شفا مگ

پماد موپیروسین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پماد موضعی موپیروسین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت، زرد زخم، باکتری پوستی تجویز می شود و برخی موارد برای جوش، زخم بستر و بخیه استفاده می شود.

پماد موپیروسین

پماد موپیروسین موضعی 2% یک داروی آنتی بیوتیکی است که برای جلوگیری و درمان عفونت پوستی تجویز می شود و از ان برای درمان عفونت های پوستی استفاده می شود. این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز شود و مدت زمان درمان با این دارو 3 تا 5 روز است.

موارد مصرف پماد موپیروسین برای درمان زخم زرد، عفونت های باکتریایی پوستی، عفونت استافیلوکوکی است و همچنین برای جوش، بخیه و زخم بستر نیز استفاده می شود.

پماد موپیروسین معمولا 3 بار در روز به مدت 10 روز مورد استفاده قرار می گیرد و برای استفاده بر روی پوست حتما از مقدار کمی از پماد استفاده شود.

موپیروسین برای چیست

موپیروسین یک پماد آنتی بیوتیکی است که از رشد باکتری ها بر روی پوست جلوگیری کرده و برای درمان جوش، عفونت، بخیه و زخم بستر مورد استفاده قرار میگیرد.این دارو با مهار ترکیبات پروتئینی برای زنده ماندن باکتری ها، باعث نابودی آنها می شود.این آنتی بیوتیک موضعی طی فرایند تخمیر توسط سودوموناس فلوئورسنس تولید می شود.

پماد موپیروسین به شکل موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و جذب ناچیزی توسط پوست دارد و اثر باکتریوسیدی دارد و مهار پروتئین در باکتری مانع از رشد آنها می شود.

موارد مصرف پماد موپیروسین

پماد موپیروسین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت باکتریایی پوستی، زرد زخم و عفونت استافیلوکوکی مورد استفاده قرار می گیرد.در برخی موارد از پماد موپیروسین برای درمان زخم بستر، بثورات پوشک،جوش و بخیه مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد موپیروسین برای جوش

موپیروسین یک پماد موضعی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت باکتریایی پوست استفاده می شود و اگزما یک بیماری التهابی پوستی است. بنابراین از موپیروسین نباید بر روی جوش استفاده کرد مگر اینکه جوش به علت باکتری باشد، که البته لازم است توسط پزشک تشخیص داده شود.

پماد موپیروسین برای زخم بستر

پماد موپیروسین ممکن است به همراه سایر آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم بستر مورد استفاده قرار گیرد که البته می بایست توسط پزشک تشخیص داده شود.احساس درد و فشار در رختخواب نیاز به مراقبت های پزشکی خاص دارد و خود درمانی در این موارد توصیه نمی شود.

نکات مهم قبل از مصرف پماد موپیروسین

در صورتی که به پماد موپیروسین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید و حتما مورد حساسیت و آلرژیک خود را به پزشک اعلام کنید تا بتواند داروی دیگری را برایتان تجویز کند.

برای اینکه مطمن شوید موپیروسین برای شما بی خطر است اگر سابقه بیماری خاصی به ویژه مشکلات کلیوی دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

از این پماد بدون تجویز پزشک برای کودک استفاده نکنید.این کرم نباید برای کودک زیر 3 ماه استفاده شود و حتما باید توسط پزشک کودک معاینه و در صورت نیاز از این پماد، پزشک آن را تجویز کند.

استفاده از این دارو برای مدت طولانی یا تکرار ممکن است منجر به عفونت جدید پوست ناشی از قارچ یا مخمر شود. در صورت مشاهده علائم عفونت جدید یا عدم بهبود عفونت فورا به پزشک مراجعه کنید.

نحوه مصرف پماد موپیروسین

از کرم یا پمات موپیروسین در مدت تجویز شده توسط پزشک مرتب استفاده کنید، حتی اگر احساس بهتر بودن دارید، زیرا علائم شما قبل از بهبودی کامل عفونت ممکن است بهبود یابد.

زمانی که در حال استفاده از پماد موپیروسین مراقب باشید این پماد به چشم، بینی، دهان و لب شما تماس پیدا نکند. اگر به هر یک از این قسمت ها برخورد کرد سریعا با آب بشویید.

یکی از نکات بهداشتی در زمان مصرف این پماد باید مد نظر داشته باشید این سات که دستان خود را قبل و بعد از استفاده از موپیروسین بشویید.

همچنین ناحیه آسید دیده پوست را می بایست تمیز و خشک کنید و از پد پنبه ای یا گاز استریل شده استفاده کنید تا مقداری کمی از کرم را به ناحیه مورد نظر بمالید. این پماد را در قسمت های دیگر پوست پخش نکنید.

پماد موپیروسین معمولا 3 بار در روز به مدت 10 روز مورد استفاده قرار می گیرد و برای استفاده بر روی پوست حتما از مقدار کمی از پماد استفاده شود.اگر علائم شما در طی 3 تا 5 روز بهبود نیافت یا وضعیت پوستی شما بدتر شود می بایست به پزشک مراجعه کنید.

بعد از زدن پماد به ناحیه مورد نظر فقط می توانید از پد گاز استریل برای پوشاندن پوست استفاده کنید و هرگز از بانداژ یا پوششی که اجازه گردش هوا را نمی دهد استفاده نکنید.

حتما دارو را برای مدت زمان تجویز شده استفاده کنید، حتی اگر علائم شما بهتر شده باشد نباید درمان را قطع کنید، زیرا ممکن است عفونت به طور کامل از بین نرفته باشد و باعث ایجاد مقاومت دارویی شوید.

عوارض جانبی پماد موپیروسین

پماد موپیروسین ممکن است عوارض جانبی در برخی از افراد ایجاد کند و باعث ایجاد علائمی شود که در صورت شدید بودن علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید. البته این عوارض ممکن است خفیف باشند و طی چند ساعت از بین بروند.

موپیروسین ممکن است در برخی از افراد ایجاد واکنش آلرژیک و حساسیت کند که علائمی چون سرگیجه، ضربان قلب، خس خس سینه، تنگی نفس و حتی تورم صورت و لب یا گلو ایجاد کند. در صورت هر یک از این علائم می بایست سریعا به پزشک یا فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی پماد موپیروسین ممکن است در برخی از افراد به همراه علائم زیر باشد که درصورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • درد شدید معده یا اسهال آبکی یا خون آلود
  • خارش شدید، بثورات پوستی یا تحریکات دیگر پوستی
  • تاول یا لایه برداری غیر معمول پوست
  • هرگونه علائم عفونت پوستی جدید

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک می بایست با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید. پزشک معالج شما حتما با تمام عوارض های این دارو آشنایی دارد و می داند که فواید این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است

مصرف پماد موپیروسین در بارداری

پماد موپیروسین در گوره B بارداری قرار دارد و مشخص نیست که می تواند به جنین متولد نشده اسیب برساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید به پزشک خود اعلام کنید. همچنین اگر در زمان مصرف این پماد باردار شدید ، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف پماد موپیروسین در شیردهی

پماد موپیروسین در شیردهی ممکن است منع مصرف داشته باشد، زیرا مشخص نیست که این دارو می تواند به نوزاد آسیب برساند یا خیر. اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید می بایست قبل از تجویز به پزشک خود اعلام کنید. پزشک بهتر می داند که این دارو را باید استفاده کنید یا خیر.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.