شفا مگ

ترانکوپین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص ترانکوپین یک دارو از نسل دوم داروهای ضد روان پریشی غیر معمول می باشد که برای درمان بیماری های اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص ترانکوپین

ترانکوپین یک داروی ضد روان پریشی است که این دارو را جهت درمان بیماری اسکیزوفرنی در بزرگسالان و کودکانی که حداقل سن آنها 13 سال باشد تجویز می کنند.

این دارو با نام های رایج سروکوئل و کوئتیاپین با اشکال 25 میلی گرم، 100 میلی گرم، 150 میلی گرم، 200 میلی گرم و 300 میلی گرم داروخانه ها موجود می باشد.قرص ترانکوپین به دو شکل سریع رهش و پیوسته رهش وجود دارد که بر اساس شدت بیماری و تشخیص پزشک نوع آن مشخص می شود. قرص های پویسته رهش با گذشت زمان به آرامی در جریان خون آزاد می شود.

قرص ترانکوپین 25 میلی گرم برای درمان اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی در افراد بزرگسال و کودکان تجویز می کنند و همچنین به همراه داروهای دیگر ضد افسردگی جهت درمان اختلالات شدید افسردگی در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد.

ایا قرص ترانکوپین اعتیاد اور است: مصرف طولانی مدت قرص ترانکوپین عوارض جانبی شدیدی به همراه دارد و می تواند باعث ایجاد اختلالات حرکتی و همچنین لرزش یا سایر حرکات غیر قابل کنترل عضلانی شود.

عوارض قطع ترانکوپین: قرص ترانکوپین را نباید یکدفعه قطع کنید، زیرا می تواند عوارض ترک دارو را به همراه داشته باشد و بی خطر ترین راه این است که این دارو را با تجویز پزشک قطع کنید. پزشک با توجه به مدت زمان مصرف شما با کاهش دوز، مصرف این دارو را قطع می کند و عوارض جانبی نیز به همراه نخواهد داشت.

عوارض جانبی شایع ترانکوپین شامل مشکلات گفتاری، سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی، کمبود انرژی، ضربان قلب سریع، یبوست، گرفتگی بینی و افزایش وزن و اشتها می باشد.

ترانکوپین چیست

ترانکوپین از نسل دوم داروهای ضد روان پریشی می باشد که جهت درمان اسیکیزوفرنی، افسردگی شیدایی در بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

ترانکوپین توسط آنزیم C2p3A4 متابولیزه کبدی می شود و حدود 1 ساعت طول می کشد تا به حداکثر غلظت پلاسمایی خود برسد.البته قرص پیوسته رهش آن حدود 6 ساعت طول می کشد تا به حداکثر غلظت پلاسمایی برسد.

نیمه عمر ترانکوپین در کودکان و نوجوانان 3 تا 5 ساعت می باشد و در بزرگسالان حدود 7 ساعت است. این دارو حدود 73 درصد آن از طریق ادرار و 20 درصد آن از طریق مدفوع دفع می شود.

ترانکوپین برای درمان چیست

قرص ترانکوپین یک دارویی برای درمان اسکیزوفرنی است و همچنین به عنوان یک داروی ضد روان پریشی از نسل دوم روان پریشی غیر معمول شناخته می شود. این دارو برای بهبود خلق و خو و رفتار دوپامین و سروتونین را در مغز متعادل می کند.

ترانکوپین جهت درمان علائمی چون توهم، هذیان، بی نظمی در افکار، اشتیاق کم برای حضور در کنار افراد، مشکل در واضع صحبت کردن و کمبود انگیزه که تمام این موارد از علائم اسکیزو فرنی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین قرص ترانکوپین جهت درمان اختلال دو قطبی، درمان حاد دوره های افسردگی اختلال دو قطبی استفاده می شود، همچنین جهت درمان کمکی اختلال افسردگی شدید نیز تجویز می شود.

هشدار های مصرف ترانکوپین

از موارد جدی که باید بدانید این است که برخی افراد در زمان مصرف ترانکوپین ممکن است افکار خودکشی در سر بپرورانند که باید نسبت به تغییرات خلق و خوی این افراد هوشیار باشید. هر گونه تغییر در خلق و خوی این افراد می بایست به پزشک گزارش شود.

افرادی که سن آنها در سنین بالای 65 سال می باشد و به بیماری روان پرشی مرتبط با زوال عقل مبتلا هستند نباید از این دارو استفاده کنند و مصرف این دارو برای این سنین تایید نشده است.این دارو ممکن است خطر مرگ را برای این گروه سنی با بیماری ذکر شده به همراه داشته باشد.
ترانکوپین ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند و به این دارو حساس باشند، این افراد نباید از این دارو استفاده کنند.بسیار مهم است که قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درباره حساسیت به این دارو مشورت کنند.

اگر سابقه بیماری خاصی دارید، حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درمیان بگذارید، زیرا مصرف قرص ترانکوپین در زمان ابتلا به برخی از بیماری ها منع مصرف دارد.
برخی از این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • بیماری های کبدی
  • مشکلات قلبی
  • فشار خون بالا یا پایین
  • کمبود تعداد گلبول های سفید
  • آزمایش غیر طبیعی تیروئید یا سطح پرولاکتین
  • مشکلات یبوست یا ادرار
  • پروستات بزرگ شده
  • تشنج
  • آب مروارید یا گلوکوم
  • کلسترول بالا یا تری گلیسیرید
  • دیابت

زنان باردار باید توجه داشته باشند که قرص ترانکوپین در گروه C بارداری قرار دارد و مصرف آن در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث بروز علائم ترک، مشکلات تنفسی، گرفتگی و سفتی عضلات در نوزاد شود.اگر در زمان مصرف قرص ترانکوپین باردار شدید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص ترانکوپین ممکن است به طور موقت بر قدرت باروری در زنان تاثیر بگذارد.

نحوه مصرف ترانکوپین چگونه است

قرص ترانکوپین را می بایست مطابق دستورالعمل پزشک مصرف کنید و توجه داشته باشید که مصرف دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت از قرص ترانکوپین می تواند باعث اختلال حرکتی جدی شود. این اختلال حرکتی از عوارض جدی استفاده طولانی مدت از دارو است و همچنین ممکن است باعث ایجاد لرزش یا سایر حرکات غیر قابل کنترل عضلانی شوید.

قرص ترانکوپین را می توانید همراه با غذا یا قبل از غذا مصرف کنید، اما اگر می خواهید همراه غذا مصرف کنید بهتر است با یک وعده غذایی سبک مصرف شود. هرگز قرص را نشکنید و نجوید.

مصرف ترانکوپین ممکن است باعث افزایش قند خون شود و اگر دیابت دارید می بایست به طور منظم قند خون خود را چک کنید.

در زمان مصرف قرص ترانکوپین می بایست مایعات زیادی بنوشید، زیرا این دارو می تواند باعث کم آبی در بدن شود.

اگر قرص ترانکوپین را به هر دلیلی فراموش کردید مصرف کنید به محض یادآوری آن را در اسرع وقت مصرف کنید، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید و همزمان دو دوز را مصرف نکنید.

در هنگام ورزش و در هوای گرم از گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن خوداری کنید زیرا ممکن است باعث گرمازدگی شدید شوید.

ترانکوپین ممکن است باعث افزایش یا کاهش فشار خون در افراد شود، به همین خاطر از برخاستن خیلی سریع از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید، زیرا می تواند باعث احساس سرگیجه شدید به شما بدهد.

عوارض جانبی ترانکوپین

قرص تراکوپین نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف تا شدید کند که عوارض های خفیف ممکن است طی چند روز و به همراه عادت کردن بدن به دارو از بین برود. اما اگر به هر نحوی علائم از بین نرفت و یا شدیدتر شد می بایست به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع ترانکوپین شامل مشکلات گفتاری، سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی، کمبود انرژی، ضربان قلب سریع، یبوست، گرفتگی بینی و افزایش وزن و اشتها می باشد.

قرص ترانکوپین ممکن است در برخی موارد نادر ایجاد واکنش های آلرژیک مانند کهیر، مشکل تنفس، تورم صورت یا گلو و یا واکنش های شدید پوستی کند که در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف ترانکوپین علائم جدید یا بدتر شدن بیماری را مشاهده کردید حتما به پزشک خود گزارش دهید. برخی از تغییرات خلقی یا رفتاری ، حملات هراس، مشکل خواب، تحریک پذیری، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی، افسردگی از جمله مواردی است که در صورت مشاهده می بایست به پزشک خود گزارش دهید.

حرکات کنترل نشده عضلات صورت مانند لب زدن، اخم کردن، حرکت زبان، چشمک زدن می تواند از عوارض جانبی جدی ترانکوپین باشد که در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورت داشتن علائم زیر بلافاصله به پزشک خود تماس بگیرید:

  • احساس سبکی
  • یبوست شدید
  • ادرار دردناک یا دشوار
  • تاری دید و یا احساس دیدن هاله اطراف چراغ
  • قند خون بالا
  • کاهش گلبول سفید خون

واکنش های شدید عصبی مانند سفت شدن عضلات، تب شدید، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش و غش کردن می تواند از عوارض های جدی قرص ترانکوپین باشد و در صورت مشاهده حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

ترانکوپین با چه داروهایی تداخل دارد

ترانکوپین ممکن است با برخی از داروها تداخل دارویی داشته باشد و مصرف همزمان ترانکوپین با این داروها سبب ایجاد عوارض جانبی و یا کاهش اثر داروها می شود.

قرص ترانکوپین با آلپرازولام ، اس امپرازول، دولوکستین ، آسپرین، ویتامین دی، کلونازپام ، ویتامین ث، لووتیروکسین ، لورازپام ، روغن ماهی، کدئین، هالوفانترین، گرپافلوکساسین، آتازاناویر تداخل دارویی دارد.

داروهایی مانند فلووکسامین، فلوکونازول، اریترومایسین می توانند باعث افزایش سطح ترانکوپین در بدن شود و باعث افزایش خطر عوارض جانبی این دارو شود.

مصرف قرص ترانکوپین با فنوباربیتال، فنی توئین و کاربامازپین می تواند باعث کاهش سطح ترانکوپین در بدن شود و توانایی در درمان شما را پایین بیاورد.

این لیست کامل از داروهای در تداخل با ترانکوپین نمی باشد و می بایست اگر از دارویی استفاده می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند در تجویز خود بهترین مدیریت را داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.
مطالب مشابه
  • ریسپریدون: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی