شفا مگ

چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم

والدین نقش مهمی در موفقیت، افزایش مهارت و تربیت فرزند خود دارند، حتی آنها هستند که می توانند در موفقیت شغلی کودکان خود در آینده نقش مهمی داشته باشند.

چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم

 اما چگونه والدین می توانند در موفقیت بچه های خود نقش مهمی داشته باشند و تاثیری مثبتی بر روی آینده کودکشان ایجاد کنند. والدین برای افزایش موفقیت کودکان خود می بایست برخی اقدامات را انجام دهند تا بتوانند در تربیت و موفقیت فرزندانشان نقش مثبتی داشته باشند.

سوال درباره مدرسه و کارهای انجام داده

سعی کنید از مدرسه و کارهایی که انجام داده و چیزهایی که یاد گرفته سوال کنید، اما اگر جواب دقیقی دریافت نکردید، سعی کنید با سوال جزئی تر پیش بروید. به طور مثال امروز در کلاس فارسی چه کار کردید و چه چیز جدیدی یاد گرفتید؟

معمولا بچه ها اگر علاقه شما را به شنیدن صحبت هایشان ببینند به شما یک جواب کامل و مثبتی می دهند. شما هم می بایست در قبال این اعتماد کودک پاسخ مثبتی نشان دهید. به عنوان مثال اگر چیز بامزه ای درباره مدرسه گفت به او روی خوش نشان دهید و او را تشویق کنید. این کار باعث می شود همیشه درباره کارهایی که در مدرسه انجام می دهد برایتان صحبت کند.

کودک را تشویق کنید

یکی از روش هایی که می تواند در روحیه و موفقیت کودکان نقش داشته باشد تشویق است. وقتی فرزندتان سخت کوشی می کند و نمرات خوبی می گیرد حتما خوشحالی خود را به وضوح به آن نشان دهید و از کلمات به تو افتخار می کند، تو باید پاداش بگیری استفاده کنید.در برخی موارد سعی کنید به کودک پاداش بدهید تا به او انگیزه بدهید.

اما نکته مهم اینجاست، که اگر کوک شما با وجود تلاشی که انجام داده موفقیت خوبی کسب نکرد به او برچسب نامناسب نزنید و او را با فرد دیگری مقایسه نکنید. این کار تاثیر بسیار منفی در کودک خواهد گذاشت.

تکالیفش را چک کنید

از او بخواهید وقتی تاکلیفش تمام شد آن را به شما نشان دهد و همواره انجام تکالیف را به او گوشزد کنید. این قضیه به او کمک می کند تا اهمیت انجام تکالیف را درک کنید.

فراهم کردن مکان آرام و ساکت

یکی از مواردی که باید برای کودکان خود انجام دهید، مکانی ارام برای درس خواندن او فراهم کنید تا در موقع درس خواندن تلویزیون، سایر لوازم صوتی در دسترس او نباشد. از رفت و آمد های غیر ضروری که به مطالعه و پیشرفت فرزندتان ضربه می زند خودداری کنید.

محدودیت تماشای تلویزیون

مطالعات نشان می دهد که کودکانی که زیاد تلویزیون تماشا می کنند معمولا نمرات کمتری می گیرند و به جای تماشای تلویزیون او را تشویق کنید اول تکالیف را انجام دهد، بعد تلویزیون نگاه کند. سعی کنید ساعتی را برای تماشای تلویزیون برای کودک خود اختصاص دهید و بر تماشای برنامه های تلویزیونی او نظارت کنید

کودک را تشویق به مطالعه کنید

هموراه کتاب، مجله، روزنامه در منزل داشته باشید و لازم نیست پول زیادی را در این زمینه صرف کنید، بلکه می توانید از کتابخانه محل قرض بگیرید. از فرزندتان بپرسید به په مطالبی علاقه دارد و کتاب ها و مجلات مورد علاقه او را تهیه کنید. یکی از بهترین راه ها برای تشویق فرزندان این است که آنها مطالعه کردن شما را ببینند.

در خانه قوانین بگذارید

قوانین ساده و قابل فهم را تنظیم کنید و به کودک بگویید در صورتی که از این قوانین سرپیچی کرد با تنبیه روبرو خواهد شد. وقتی فرزندتان در امور خانه به شما کمک می کند یا تلاش دارد به اعضای خانواده کمک کند او را تشویق کنید. برقرای انضباط صحیح در خانه به بچه کنترل بر رفتار خود و احترام به حقوق دیگران را یاد می دهد

آموزش ارزش های مناسب

هر خانواده ارزش های شخصی، مذهبی و فرهنگی خود را دارند اما با این حساب ارزش های دیگری هم وجود دارد که متعلق به عموم است مانند درستکاری، احترام به دیگران و مهربانی که باید این ارزش ها را به کودک خود یاد بدهید.

با معلم فرزندتان در تماس باشید

با معلم فرزند خود راجع به عادت های درس خواندن فرزندتان، علایق های او و مشکلاتی که در یادگیری داشته است صحبت کنید. حتی شما می توانید راجع به اتفاقات ناگوار که بر درس خواندن کودک تاثیر گذاشته با معلم او صحبت کنید این امر باعث می شود تا معلم اش او را بهتر درک کند

استفاده از تعطیلات تابستانی

یادگیری در فرزند نباید با اتمام سال تحصیفی به پایان برسد، بعضی از فعالیت های کم هزینه وجود دارد که همراه با فرزندتان می توانید انجام دهید. برای مثال بازدید و آشنایی با مکان های فرهنگی و آموزشی که می تواند در یادگیری و علاقمندی به تحصیل کودکان بسیار مفید باشد.سعی کنید در این زمان ها کودک خود را به موزه، کتابخانه، جشنواره های فرهنگی و هنری، نمایشگاه ببرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.