شفا مگ

لاکسمل: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

شربت لاکسمل یک داروی ملین است که برای درمان یبوست استفاده می شود و همچنین با کاهش اسید معده به رفع ترش کردن، سوزش معده و سوء هاضمه کمک زیادی می کند.

شربت لاکسمل

شربت لاکسمل دارویی است که با کاهش اسید معده و کمک به افزایش آب در روده ها، باعث افزایش حرکات روده ای شده و به درمان یبوست کمک زیادی می کند.

شربت لاکسمل برای درمان چیست: لاکسمل به عنوان یک ملین برای درمان موقت یبوست می باشد. و به عنوان یک داروی ضد اسید برای رفع ترش کردن معده، سوزش معده مورد استفده قرار می گیرد. مصرف شربت لاکسمل برای درمان یبوست نباید به طور دائمی استفاده شود زیرا می تواند باعث عدم توانایی روده ها در دفع شود.

بهترین زمان مصرف شربت لاکسمل هنگام خواب می باشد زیرا این دارو حدود 6 ساعت طول می کشد تا اثر بخشی خود را شروع کند، البته ممکن است دوز مصرفی آن توسط پزشک تغییر کند.

لاکسمل چیست

لاکسمل با نام دیگر لاکسمل یک دارو برای درمان های کوتاه مدت یبوست استفاده می شود.این دارو یک ملین است که باعث دریافت آب در روده ها می شوند.

همچنین از لاکسمل برای درمان علائم ناشی از افزایش بیش از حد اسید معده ، سوء هاضمه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لاکسمل باعث کاهش میزان اسید معده و درمان سوزش معده و ناراحتی هاضمه استفاده می شود.

شربت لاکسمل یا لاکسی ژل یک دارو برای کاهش اسید معده در افراد می باشد و اوج اثر بخشی آن اغلب ناشناخته می باشد که البته از طریق مدفوع و کلیه دفع می شوند.

موارد مصرف شربت لاکسمل

شربت لاکسمل یک دارو برای درمان کوتاه مدت یبوست های خفیف می باشد و به عنوان یک ملین عمل می کند که با کشیدن آب به روده باعث بهبود در حرکات روده می شود.

البته این دارو باعث درمان علائم سوء هاضمه، سوزش معده، ناراحتی معده می شود و با کاهش میزان اسید در معده کار می کند.

نکات مهم قبل از مصرف

برخی افراد ممکن است دچار درد معده، حالت تهوع یا استفراغ داشته باشند که می بایست قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که این دارو برایشان بی خطر است یا خیر.

افرادی که دارای سابقه بیماری های کلیوی، رژیم هایی با منیزیم کم یا تغییر ناگهانی در عادات روده بیش از 2 هفته نباید از این دارو استفاده کنند و قبل از تجویز، اگر به بیماری خاصی مبتلا هستند می بایست با پزشک مشورت کنند.

اگر مشکل آپاندیسیت یا علائم آپاندیسیت مانند درد معده، شکم، حالت تهوع و استفراغ یا تغییری در عادت روده طی 2 هفته دارید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف شربت لاکسمل برای درمان یبوست نباید به طور دائمی استفاده شود زیرا می تواند باعث عدم توانایی روده ها در دفع شود.

نحوه مصرف لاکسمل

نحوه مصرف لاکسمل می بایست مطابق دستور روی دارو و یا تجویز پزشک باشد و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. برای مصرف این دارو می بایست از قاشق های اندازه گیری استفاده شود تا بتوانید مقدار دقیق را مصرف کنید.

قبل مصرف سوسپانسیون لاکسمل میبایست آن را به خوبی تکان دهید و پس از مصرف بهتر است با یک لیوان پر آب مصرف شود. این دارو می تواند طی 30 دقیقه تا 6 ساعت پس مصرف باعث تحریک روده و دفع مدفوع شود.

مصرف لاکسمل بیش از 7 روز فقط با تجویز پزشک باید مصرف شود و در غیر این صورت ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

اگر از شربت لاکسمل برای درمان یبوست استفاده می کنید ، فراموش نکنید که حتما با هر دوز آن یک لیوان آب کامل باید مصرف شود تا به افزایش آب در روده ها کمک کند.

عوارض جانبی لاکسمل

این دارو ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک کند که در صورت مشاهده علائمی چون کهیر، تنفس دشوار تورم زبان، صورت و گلو می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

لاکسمل ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی شدید ایجاد کند و در صورت مشاهده علائم مصرف دارو را قطع کنید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برخی از بیماران ممکن است بعد از مصرف لاکسمل دچار تهوع، استفراغ یا اسهال شدید شوند و یا ممکن است بعد از مصرف این دارو بدون دفع مدفوع باشد. این دارو ممکن است در برخی افراد ایجاد اسهال یا کاهش حس چشایی شود.

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی لاکسمل نمی باشد و بهتر است در صورتی که علائم مشکوک مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی لاکسمل

تداخل دارویی شربت لاکسمل با برخی از داروها ممکن است باعث تغییر در عملکرد آنها شود و خطر ابتلا به عوارض جانبی داروها را افزایش دهد. حتما قبل از تجویز اگر از داروی خاصی استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید و لیست دارویی خود را به او بگویید.

تداخل دارویی منزیم هیدروکساید با داروهایی مانند دیگوکسین، تتراسایکلین، داکسی سایکلین، کتوکونازول ، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، مکمل های فسفات می تواند باعث کاهش جذب در آنها شود. زمانی که از این داروها استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید شاید لازم باشد دوز های مصرفی شما را تغییر دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.