شفا مگ

شربت منیزیم هیدروکساید برای درمان یبوست

شربت منیزیم هیدروکساید 8 درصد یک داروی ملین برای درمان یبوست می باشد و با افزایش آب در روده، باعث تحریک حرکات روده می شود و عمل دفع را بهبود می بخشد.

شربت منیزیم هیدروکساید برای درمان یبوست

شربت منیزیم هیدروکساید 8 درصد یک داروی برای کاهش اسید معده می باشد و همچنین به عنوان یک ملین عمل کرده و باعث افزایش مقدار آب در روده شده و باعث تحریک حرکات روده می شود.

شربت مینزیم هیدروکساید برای درمان یبوست به عنوان یک ملین استفاده می شود و البته به عنوان یک دارویی برای رفع سوء هاضمه و ترش کردن معده نیز استفاده می شود. این دارو به عنوان یک داروی دائمی نمی توان از آن استفاده کرد زیرا باعث می شود روده ها توانایی دفع را از دست بدهند.

شربت مگنی میلک و لاکسی ژل نام های دیگر منیزیم هیدروکساید می باشد که برای درمان کوتاه مدت یبوست مورد استفاده قرار می گیرند که طی 30 دقیقه تا 6 ساعت ایجاد مدفوع می کنند.

بهترین زمان مصرف شربت منیزیم هیدروکساید: بهترین زمان مصرف منیزیم هیدروکساید هنگام خواب می باشد، زیرا این دارو 6 ساعت زمان لازم دارد تا اثربخشی خود را در بدن انجام دهد و باعث بهبود یبوست شود. البته پزشک ممکن است دوز های متفاوتی را بر اساس تشخیص شدت بیماری شما بدهد که می بایست بر اساس تجویز پزشک مصرف شود.

شربت منیزیم هیدروکساید چیست

منیزیم هیدروکساید یک داروی ملین و ضد اسید می باشد که جهت درمان های کوتاه مدت یبوست استفاده می شود که با افزایش اب در روده کار می کند. این دارو با کشیدن آب به درون روده ها باعث عمل تحریک و حرکت در روده می شود.

این دارو تخلیه روده را با ایجاد احتباس اسمزی مایعات که باعث افزایش کولون می شود تقویت می کند و با اسید کلریدریک معده واکنش داده و کلرید منیزیم ایجاد می کند. بخش عمده سوسپانسیون در روده جذب نمی شود و اثر اسمزی ایجاد می کند که باعث کشیدن آب از بافت های اطراف به داخل روده می شود.

با افزایش مقدار آب روده مدفوع نرم شده و حجم آن افزایش می یابد که باعث تحریک حرکت روده و اجابت مزاج می شود. این دارو حدود 30 دقیقه تا 6 ساعت به عنوان یک ملین طول می کشد تا اثر بخشی خود را ایجاد کند و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

شربت منیزیم هیدروکساید در چه مواردی مصرف می شود

شربت منیزیم هیدروکساید یک داروی کاهش دهنده اسید معده و ملین می باشد و از آن در موارد درمان کوتاه مدت یبوست های خفیف استفاده می شود.

منیزیم هیدروکساید یک داروی ضد اسید نیز می باشد و جهت درمان علائم سوء هاضمه، سوزش معده، ناراحتی های معده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که دچار ترش کردن معده و سوزش سر دل می شوند از این دارو برای کاهش علائم انها استفاده می شود.

نکاتی که باید درباره منیزیم هیدروکساید بدانید

همانطور که گفته شد شربت منیزیم هیدروکساید یک دارو برای درمان کوتاه مدت یبوست می باشد و استفاده طولانی مدت از این دارو منجر به وابستگی روده به داروهای ملین می شود و باعث ایجاد یبوست های مداوم خواهد شد. همچنین علاوه بر یبوست های مداوم می تواند باعث اسهال مداوم و از دست دادن بیش از حد آب بدن نیز شود.

اگر از این دارو استفاده کردید و وضعیت یبوست ادامه داشت یا بدتر شد می بایست به پزشک خود اطلاع دهید، شاید دلیل یبوست به دلیل یک بیماری باشد که باید بررسی شود.

به طور کلی تولید مدفوع پس از مصرف شربت منیزیم هیدروکساید ممکن است 30 دقیقه تا 6 ساعت طول بکشد.اگر بیش از 1 هفته به طور منظم از این دارو یا سایر ملین ها استفاده می کنید و دفع ایجاد نشد می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

بیمارانی که از شربت منیزیم هیدروکساید برای کاهش اسید معده استفاده می کنند نباید بیش از 2 هفته آن را مصرف کنند، مگر اینکه دوز خاصی توسط پزشک تجویز شود.

اگر سابقه بیماری های خاص مانند بیماری کلیوی، آپاندیسیت یا علائم آماندیسیت مانند درد معده، شکم، حالت تهوع و استفراغ، محدود در مصرف منیزیم دارید می بایست با پزشک مشورت کنید.

بیمارانی با سابقه مشکلات کلیوی و یا افرادی که رژیم با محدودیت منیزیم دارند می بایست حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است این دارو برای آنها منع مصرف داشته باشد.

نحوه مصرف مصرف شربت مینزیم هیدروکساید

شربت منیزیم هیدروکساید را باید با یک لیوان پر که معادل 8 اونس می باشد مصرف کنید و حتما سوسپانسیون خوراکی آن را قبل از هر بار استفاده به خوبی تکان دهید.

اگر بدون توصیه پزشک از منیزیم هیدروکساید استفاده می کنید نباید از آن بیش از 7 روز استفاده کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی برای شما به همراه داشته باشد.

نحوه مصرف منیزیم هیدروکساید برای درمان یبوست 30 - 60 میلی لیتر در روز به صورت یکجا موقع خواب یا در دوز های منقسم می بایست مصرف شود.

مقدار مصرف شربت منیزم هیدروکساید برای ترش کردن 5 تا 15 میلی لیتر هر 4 ساعت می باشد و نباید بیش از 4 بار در یک شبانه روز مصرف شود و می تواند باعث عوارض جانبی شود.

عوارض جانبی شربت منیزیم هیدروکساید چیست

در دوره مصرف منیزیم هیدروکساید ممکن است باعث اسهال شوید که می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد، اما اگر این مورد ادامه دار بود و یا بدتر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است اسهال به دلیل مشکل دیگری و یا عفونت باشد.

عوارض جانبی جدی منیزیم هیدروکساید به ندرت اتفاق می افتد، اما اگر دچار مشکلات زیر شدید سریعا دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

  • علائم کمبود آب با علائم کاهش ادرار، سرگیجه، تشنگی شدید، خشکی دهان
  • درد معده و شکم
  • مدفوع خونی
  • خونریزی مقعدی

سطح بالای منیزیم از عوارض جانبی جدی منیزیم هیدروکساید می باشد که علائمی چون ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته و نامنظم، تنفس آهسته و کم عمق، تغییرات ذهنی و گیجی به همراه دارد.

شربت منیزیم هیدروکساید به ندرت باعث ایجاد واکنش آلرژیک در افراد می شود، با این حال در صورت مشاهده علائم آلرژیک مانند خارش، بثورات پوستی، تورم، مشکلات تنفسی و سرگیجه شدید می بایست به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.

تداخل دارویی منیزیم هیدروکساید با چه داروهایی می باشد

تداخل دارویی شربت منیزیم هیدروکساید می تواند عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ایجاد عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.
بخری از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند شامل:

  • سدیم پلی استایرن سولفونات
  • داروهایی با مشتقات منیزیم
  • گاباپنتین
  • آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین، مینو سیکلین
  • ضد قارچ آزول مانند کتوکونازول، ایتراکونازول
  • سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین

شربت منیزیم هیدروکساید و کتوکونازول تداخل دارویی دارند و ممکن است غلظت سرمی کتوکونازول را کاهش دهند. به همین منظور می بایست حداقل 2 ساعت قبل از استفاده از هر داروی ضد اسید کتوکنازول مصرف شود.

لووتیروکسین و منیزیم هیدروکساید تداخل دارند و ممکن است باعث کاهش غلظت سرمی لووتیروکسین شود و می بایست اگر از لووتیروکسین استفاده می کنید حتما به مدت 4 ساعت با استفاده از منیزیم هیدروکساید فاصله داشته باشد.

منیزیم هیدروکساید ممکن است اثربخشی قرص آهن، فولات و مولتی ویتامین ها را کاهش دهند.

این لیست کاملی از تداخلات دارویی احتمالی نیست، اگر از دارویی استفاده می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانند بهترین تجویز را برای شما بگیرند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.