شفا مگ

تاموکسیفن: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص تاموکسیفن 10 و 20 میلی گرم یک داروی برای درمان و کاهش ابتلا به برخی از سرطان پستان می باشد که با مسدود کردن تاثیر هورمون استروژن در بدن عمل می کند

تاموکسیفن: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

 تاموکسیفن چیست

تاموکسیفن یک داروی هورمونی است که جهت درمان و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان پستان استفاده می شود. این دارو در گروه داروهای آنتی استروژن قرار دارد و با مسدود کردن تاثیر هورمون استروژن در بدن کار می کند. استروژن ممکن است باعث رشد برخی از انواع تومورهای پستان شود.

تاموکسیفن جهت درمان برخی از انواع سرطان پستان در زنان مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین در صورت خطر بالا از قبیل سابقه خانوادگی سرطان سینه برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان استفاده می شود.

تاموکسیفن یک داروی غیر استروئیدی است که به گیرنده های استروژن اتصال پیدا می کنند و باعث تغییرات ساختاری در گیرنده می شود.
نیمه عمر قرص تاموکسیفن 7 تا 14 ساعت می باشد و حدود 3 تا 6 ساعت طول می کشد که به حداکثر غلظت پلاسمایی برسد، همچنین بیشتر این دارو از طریق مدفوع دفع می شود.

هشدارهای مصرف تاموکسیفن

قرص تاموکسیفن ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد، اگر سابق هتاری دید دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کبدی را افزایش دهد، در صورت بروز علائمی چون کاهش اشتها و زرد شدن پوست یا چشم حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر داروی رقیق کننده های خون را مصرف می کنید، تاموکسیفن می تواند میزان دارو را در بدن افزایش دهد و باعث خونریزی شود. اگر سابقه مبتلا شدن به لخته خون هستید نباید از تاموکسیفن استفاده کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از علائم ممکن است نشان دهنده عارضه جدی این دارو باشد:

  • توده های جدید در سینه
  • خونریزی واژن
  • تغییر در چرخه قاعدگی
  • تغییرات در ترشحات واژن
  • درد یا فشار لگن
  • تنگی نفس غیر قابل توضیح
  • درد ناگهانی قفسه سینه
  • سرفه خون آلود

اگر باردار هستید نباید از تاموکسیفن استفاده شود، زیرا این دارو می تواند به نوزاد متولد نشده اسیب برساند. در حین استفاده از دارو تا دو ماه پس از پایان درمان از باردار شدن خودداری کنید.

در زمان مصرف تاموکسیفن می بایست به طور منظم معاینات بدنی و ماموگرافی انجام شود و همچنین سینه را به صورت ماهانه بررسی کنید.

نحوه مصرف تاموکسیفن

قرص تاموکسیفن ممکن است برای یک دوره درمان طولانی مدت تجویز شود و می بایست طبق تجویز پزشک آن را مصرف کنید، در صورت عدم مصرف ممکن است با خطرات جدی همراه شوید.

قرص تاموکسیفن را می تواند با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و همچنین قرص را می توان برش دهید.

مصرف بیش از حد تاموکسیفن ممکن است شامل علائم لرزش دست، سرگیجه و راه رفتن ناپایدار شود. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر دوز مصرف خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر فقط چند ساعت قبل از زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید می بایست این دوز را رها کرده و فقط یک دوز را مصرف کنید.هرگز دو دوز همطمان با هم مصرف نکنید زیرا می تواند عوارض های خطرناکی را به همراه داشته باشد

عوارض جانبی تاموکسیفن

قرص تاموکسیفن ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند که شایعترین آنها گرگرفتگی و ترشحات واژن است، اگر این عوارض خفیف باشد طی چند روز ازبین می رود. اما اگر عوارض شدید بود یا از بین نرفت می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

تاموکسیفن ممکن است در بعضی از افراد ایجاد عوارض جانبی جدی کند که برخی از انها می تواند تهدید کننده زندگی باشد که در این صورت میبایست سریعا به اورژآنس تماس بگیرید.

تغییرات در آندومتر رحم که ممکن است به معنای شروع مشکلات جدی از قبیل سرطان رحم باشد و علائم آن شامل خونریزی واژن یا ترشحات خونین به رنگ قهوه ای و تغییر در چرخه قاعدگی و درد یا فشار در لگن می باشد.

تاموکسیفن ممکن است 2 تا 3 ماه پس از قطع مصرف آن فرد دچار لخته های خون در رگ یا ریه شود که علائم آن تنگی نفس، سرفه خونی، درد، حساسیت یا تورم در یک یا هر دو پا می باشد.

اگر در زمان مصرف تاموکسیفن دچار ضعف ناگهانی، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در صورت، بازو یا پا، بخصوص در یک طرف بدن شدید می تواند نشانه های سکته باشد که می بایست سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی تاموکسیفن شامل گیجی، مشکل در دیدن با یک یا هر دو چشم، راه رفتن مشکل، سرگیجه، عدم تعادل یا هماهنگی، سردرد شدید بدون علت و آب مروارید می باشد.

این لیست کاملی از عوارض های جانبی تاموکسیفن نمی باشد، اگر به علائم مشکوکی دچار شدید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی تاموکسیفن

قرص تاموکسیفن می تواند با برخی از داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و باعث عوارض جانبی جدی شود، همچنین ممکن است اثر یکی از داروها کاهش یا افزایش یابد.

برای جلوگیری از تداخل دارویی، اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز آنها را به پزشک اعلام کنید تا پزشک بتواند با دقت مدیریت کند.

داروهای اختلال غده آدرنال می تواند میزان تاموکسین در خون را کاهش دهد. به همین خاطر نباید از این داروها با هم استفاده شود.

مصرف تاموکسیفن با رقیق کننده خون میتواند باعث عوارض جانبی جدی شود. وارفارین نمونه ای از داروی رقیق کننده خون می باشد.

مصرف تاموکسیفن با برموکریپتین ممکن است میزان تاموکسیفن را در بدن افزایش دهد و می بایست در صورت نیاز به مصرف این دارو پزشک مقدار مصرف تاموکسیفن را تنظیم کند.

مصرف تاموکسیفن با برخی داروهای سرطانی می تواند باعث کاهش میزان داروهای سرطانی در بدن شود. این بدان معنی است که این دارو ها در بدن کار نخواهند کرد. مصرف تاموکسیفن با این داروها همچنین خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد و نباید این داروها را با تاموکسیفن مصرف کنید.برخی از داروهای سرطانی شامل موارد زیر است:

  • لتروزول
  • آناستروزول
  • دوکسوروبیسین
  • داونوروبیسین
  • سیکلوفسفامید
  • وینکرستین

همچنین مصرف تاموکسیفن با برخی داروهیا ضد تشنج می توانند میزان تاموکسیفن را در بدن کاهش دهند و در صورت نیاز به مصرف این داروها پزشک ممکن است میزان مصرف تاموکسیفن را تنظیم کند. فنوباربیتال و فنیتوئین نمونه هایی از این دارو ها می باشند.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با تاموکسیفن نمی باشد، به همین خاطر می بایست هر دارویی که مصرف می کنید قبل از تجویز به پزشک خود اعلام کنید تا بتواند بهترین مدیریت را بر روی داروهای تجویزی داشته باشد.

مصرف تاموکسیفن در بارداری

تاموکسیفن در گروه D بارداری قرار دارد و به این معنی است که تحقیقات انجام شده در انسان نشانگر عوارض جانبی مصرف تاموکسیفن بر روی جنین است. این دارو فقط در موارد جدی در مواردی که برای درمان یک وضعیت خطرناک در مادر می بایست مصرف شود. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف تاموکسیفن در شیردهی

مشخص نیست که تاموکسیفن به شیر مادر منتقل می شود یا خیر و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب جدی ایجاد کند. اگر کودک خود را شیرمی دهید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است لازم بداند که شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.