شفا مگ

گلی بن کلامید: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص گلی بن کلامید 5 یک داروی کاهش دهنده قند خون در دیابت نوع 2 می باشد که به همراه ورزش و رژیم غذایی یا برخی از داروها مانند متفورمین تجویز میشود.

قرص گلی بن کلامید

گلی بن کلامید چیست | موارد مصرف | نکات مهم | منع مصرف | نحوه مصرف | تداخل دارویی | مصرف در بارداری | مصرف در شیردهی


گلی بن کلامید یک داروی درمان قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و غیر وابسته به انسولین استفاده می شود و باعث آزاد سازی انسولین بیشتر در خون می شود.

قرص گلی بن کلامید متعلق به دسته داروهای سولفونیل اوره می باشد و این دسته داروها باعث می شوند که پانکراس انسولین بیشتری را در جریان خون ازاد کنند.

گلی بن کلامید در بدنسازی و لاغری نیز استفاده می شود که حتما باید توسط پزشک متخصص این دارو تجویز و سطح قند خون و انسولین باید چک شود. مصرف خودسرانه این دارو باعث عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

مصرف همزمان متفورمین و گلی بن کلامین، از جمله ترکیب دارویی می باشد که پزشک برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می کند.البته ممکن است در برخی موارد گلی بن کلامین به تنهایی مصرف شود، که این موارد تجویز توسط پزشک و تشخیص آن بستگی دارد.

قرص گلی بن کلامید ممکن است تحت چندین نام تجاری یا به چندین شکل مختلف در داروخانه ها موجود باشد و ممکن است برخی از اشکال این دارو برای هر فردی مناسب نباشد. بهترین حالت ممکن تجویز پزشک است که بتواند نوع این دارو را برای شما مشخص کند.

گلی بن کلامید چیست

گلی بن کلامید یک داروی تنظیم و کاهش دهنده قند خون در دیابت نوع دو می باشد و باعث تحریک و آزاد سازی مقدار بیشتری انسولین از لوزالمعده می شود.

دیابت نوع 2 یکی از انواع دیابت است که بدن به درستی برای ذخیره قند اضافی کار نمی کند و قند در جریان خون بافی می ماند. البته رژیم غذایی مناسب یکی از اقدامات مهم در مدیریت دیابت نوع 2 است، اما اغلب داروها برای کمک به بدن شما مورد نیاز است.

قرص گلی بن کلامید در کبد متابولیزه شده و از طریق کلیه و صفرا دفع می شود، همچنین نیمه عمر آن 10 ساعت می باشد.گلی بن کلامید در مدت 3 ساعت پس از شروع درمان اثر آن شروع می شود و حدود 10 تا 15 ساعت پس از قطع مصرف در بدن باقی خواهد ماند.

موارد مصرف گلی بن کلامید

گلی بن کلامید یک داروی خوراکی کاهش دهنده قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد که پزشک به همراه رژیم غذایی مناسب و ورزش تجویز می کند. البته این دارو ممکن است با برخی از داروها یا به تنهایی برای این بیماران تجویز شود.

 نکات مهم قبل از مصرف

اگر تاکنون واکنشی غیر عادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگر مشابه دارید می بایست با پزشک خود درمیان بگذارید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را برای تجویز خود بگیرید.

قرص گلی بن کلامید در گروه C بارداری قرا دارد و به این معنی است که در دوران بارداری این دارو منع مصرف دارد و نباید مصرف شود.

اگر سابقه هر یک از بیماری های زیر را دارید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید:

  • مسمومیت با الکل
  • غدد فوق کلیوی
  • غده هیپوفیز غیر فعال
  • وضعیت جسمانی نامناسب
  • وضعیت جسمانی ضعیف
  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری های فلبی

بیمارا مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به مشاوره ویژه در مورد تغییر در داروهای دیابت داشته باشند و ممکن است به دلیل تغییر در شیوه زندگی، مانند تغییر در ورزش، رژیم غذایی نیاز به مشاوره خاصی باشند.

اگر در هنگام استفاده از این دارو، درد قفسه سینه یا ناراحتی، حالت تهوع، درد یا ناراحتی در بازوها، فک، پشت یا گردن، تنگی نفس، تعریق یا استفراغ ایجاد شد، سریعا با پزشک مشورت کنید، این علائم ممکن است علائم یک مشکل جدی قلبی از جمله حمله قلبی باشد.

استفاده از گلی بن گلامید بیش از حد ممکن است باعث کاهش قند خون شود و افراد مختلف علائم متفاوتی از قند خون را احساس کنند. این مهم است که یاد بگیرید که کدام یک از علائم قند خون پایین را معمولا دارید تا بتوانید به سرعت آن را درمان کنید.

در زمان مصرف گلی بن کلامید حتما باید یک رژیم غذایی مناسب و ورزش را دنبال کنید و اگر از رژیم غذایی پیروی نکرده باشید به احتمال زیاد این دارو اثر نمی کند و دیابت بدتر می شود.

منع مصرف گلی بن کلامید

  • اگر به گلی بن کلامید یا داروهای مشابه حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید
  • مصرف گلی بن کلامید در دوران بارداری و دوران شیردهی منع مصرف دارد و نباید مصرف شود.
  • افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا اخیرا دچار ترومای شدید شده اند نباید از این دارو استفاده کنند.
  • افرادی که دچار سابقه کلیوی و کبدی هستند نباید از گلی بن کلامید استفاده کنند و منع مصرف دارد.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 1 این دارو برایشان منع مصرف دارد.

نحوه مصرف گلی بن کلامید

نکته ای که در نحوه مصرف قرص گلی بن کلامید وجود دارد، تجویز پزشک را باید به دقت پیروی کنید به صخصو برنامه غذایی ویژه ای که برای شما تجویز می شود. زیرا رژیم غذایی یکی از مهمترین قسمت کنترل شرایط برای درست کار کردن دارو می باشد.

دوز مصرف این دارو برای بیماران مختلف متفاوت می باشد و همچنین میزان دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید، زمان مجاز بین دوز ها و مدت زمان مصرف این دارو به مشکل پزشکی بیمار بستگی دارد.

برخی از موارد مانند وزن بدن، شرایط پزشکی و برخی از داروها ممکن است روی دوز دارویی فرد تاثیر بگذارد، به همین خاطر پزشک بر اساس شرایط دوز مصرف این دارو را تجویز می کند.

حتما از مارک دارویی که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید شاید مارک های مختلف به همان شیوه ای که پزشک تجویز کرده است کار نکند.

اگر یک دوز از این دارو را از دست دادید در اولین فرصت آن را مصرف کنید، اما اگر تقریبا با زمان مصرف دوز بعدی شما نزدیک است، دوز از دست رفته را رد کرده و دوز جدید را مصرف کنید.

قرص گلی بن کلامید صبح ها ناشتا مصرف می شود و بلافاصله بعد صبحانه باید خورده شود و یا در طول روز همراه با وعده غذاهای اصلی مصرف می شود.

عوارض جانبی گلی بن کلامید

گلی بن کلامید ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که ممکن است در برخی افراد هیچ عوارض جانبی ایجاد نشود. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی قرص گلی بن کلامید شامل مشکل در بلع، سرگیجه، ضربان قلب سریع، کهیر، خارش، بثورات پوستی، سفتی در سینه، نفس کشیدن سخت، خستگی یا ضعف غیر معمول می باشد.

گلی بن کلامید ممکن است در برخی افراد عوارضی شدید را ایجاد کند که البته بسیار نادر است، اما به محض مشاهده هر یک از علائم زیر می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • درد شکم یا معده
  • مدفوع به رنگ خاک رس یا اسهال
  • ادرار تیره
  • تب، و لرز
  • سردرد
  • مفوع به رنگ روشن
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • بوی نامطبوع
  • در فوقانی شکم
  • چشم و پوست زرد

برخی از عوارض های این دارو ممکن است نیاز ی به مراقبت پزشکی نداشته باشد و با تنظیم بدن شما به این دارو عوارض جانبی از بین برود. همچنین ممکن است پزشک شما در مورد راه های جلوگیری یا کاهش برخی از عوارض جانبی را به شما بگوید.

این لیست کاملی از عوارض های جانبی قرص گلی بن کلامید نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد قرص گلی بن کلامید

گلی بن کلامید را حتما به مقدار تجویز پزشک مصرف کرد و مصرف بیش از حد این دارو عوارض جانبی شدیدی به همراه دارد و علائم آن شامل اضطراب، عرق سرد، پوست کم رنگ، افزایش گرسنگی، کابوس، لرز و لکنت زبان می باشد.

تداخل دارویی گلی بن کلامید

قرص گلی بن کلامید ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و نباید با هم استفاده شود، اما در برخی موارد ممکن است اگر حتی دو دارو با هم تداخل داشته باشند با هم استفاده شوند. در این مورد پزشک ممکن است بخواهد دوز داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را لحاظ کند.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرد، مهم است بداند که چه داروهایی را مصرف می کنید، تا بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد. برخی از داروهایی که ممکن است با گلی بن کلامید تداخل داشته باشند شامل موارد زیر است:

آکاربوز ، آسپرین، بلووفلوکساسین، سیپروفلوکساسین ، دیسپیرامید، انوکساسین، انتاکاپون، فروکساسین،لترموویر، لووفلوکساسین، نادیفلوکساسین، نورفلوکساسین، اکتروتید، پیوگلیتازون،تریفلونومید، تولوپتان، امپرازول ، فاموتیدین ، ریفامپین، فلوکستین، سرترالین ، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، فنی توئین

داروهای زیر به طور همزمان با گلی بن کلامید نباید استفاده شود زیرا ممکن است باعث افزایش خطر برخی عوارض جانبی خاص شود و پزشک باید در جریان مصرف این دارو باشد.

آنتولول، کارتوولول، کلاریترومایسین، گلوکومانان، پراکتولول، رساگیلین، ریفاپنتین، موکلوبمید، متوپرولول، متیلن آبی، سوتولول، فنلزین، وارفارین، تیمولول ،سوتولول

مصرف گلی بن کلامید در بارداری

گلی بن کلامید در دوران بارداری منع مصرف دارد و در گروه C بارداری قرار دارد، این دارو ممکن است به جنین متولد نشده اسیب جدی برساند. به همین خاطر در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید، همچنین اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

قرص گلی بن کلامید در مطالعات حیوانی تاثیر نامطلوبی نشان داده شده است و برای تاثیر این دارو در زنان باردار هیچ مطالعاه کافی وجود ندارد.

مصرف گلی بن کلامید در شیردهی

قرص گلی بن کلامید پس از مصرف توسط مادران شیرده، به شیر آنها منتقل می شود و می تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. به همین خاطر قبل از تجویز این دارو توسط پزشک با او مشورت کنید شایل لازم باشد شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.