده مشکلات پوستی مانند جوش و اگزما مفید است.

گیاه خرفه در طب سنتی در موارد زیر مصرف می شود:

  • برگ و ساقه آن مسکن صفرا است
  • حرارت خون، کبد و معده را تسکین می دهد
  • کاهش عطش و کنترل ترشحات ادراری
  • برای از بین بردن سنگ مثانه بسیار مفید است.
  • از برگ و ساقه آن برای درد کلیه بسیا مفید است
  • باعث کاهش اشتها می شود

عوارض جانبی مصرف خرفه

استفاده از خرفه به عنوان یک سبزی یا مصرف در غذا بی خطر است، اما از آنجا که این گیاه حاوی اگزالیک اسید است و نباید آن را در مقادیر زیادی مصرف کرد.

زنان باردار نباید از گیاه خرفه استفاده کنند زیرا می تواند اثر انقباضی بر روی رحم داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.