شفا مگ

خواص، مضرات و نحوه مصرف گیاه آویشن

آویشن یک گیاه معطر با خواص زیاد است که می توان به عنوان یک گیاه دارویی موثر برای معده، پوست، سرماخوردگی، قاعدگی، برفک دهان، سرفه و گلودرد استفاده شود.

خواص آویشن

آویشن یک گیاهی است که دارای خواص زیادی دارد که این روزها یک گیاه پر مصرف به عنوان یک چاشنی در غذا استفاده می شود.همچنین در طب سنتی از آن به عنوان یک گیاه دارویی موثر برای بسیاری از بیماری ها یاد می شود.

گیاه آویشن برای درمان اضطراب،آرتروز، بوی بد دهان، برونشیت، سرماخوردگی، زخم های سرد، کولیک، سرفه، اسهال، مشکلات ادراری، نفخ شکم، لثه، ریزش مو، بسیار مفید است. همچنین از آویشن برای گرفتگی های قاعدگی، برفک دهان، سندرم پیش از قاعدگی، سیاتیک، گلودرد نیز استفاده می شود.

گیاه آویشن چیست

آویشن یک گیاه از تیره نعناییان آست که حدود 350 گونه دارد و در ایران می توان 14 گونه آن را یافت کرد و در مناطق کوهستانی یافت می شود.این گیاه پر خاصیت نه تنها یکی از ادویه های محبوب در آشپزی است، بلکه به عنوان یک داروی شفابخش نیز شناخته می شود و تاریخچه درمانی طولانی دارد.

آویشن دارای خواص ضد باکتریایی دارد و اسانس آن دارای اثر بیشتری در مهار باکتری ها دارد. مردم قرن ها از آویشن به عنوان یک گیاه دارویی استفاده کرده اند. این گیاه برای درمان کننده سرفه، دیابت و سرماخوردگی بسیار مفید است و جوشانده این گیاه برای تسکین گلودرد بسیار موثر است.

آویشن را می توان تازه یا خشک یا به صورت روغن ضروری برای آروماتراپی استفاده کرد.این گیاه دارای اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است در معالجه عفونت های روده و حتی شرایط پوستی بسیار مفید باشد.

ترکیب اصلی روغن آویشن، تیمول است که خاصیت ضد عفونی کننده دارد و معمولا در دهان شویه ها و خمیر دندان ها استفاده می شود. این روغن میکروب و عفونت دهان را از بین برده و از دندان در مقابل پلاک و پوسیدگی محافظت می کند.

آویشن دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که علاوه بر کاروکرول، دارای آنتی اکسیدان های آپیژنین، نارینژین، لوتئولین و تیمونین است.

ارزش غذایی آویشن

آویشن دارای ارزش غذایی بالایی است و سرشار از اهن، ویتامین A، ویتامین C، منیزیوم، پروتئین، مس، پتاسیم، ویتامین B6 و مواد معدنی دیگر می باشد.

در هر 28 گرم آویشن تازه :

  • 28 کالری
  • 6.8 گرم کربوهیدرات
  • 1.6 گرم پروتئین
  • 0.5 گرم چربی
  • 3.9 گرم فیبر
  • 44.8 میلی گرم ویتامین سی
  • 1330 واحد ویتامین A
  • 4.9 میلی گرم آهن
  • 0.5 نیلی گرم منگنز
  • 113 میلی گرم کلسیم
  • 44.8 میلی گرم منیزیم
  • 0.2 میلی گرم مس
  • 171 میلی گرم پتاسیم

خواص آویشن

آویشن دارای خواص ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیکی و ضد قارچی دارد و همچنین از این گیاه در موارد عفونت های روده ای مانند کرم قلاب، باکتری های گرم مثبت و گرم منفی و مخمر ها استفاده می شود.

از خواص آویشن را می توان به صورت دمنوش، روغن ضروری ، غرغره کردن در دهان بهره برد. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند تیمول است که برای کنترل یا خنثی سازی برخی عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی بسیار مفید است.

بهبود گلودرد

آویشن یکی از قویترین ضد میکروب های طبیعی می باشد که به عنوان یک درمان موثر برای گلودرد استفاده می شود. استفاده از روغن آویشن به علت داشتن کارواکرول یکی از مهمترین روغن ها برای درمان گلودرد می باشد.

روغن آویشن به 120 گونه مختلف باکتری جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت های حفره دهان، دستگاه تنفسی، ادراری و تناسلی واکنش نشان می دهد.

کاهش فشار خون و کلسترول

مصرف آویشن می تواند در کاهش فشار خون بسیار موثر باشد و به همین دلیل این گیاه فوق العاده ، می تواند انتخاب خوبی برای افرادی که فشار خون بالا دارند می باشد.

مصرف آویشن سطح کلسترول خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد را کاهش می دهد و همچنین باعث افزایش سطح کلسترول خوب می شود. این گیاه یک ادویه مناسب برای وعده های غذایی شما می باشد.

درمان مسمومیت غذایی

آویشن گیاهی است که می تواند از آلودگی مواد غذایی جلوگیری کند و همچنین غذاهایی که قبلا آلوده شده اند را آلایش زدایی کند. بر اساس تحقیقاتی که بر روی آویشن انجام شده است، روغن آویشن می تواند گیاهانی که به ارگانیسم های عفونی آلوده شده اند را آلایش زدایی کند.

با اضافه کردن آویشن در وعده های غذایی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مسمومیت غذایی را کاهش دهید.آویشن تازه را به سالاد خود اضافه کنید تا سبزیجات های خامی که در آن استفاده شده است سالم تر باشند و با اطمینان بیشتری مصرف کنید.

ضد سرطان

آویشن دارای خواص ضد سرطانی است و با تومورها و سرطان مبارزه می کند. ماده کارواکرول که ترکیب اصلی این گیاه است دارای خاصیت ضد تومور دارد و همچنین آویشن یک گیاه مفید برای مبارزه با سرطان می باشد.

درمان سرفه

آویشن از زمان های قدیم به عنوان داروی خانگی برای سرفه، برونشیت و سایر شرایط تنفسی استفاده می شده است. گاهی اوقات به صورت خوراکی برای درمان عفونت های قفسه سینه یا استنشاق آن برای باز کردن مجاری تنفسی استفاده می شود.

بر اساس مطالعات انجام شده تیمول که یکی از مواد اصلی آویشن است بر روی گیرنده های زبان، دهان، گلو و بینی به خوبی عمل می کنند و باعث کاهش سرفه می شود.

درد قاعدگی

مدت هاست که آویشن به دلیل خاصیت ضد درد و ضد اسپاسم برای درمان درد ها و گرفتگی های قاعدگی استفاده می شود و برای کاهش درد بسیار موثر است.آویشن می تواند جایگزین موثر برای درمان گرفتگی قاعدگی باشد.

برفک دهانی

روغن آویشن با مخلوطی از آب می تواند به عنوان یک درمان برای بوی بد دهان و پیشگیری از التهاب لثه و بیماری های لثه باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که می تواند برف های دهانی را درمان کند.

نحوه مصرف آویشن

آویشن را می توانید در تمام مدت به صورت تازه یا خشک شده تهیه کنید، این گیاه عطر زیادی دارد اما دسترسی آویشن تازه کمی سخت تر از آویشن خشک شده است.

آویشن را می توانید در بسیاری از غذا ها استفاده کنید و علاوه بر طعم و بوی مطبوعی که به غذا می دهید، می توانید از خواص ان در غذاهای خود بهرمند شوید.همچنین می توانید از آن به صورت خشک شده، دمنوش، شربت ، مکمل یا عصاره روغنی استفاده کنید.

مضرات آویشن

مصرف آویشن به مقدار معمول در غذا مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر به عنوان مصرف دارویی استفاده می کنید می بایست کوتاه مدت مصرف کنید زیرا در بلند مدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود.

زنان باردار و شیرده نباید از آویشن استفاده کنند و همچنین زنانی که بیماری های وابسته به هورمون دارند مانند سرطان رحم، سرطان تخمدان و سینه ممکن است آویشن در بدنشان مانند استروژن عمل کنند و به همین خاطر نباید از آویشن استفاده کنند.

مصرف زیاد آویشن می توان دباعث لخته شدن خون شود. پس اگر هر گونه اختلال انعقادی دارید یا در حال حاضر از رقیق کننده های خون استفاده می کنید نباید از آویشن استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.