شفا مگ

موارد منع مصرف و عوارض گیاه خار مریم

گیاه خار مریم ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی و با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد، همچنین موارد منع مصرف آن برای برخی بیماری های خاص است.

موارد منع مصرف و عوارض گیاه خار مریم

گیاه خار مریم از جمله گیاهان دارویی است که آن را به درمانگر کبد می شناسند و خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد. این گیاه با نام دیگر خار شیری یا خار اسکاتلندی نیز شناخته می شود و دارای گلبرگ های بنفش و رگه های سفید است.

خارمریم دارای ماده ای به نام سلیمارین است که یک فلاونوئید می باشد و خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد. برای بهره مند شدن از خواص گیاه خارمریم می توانید آن را به صورت عرق خارمریم و دمنوش خار مریم استفاده کنید.

طبع گیاه خار مریم گرم است و به دلیل طبع گرم آن بهترین داروی گیاهی برای درمان کبد چرب است و به گفته متخصصان طب سنتی، خار مریم موثرتر از کاسنی و شاطره برای درمان کبد چرب است.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی گیاه خار مریم، این گیاه برای دیابت نوع 2 بسیار مفید باشد، زیرا می تواند باعث کاهش قند خون شود.

شهرت گیاه خار مریم برای خواص و تاثیر آن بر روی کبد و کبد چرب می باشد و با توجه به تحقیقات انجام شده، خار مریم می تواند برای بیماری کبدی مانند کبد چرب، سیروز کبدی و هپاتیت C بسیار مفید باشد.

خار مریم یک گیاه دارویی برای درمان سوزش معده یا علائم آلرژی فصلی نیز میباشد و همچنین برای درمان مشکلات طحال یا کیسه صفرا، قاعدگی موثر است.

عوارض جانبی گیاه خار مریم

خار مریم در دوز های مناسب بی خطر است و می تواند در درمان برخی از بیماری های کبدی نقش زیادی داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

عوارض شایع گیاه خار مریم شامل سوء هاضمه، نفخ، گاز، درد معده، اسهال، حالت تهوع و از دست دادن اشتها می باشد که ممکن است طی چند روز از بین برود. اما اگر علائم بیشتر شد و از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که دیابت دارند می بایست با احتیاط و زیر نظر پزشک از گیاه خار مریم استفاده کنند، زیرا این مکمل دارویی ممکن است قند خون را کاهش دهد.

خار مریم ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در برخی از افراد شود که این واکنش می تواند شدید باشد. این واکنش بیشتر در افرادی که به گیاهان دیگری مانند گل میخک، گل مروارید، گل همیشه بهار و گل داوودی حساسیت دارند مشاهده می شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب و زبان یا گلو می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

موارد منع مصرف خار مریم

این نگرانی وجود دارد که خار مریم ممکن است اثرات استروژنی داشته باشد، به همین خاطر اگر سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز یا فیبروم رحم مبتلا هستید نباید از این گیاه استفاده کنید.

خار مریم برای افرادی که به گیاهان و به خصوص گلها مانند گل داوودی، گل همیشه بهار یا گل توت حساسیت و آلرژی دارند منع مصرف دارد. این افراد در صورت حساسیت به گل ها می بایست قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند.

خار مریم در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود، زیرا تا کنون اطلاعاتی در دست نیست که آیا خار مریم به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند یا خیر. حتما در این خصوص با پزش متخصص مشورت نمایید.

گیاه خار مریم برای کودکان زیر 12 سال منع مصرف دارد. این گیاه و یا هر گیاه دیگری را نباید بدون توصیه پزشک به کودک خود بدهید.

تداخل دارویی گیاه خار مریم

اگر داروی خاصی استفاده می کنید ، شاید داروها با خار مریم تداخل دارویی داشته باشند و باعث ایجاد عوارض جانبی در شما شود و یا اثر داروهای مصرفی را کاهش یا افزایش دهد.

خار مریم ممکن است در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باعث کاهش قند خون آنها شود و مصرف همزمان با داروهای دیابت می تواند باعث کاهش شدیدتر قند خون شود. اگر از داروهای دیابت استفاده می کنید و قصد مصرف گیاه خارمریم را دارید، می بایست با پزشک خود مشورت کنید تا دوز های داروهای مصرفی شما را تنظیم کند.

خارمریم و مترونیدازول با هم تداخل دارند و این گیاه باعث کاهش اثربخشی داروی مترونیدازول می شود، اگر از داروی مترونیدازول استفاده می کنید می بایست تا پایان درمان خود از مصرف این گیاه خودداری کنید.

خارمریم می تواند بر روی داروهای هپاتیت C اثر بگذارد و باعث افزایش غلظت دارو در پلاسمای خون شود.از استفاده همزمان خار مریم با داروهای هپاتیت سی خودداری کنید.

همچنین برخی از داروهای دیگر ممکن است با خار مریم تداخل داشته باشند و در صورتی که داروهای خاصی مصرف می کنید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

  • داروهای آنتی بیوتیک
  • داروهای ضد افسردگی و اضطراب
  • داروهای آرتروز یا سردردهای تنشی
  • داروهای آسم و آلرژی
  • داروهای سرطان
  • اختلال نعوظ

افرادی که داروهای سوزش معده یا ریفلاکس معده و همچنین داروهای فشار خون و سردرد های میگرنی مصرف می کنند باید قبل از مصرف این گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنند.

اطلاعات مهم

قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی با یک پزشک متخصص مطب گیاهی یا پزشک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

یاد داشته باشید که این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید و هرگز داروهای خود را با دیگران در میان نگذارید زیرا این داروها فقط برای موارد درمانی شما تجویز شده است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.