شفا مگ

قطره سولفاستامید: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قطره سولفاستامید 10 درصد چشمی یک آنتی بیوتیک است که دارای خواص ضد باکتریایی می باشد و برای درمان عفونت سطحی چشم مانند گل مژه و التهاب چشمی تجویز میشود.

قطره سولفاستامید

قطره سولفاستامید چیست

سولفاستامید یک قطره آنتی بیوتیک می باشد که خواص ضد باکتریایی دارد و برای درمان عفونت های سطحی چشم مانند التهاب چشمی استفاده می شود. سولفاستامید با متوقف کردن رشد برخی از باکتری ها کار میک ند و هرگز نباید برای تمام عفونت های چشمی از آن استفاده شود.

سولفاستامید با مهار جذب اسید پارا آمینوبنزوئیک کار می کند و این اسید برای سنتز اسید فولیک و رشد باکتری ها بسیار ضروری است.

نکات مهم مصرف قطره سولفاستامید

در زمان رانندگی یا انجام کارهای دیگر که نیاز به بینایی دارند می بایست با احتیاط از این دارو استفاده کنید و حتما بعد از ریختن قطره در چشم به مدت چند دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید تاری چشم از بین رفته و می توانید بینایی خوبی داشته باشید.

مصرف این دارو با توجه به تجویز پزشک باید استفاده شود و از استفاده بیشتر از آن خودداری کنید زیرا ممکن است دچار عفونت دوم شوید.
اگر باردار هستید حتما قبل از تجویز به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تجویز را برایتان انجام دهد.

برخی نکات بهداشتی را قبل و بعد از استفاده از این قطره حتما انجام دهید، دست ها را قبل و بعد از استفاده از این قطره باید بشویید و هرگز در زمان استفاده نوک قطره به چش یا پوست اصابت نکند.

یکی از نکاتی که حتما باید مراقب باشید این است که قبل از استفاده ، تغییر رنگ قطره را بررسی کنید و در صورت تغییر رنگ محصول از ان استفاده نکنید.

برخی از افراد ممکن است از لنز های تماسی استفاده می کنند، حتما قبل از استفاده از قطره سولفاستامید با پزشک خود حتما مشورت کنید.

نحوه مصرف قطره سولفاستامید

قطره سولفاستامین می بایست توسط پزشک تجویز و مقدار مصرف آن مشخص شود و هرگز از مقدار بیشتر از تجویز پزشک استفاده نکنید زیرا ممکن است دچار عفونت دیگری نیز شوید.

در زمان استفاده از این قطره ابتدا سر خود را به عقب خم کنید و دارو را به چشمان بریزید. پس از ریختن قطره ، چشمان خود را ببنیدید و به گوشه داخلی چشم فشار وارد کنید. این کار بهتر است به مدت 1 دقیقه انجام شود.

عوارض جانبی قطره سولفاستامید

هر دارویی ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند و در برخی افراد عوارض جانبی مشاهده نشود یا فقط یک عوارض جزئی از خود نشان دهند.اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت می بایست به پزشک خود مراجعه کنید.

قطره سولفاستامید ممکن است عوارض جانبی آلرژیک را در برخی افراد ایجاد کند که علائم آن کهیر، خارش، پوست قرمز و تورم یا خس خس سینه و تنگی نفس می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم یم بایست با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.قطره سولفاستامید به ندرت عوارض جانبی جدی در افراد ایجاد کرده است.

عوارض جانبی جدی این دارو شامل موارد زیر می باشد:

  • مشکلات کبدی
  • مشکلات خونی
  • واکنش های بد پوستی
  • ترشحات چشم
  • ناراحتی معده، مدفوع با رنگ روشن
  • پوست یا چشم زرد

برخی از موارد قطره سولفاستامید عوارضی مانند سوزش چشم میشود که در بسیاری از افراد این عوارض وجود ندارد و یا فقط عوارض جزئی دارند. اگر عوارض شما را آزار میدهد یا از بین نرفت با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی سولفاستامید

تداخل سولفاستامید با جنتامایسین : ممکن است در صورت مصرف همزمان با داروهایی مانند جنتامایسین چشمی، تتراکائین یا سایر داروهای بی حس کننده موضعی، اثر سولفاستامید کاهش یابد یا مهار شود.این دارو با نیترات نقره، ناسازگار است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.