شفا مگ

پماد فلوئوسینولون: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پماد فلوئوسینولون یک داروی موضعی حاوی کورتون است و جهت درمان جوش، لک، قرمزی،پوست سر، آلرژی های پوستی، خارش پوست و خارش واژن مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد فلوئوسینولون

 فلوئوسینولون یک داروی کورتونی است که برای درمان التهاب های پوستی، خارش، قرمزی پوست و آلرژی فصلی استفاده می شود. همچنین از فلوسینولون جهت درمان پوسته پوسته شدن، مشکلات مختلف پوستی از جمله پسوریازیس استفاده میشود.

پماد فلوئوسینولون یک داروی موضعی برای پوست می باشد، اما به دلیل کورتونی که دارد نباید در صورت، کشاله ران یا زیر بغل استفاده شود، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

پماد فلوئوسینولون برای واژن: پماد فلوئوسینولون برای درمان خارش قسمت خارجی واژن مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا 2 تا 3 بار در روز از آن استفاده می شود. این دارو ممکن است به همراه داروهای مناسب دیگر تجویز شود.

پماد فلوئوسینولون کورتون دارد: این پماد یک داروی استروئیدی موضعی برای پوست می باشد و حاوی کورتون بسیار قوی با قدرت بسیار بالا است و برای درمان خارش ناشی از واکنش های الرژیک، پسوریازیس و جوش استفاده می شود.

فلوئوسینولون چیست

فلوئوسینولون یک داروی کورتیکواستروئیداست که از آن جهت درمان علائم پوستی مانند خارش، قرمزی، جوش، تورم و آلرژیک پوستی استفاده می کنند. این دارو ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی باشد و با سایر داروها از این دارو استفاده شود.

پماد فلوئوسینولون حاوی کورتون است و در دسته داروهای کورتیکواستروئید های موضعی طبقه بندی می شود و با کاهش تولید پروستاگلاندین ها و لکوترین ها در بدن کار می کند.این دو ماده شیمیایی باعث تورم و خارش در بدن می شوند.

موارد مصرف پماد فلوئوسینولون

پماد فلوئوسینولون کورتون دارد و جهت درمان علائم پوستی مانند خارش، جوش، تورم استفاده می شود، همچنین از آن برای درمان خارش بیرون واژن نیز استفاده می شود. این دارو با اینکه برای درمان موضعی استفاده می شود اما نباید از آن بر روی کشاله ران، صورت و گردن خود استفاده کنید.

هشدارهای مصرف پماد فلوئوسینولون

استفاده از پماد فلوئوسینولون برای برخی از افراد که شرایط پزشکی خاصی دارند می تواند مضر باشد و باعث عوارض جانبی شدیدی شود. اگر دچار هرگونه عفونت، دیابت، سوختگی یا اسیب دیدگی، نازکی پوست و حساسیت به استروئید ها هستید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

پماد فلوئوسینولون در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید و یا اگر در زمان استفاده از این دارو باردار شدید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پماد فلوئوسینولون می تواند باعث نارسایی آدرنال در برخی افراد شود که معمولا پس از قطع مصرف این دارو اتفاق می افتد. به همین خاطر از این دارو برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود و در صورت استفاده طولانی مدت از پماد فلوئوسینولون خطر ابتلا به نارسایی آدرنال افزایش می یابد.

پماد فلوئوسینولون زمانی که به پوست زده می شود ار طریق پوست به جریان خون راه پیدا می کند و باعث جمع شدن بیش از حد استروئید دربدن می شود و در نتیجه باعث ایجاد سندرم کوشینگ می شود. برای پیشگیری از این بیماری هرگز پس از استفاده از این پماد پوست خود را نپوشانید و از استفاده طولانی مدت این پماد پرهیز کنید.

استفاده از پماد فلوئوسینولون می تواند خطر ابتلا به عفونت های پوستی را افزایش دهد، به همین دلیل اگر به عفونت پوستی مبتلا هستید یا به یک عفونت جدید باکتریایی یا قارچی مبتلا شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشکان ممکن است برای درمان داروهای ضد باکتری یا ضد قارچ تجویز کنند و در صورت عدم بهبودی ممکن است استفاده از فلوئوسینولون را متوقف کنند.

نحوه مصرف پماد فلوئوسینولون

پماد فلوئوسینولون یک داروی موضعی است که برای استعمال خارجی استفاده می شود و می بایست طبق دستورالعمل پزشک یا داروساز مصرف شود. هرگز این دارو به دهان یا چشم برخورد نکند در صورت برخورد این پماد با چشم سریعا آن را با مقدار زیادی آب سرد بشویید.

قبل و بعد از مصرف دستان خود را بشویید و مقداری از پماد را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و هرگز آن را با باند یا پانسمان نپوشانید، بجز اینکه پزشک تجویز پوشاندن ناحیه آسیب دیده را پس از زدن پماد داده باشد.

یکی از نکات مهمی که در زمان مصرف پماد فلوئوسینولون باید بدانید این است که از این دارو نباید بیش از 14 روز استفاده شود.

فلوئوسینولون برای کودکان می بایست حتما توسط متخصص کودکان تجویز شود و استفاده از این پماد برای کودکان می بایست با اقدامات احتیاطی انجام شود.

پماد فلوئوسینولون برای نوزاد ممکن است برای بثورات پوشک استفاده شود که بعد از زدن این دارو نباید کودک را با پوشک تنگ یا شلوار پلاستیکی بپوشانید.

عوارض جانبی پماد فلوئوسینولون

فلوئوسینولون ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی را ایجاد کند که شایع ترین علائم آنها ترک پوست، سرخی، تحریک، آکنه، خارش، سوزش و روشن شدن رنگ پوست است. این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین بروند، اما اگر عوارض بیشتر شد و از بین نرفت می بایست با پزشک تماس بگیرید.

پماد فلوئوسینولون ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جدی در بعضی از افراد شود که در صورت مشاهده علائم می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید و یا به اورژانس مراجعه کنید.

بثورات شدید پوستی و علائم آلرژیک مانند پوست قرمز، خارش و تحریک پوستی از عوارض جدی فلوئوسینولون می باشد و همچنین ممکن است باعث عفونت های پوستی شود. این علائم ها از عوارض های جدی این دارو می باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که گفته شد پماد فلوئوسینولون ممکن است در برخی افراد ایجاد سندرم کوشینگ کند که به دلیل بستن یا پوشاندن محل آسیب دیده بعد از مصرف پماد می باشد. اگر در زمان مصرف این پماد علائمی چون افزایش وزن، علائم کششی صورتی یا بنفش روی شکم، ران، بازوها و سینه مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض پماد فلوئوسینولون نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف پماد فلوئوسینولون در بارداری

پماد موضعی فلوئوسینولون در گروه C بارداری قرار دارد و به این معنا است که تحقیقات انجام شده روی حیوانات، اثرات نامطلوبی را برای مادر در هنگام استفاده از این پماد نشان داده شده است. هنوز مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا اطمینان حاصل شود که این دارو چه تاثیری بر جنین خواهد داشت.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، همچنین اگر در زمان استفاده از این دارو باردار شدید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.