شفا مگ

گیاهان دارویی حاوی ویتامین c

گیاهان دارویی و دمنوش های زیادی هستند که حاوی ویتامین C می باشند و حتی ویتامین سی آنها چند برابر مرکبات است که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

گیاهان دارویی حاوی ویتامین c

در حالی که فصل سرماخوردگی و آنفولانزا در راه است، اینک وقت آن رسیده که سیستم ایمنی بدن را با مصرف ویتامین ها به خصوص ویتامین C بالا ببریم. برخی از افراد بر این باور هستند که فقط پرتقال و لیمو سرشار از ویتامین سی می باشد، اما گیاهان دارویی نیز هستند که سرشار از ویتامین C می باشند.

ویتامین C را می توانید از برخی از گیاهان دارویی دریافت کنید و با نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است به جنگ ویروس ها بروید. در ادامه با برخی از گیاهان دارویی که حاوی ویتامین C و سایر ویتامین ها می باشند آشنا شوید.

هشدار: قبل از مصرف با این گیاهان دارویی برای دریافت ویتامین C می بایست با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید این گیاهان برای شما بی خطر است یا خیر. برخی از افراد که سابقه بیماری های خاص یا داروهای خاصی مصرف می کنند می بایست قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند این گیاهان با داروهای آنها تداخل نداشته باشند.

برخی از گیاهان دارویی ممکن است برای بیماری هایی  مانند مشکلات قلبی، کلیوی، کبدی، دیابت مناسب نباشد و ایجاد عوارض جانبی کند.

میوه گل رز

میوه گیاه گل رز از مدت ها قبل برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار گرفته است و سرشار از انتی اکسیدان و مقدار 110% از نیاز روزانه بدن به ویتامین A می باشد. این گیاه حدود 710% ارزش روزانه ویتامین C را دارا می باشد، یعنی بیشتر از آنچه که یک نارنج و لیمو به بدن شما ویتامین سی می دهد.

برای بهره مند شدن از فواید این گیاه می توانید آن را به صورت دمنوش مصرف کنید، برای این کار 1 یا 2 قاشق غذا خوری پودر میوه گل رز را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید تا 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را از صافی رد کرده و با عسل شیرین کنید و آن را میل کنید.

آویشن

به طور معمول آویشن را به عنوان یک چاشنی می شناسند، اما آویشن بیشتر از یک چاشنی برای بدن مفید است و خواص دارویی زیادی دارد و به عنوان یک گیاه دارویی و دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی می باشد.

تیمول یک آنتی اکسیدان قوی در آویشن می باشد و رایحه و خواص ضد عفونی کنندگی را به آویشن می دهد. همچنین این گیاه حاوی 267% ارزش روزانه ویتامین C و همچنین 19.8% ارزش روزانه آهن می باشد. این گیاه می تواند سرفه را آرام و باعث رفع سوء هاضمه و کاهش تب شود.

برای تهیه دمنوش آویشن می توانید 2 قاشق چای خوری آویشن را در یک لیموان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و می توانید با عسل شیرین کنید و آن را میل نمایید.

زعفران

زعفران از جمله گیاهان معروف در آشپزی می باشد که سرشار از مواد معدنی است و همچنین حاوی 135% نیاز روزانه ویتامین C می باشد. ترکیبات موجود در زعفران باعث می شود بدن شما به راحتی سموم را دفع کرده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

برای تهیه دمنوش زعفران مقدار 3 تا 4 رشته از زعفران را در یک فنجان قرار دهید و آب جوش را در فنجان بریزید. سپس اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. پس از آماده شدن دمنوش می توانید در صورت تمایل عسل به آن اضافه کرده و آن را میل کنید.

برگ درخت کاج

برگ درخت کاج سرشار از ویتامین A می باشد و به طرز شگفت انگیزی باعث ترمیم پوست و چشم می شود و تا پنج برابر مرکبات حاوی ویتامین C است.برگ های سوزنی کاج سرشار از مواد مغذی می باشد. در گذشته بومیان آمریکا از دمنوش برگ درخت کاج برای پیشگیری از بیماری های کمبود ویتامین C استفاده می کردند.

هشدار: تمام برگ های درختان کاج مناسب نیستند و سمی می باشند، برای تهیه برگ درخت کاج بهتر از از عطاری ها تهیه نمایید تا مطمئن شوید سمی نیستند.

مصرف این دمنوش برای زنان باردار و یا زنانی که قصد بارداری دارند ممنوع است و می تواند عوارض شدیدی برای جنین داشته باشد.

گیاه گزنه

گزنه یک گیاه دارویی و درمانی است که می توان گفت علاج بسیاری از بیماری ها می باشد و از برگ، سرشاخه های گلدار و ریشه گزنه برای درمان استفاده می شود. گزنه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که بدن را در برابر انواع عفونت ها ، التهابات محافظت کرده و یک گیاه درمانگر سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد.

برای تهیه دمنوش گزنه 2 قاشق غذاخوری برگ خشک شده گزنه را به همراه دو لیوان آب در قوری ریخته و بگذارید تا جوش بیاید. زمانی که جوش آمد اجازه بدهید تا 20 دقیقه دم بکشد و سپس آن را مصرف کنید.

این دمنوش در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.افرادی که مشکل دیابت دارند نباید از گزنه استفاده کنند
مصرف این دمنوش به همراه داروهای ضد فشار خون منع مصرف دارد.این گیاه می تواند ایجاد حساسیت کند و اگر به این گیاه حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.

گیاه سلمک

سلمک گیاهی است از خانواده اسفنجیان و ارتفاع آن بر حسب آب و هوا تغییر می کند وسرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C می باشد. گیاه سلمک دارای کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، تیامین، نیاسین، ویتامین B5 ، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است.

گیاه خرفه

خرفه یک گیاه خودرو است که در باغچه ها می روید و دارای خواص زیاد سلامتی است و اغلب به عنوان ادویه یا سبزی خوردن از آن استفاده می کنند. این گیاه سرشار از ویتامین C ، آهن و اسید های چرب امگا 3 می باشد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی و قوی می باشد و می توان آن را به همراه غذا مصرف کرد.

یکی از خواص خرفه این است که سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هایی است که در بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند.

زمانی که این مواد حیاتی وارد بدن شوند بدن به طور طبیعی شروع به ترشح گلبول‎های سفید خواهد کرد در نتیجه این عملکرد سیستم ایمنی بدن آماده و قوی تر از زمان معمولی است و زمانی که ویروس و هر عامل بیماری زایی وارد بدن شود، فرد می تواند در برابر آن بیماری بسیار قوی‎تر از قبل مبارزه کند.

از دیگر مزیت های مصرف خرفه در زمان بیماری این است که به دلیل ویتامین‎های نظیر ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی، طول درمان روند کوتاه تری خواهد داشت.

گیاه سرخارگل یا آکیناسه

سرخارگل یک داروی موثر برای سرماخوردگی و آنفولانزا است و می تواند 50% از ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد و همچنین به شما در بهبودی سریعتر بیماری کمک کند. این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت و ویروس ها می شود.

رازیانه

رازیانه یک گیاه دارویی پر خاصیت است که طب گرم و خشکی دارد و می تواند برای بدن بسیار مفید باشد و می تواند مقدار زیادی ویتامین C را برای بدن تامین کند. رازیانه سرشار از ویتامین C است و مصرف فسمت سفید رنگ آن می تواند 28 گرم ویتامین C را وارد بدن کند و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شود.

همچنین رازیانه سرشار از ویتامین K، B6،A و فولات می باشد و منبع بسیار خوبی از سایر مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، روی و سلنیوم است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.