شفا مگ

درمان سریع آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا یک بیماری مسری است و علائم تب، سرفه، درد بدن را در کودکان به همراه دارد که با درمان خانگی می توان علائم را کاهش و به روند بهبود کودک کمک کرد.

درمان سریع آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که از طریق ریه ها وارد بدن می شوند و علائمی چون تب شدید، درد بدن، سرفه همراه است.این بیماری یکی از شدیدترین بیماری های ویروسی فصل سرما است که البته بیشتر کودکان کمتر از یک هفته درمان می شوند.

کودکان و نوزادان به علت پایین بودن سیستم ایمنی بدنشان ممکن است در فصول سرما بیشتر دچار آنفولانزا شوند و می توانید با درمان خانگی آنها را درمان کنید. البته اگر درمان در خانه جوابگو نبود میبایست کودک را نزد پزشک ببرید.

علائم آنفولانزا در کودکان می تواند شامل گلودرد، درد عضلات، احتقان، تب، لرز و خستگی باشد و اگر فرزند شما در حال بیمار شدن است، با تشویق به استراحت به آنها کمک کنید تا احساس بهتری پیدا کنند. همچنین می توانید با برخی درمان خانگی علائم آنفولانزا را تسکین دهید.

کودکان در زمان ابتلا به آنفولانزا علائمی مانند تب 39.4 درجه سانتی گراد، درد بدن،سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی را تجربه می کنند. البته برخی از کودکان ممکن است دچار حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز شوند.

درمان خانگی به علائم عمومی کودک بستگی دارد و اینکه چقدر شدید باشد مرتبط است و هدف از درمان خانگی کمک به پیشگیری یا کاهش علائم آنفولانزا در کودکان است.

کودک باید آب و مایعات زیاد بنوشد

اکثر کودکان در زمانی که احساس خوبی ندارند و مریض هستند به اندازه کافی مایعات نمی نوشند و بدن آنها در زمان ابتلا به آنفولانزا در حال تولید مخاط و تب می باشد که باعث می شود آب بدن آنها کم شود. سعی کنید به طور مرتب مقدار زیادی آب به کودک بدهید و او را تشویق به خوردن مایعات کنید، حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشد. مایعات زیاد به تب کاهش تب کودک نیز کمک زیادی می کند
نوشدنی هایی که می توانید در این زمان به کودک بدهید شامل:

  • آب یا آب میوه
  • آبگوشت رقیق
  • آب لیمو با آب ولرم

استراحت و خواب فراوان

بیماری انفولانزا باعث کاهش انرژی در کودکان می شود و بسیار مهم است که بدن انرژی کافی برای مبارزه با این ویروس را داشته باشد. بهتر است کودک مدت زمان بیشتری بخواید، حتی چرت زدن برای چند ساعت در روند درمان کمک زیادی می کند.

کودک را گرم نگه دارید

ممکن است در طول بیماری کودکان دمای بدنش افزایش یابد، ممکن است سردش شود و حتی دچار لرز شود. این زمانی افتاق می افتد که دمای بدن نسبت به دمای هوا افزایش یابد.

کودک را در جای خود بخوابانید و پتوی بیشتری روی آن بکشید، اگر تبش شروع به پایین آمدن کرد، ممکن است ناگهان احساس گرما کند. در این لحظه پتو را کنار بکشید و اجازه دهید در صورت نیاز دمایش با هوا تنظیم شود.

هوای اتاق کودک را مرطوب کنید

سعی کنید دمای اتاق مرطوب باشد و این کار را می توانید با استفاده از یک رطوبت ساز انجام دهید. این کار باعث می شود کودک راحت تر نفس بکشد و آرام سرفه کند.

اگر رطوبت ساز در خانه ندارید می توانید از یک ظرف آب روی رادیاتور اتاق استفاده کنید و هوا را با استفاده از آن مرطوب کنید.

سوپ مرغ به کودک بدهید

سوپ مرغ یکی از غذاهای درمانی برای آنفولانزا می باشد و می تواند به بدن در مبارزه با عفونت کمک زیادی کند. همچنین سوپ از کم آبی بدن جلوگیری می کند و مواد مغذی موجود در آن کمک می کند تا مواد از دست رفته توسط عرق بدن دوباره باز گردند.

در مراحل بهبود کودک می توانید برای افزایش ویتامین ها و مواد مغذی سبزیجات نیز به سوپ اضافه کنید تا کودک تقویت شود.

دارو برای درمان آنفولانزا در کودکان

استفاده از داروهای بدون نسخه در کاهش تب و آرام کردن سردرد، گلودرد و درد مفاصل بسیار موثر است. این نکته را حتما یادآور می شویم که داروهای حاوی آسپرین را هرگز نباید به کودک بدهید زیرا باعث عوارض جدی خواهد شد.

استامینوفن یک درمان ایمن می باشد که البته با پزشک حتما مشورت کنید تا مطمئن شوید دارویی که به او می دهید مناسب است یا خیر؟

هرگز دارویی را بدون تجویز پزشک به کودک خود ندهید زیرا ممکن است دارو برای کودکتان عوارضی به همراه داشته باشد.

شربت های ضد سرفه از آن دسته داروهایی هستند که سرخود به کودک نباید داد و حتما باید نوع آن دارو توسط پزشک تجویز شود. روزانه کودکان زیادی به علت تجویز های سرخود شربت ضد سرفه جان خود را از دست می دهند، پس بهتر است برای اطمینان شربت های ضد سرفه توسط پزشک تجویز شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم

برخی کودکان ممکن است سیستم ایمنی بدنشان به اندازه کافی توسعه نیافته باشد و این بدین معنی است که ممکن است آسیب پذیر تر باشند. اگر کودکتان موارد زیر را داشته باشد می بایست به پزشک مراجعه کنید:

  • کودک کمتر از 2 سال و تب بیش از 24 ساعت
  • کودک بیش از دو سال و تب بیش از سه روز
  • کودک سه ماهه یا کمتر
  • تب 40 درجه
  • گریه های طولانی مدت

پیشگیری از آنفولانزا

اگر کودکان بیشتر از شش ماه است بهتر است واکسن آنفولانزا تزریق کند، زیرا واکسن آنفولانزا بهترین راه برای محافظت از کودک در برابر آنفولانزا می باشد. این واکسن به صورت سالانه می باشد زیرا این ویروس ها داعما در حال تغییر هستند.

به کودک خود آموزش دهید تا دستان خود را مدام بشوید، این کارباعث می شود که خطر ابتلا به انفولانزا کاهش یابد و همچنین به کودک خود بیاموزید تا قبل از غذا خوردن، سرفه یا عطسه دستان خود را بشوید.

بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا شستن دست ها به مدت 20 ثانیه می باشد، همچنین در این مدت می بایست بین انگشت ها و ناخن ها نیز تمیز شود.

به کودک خود یاد بدهید تا در زمانی که مبتلا به آنفولانزا است آن را گسترش ندهد. حتما در زمان عطسه یا سرفه یک دستمال روی دهان خود قرار دهد و سپس آن دستمال را به سطل زباله بیاندازد.

اگر کودک تان تب یا علائم آنفولانزا دارد، او را به مهدکودک یا مدرسه نفرستید تا از پخش شدن این ویروس به دیگر کودکان، جلوگیری کنید. بیماری کودک تان از یک روز قبل از بیماری تا ۵ تا ۷ روز بعد، یا اگر هنوز هم علائم از خود نشان می دهد، حتی طولانی تر، ممکن است واگیر دار باشد. کودک تان را هنگام بیماری در خانه نگه دارید تا از پخش شدن این ویروس، جلوگیری کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.