شفا مگ

کمبود کدام ویتامین باعث شوره سر میشود

کمبود برخی ویتامین ها می تواند باعث ایجاد شوره سر شود که با مصرف مواد غذایی و مکمل های حاوی این ویتامین ها می توانید باعث درمان و پیشگیریشوره سر شوید.

کمبود کدام ویتامین باعث شوره سر میشود

شاید تعجب کنید که کمبود ویتامین می تواند باعث ایجاد شوره سر شود و کمبود برخی از ویتامین ها می توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد شوره و پوسته شدن سر داشته باشند.

ویتامین ها یک ترکیبات آلی هستند که از مواد مغذی ضروری برای بدن محسوب می شوند. این مواد مغذی بسیار حیاتی بوده و باعث بهبود در عملکرد موثر سلول ها شوند. به طور کلی می توان گفت که بدن برای رشد و توسعه خود به ویتامین ها محتاج است. این بدان معنا است که ویتامین ها تاثیر مستقیم بر روی پوست، از جمله پوست سر دارند.

تعادل ویتامین ها می تواند سلامت پوست را تضمین کند و برعکس آن نیز صدق می کند و کمبود ویتامین می تواند باعث خشکی پوست سر یا حتی شوره سر شود. به استثنای چند ویتامین، بدن ما قادر نیست به تنهایی ویتامین ها را تولید کند.

برخی ویتامین ها برای عملکرد موثر سلول های بدن بسیار ضروری هستند و ما باید این ویتامین ها را از طریق غذا یا مکمل ها بدست آوریم.

حفظ سطح ویتامین می تواند به شما کمک کند تا شوره سر را از بین ببرید و هرگز دچار شوره سر نشوید. در ادامه لیسیتی از ویتامین ها آورده شده است که مشخص می کند چه نوع کمبود ویتامین می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن شوره سر شود.

ویتامین آ و شوره سر

ویتامین A به عنوان یک ویتامین محلول در چربی طبقه بندی می شود و بر روند سوخت و ساز بدن تاثیر زیادی می گذارد و برای حفظ سلامت پوست و بهبود آن لازم است و کمبود آن می تواند باعث تولید سلول های پوستی سالم شود. شوره سر پوستی خشک و مرده است که از پوست سر شما جدا می شود، پس مصرف مقدار مناسب ویتامین A بسیار مهم است.

از روش های بسیار مناسب برای تامین ویتامین A استفاده منابع سرشار از بتاکاروتن است که عمدتا در گیاهان یافت می شود.ویتامین A را می توانید از 5 منبع غذایی دریافت کنید

  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • تخم مرغ

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

ویتامین ب 2 یک ویتامین حیاتی است که بدن بسیار به آن نیاز دارد، زیرا باعث می شود جریان اکسیژن را در بافت بدن تسهیل نماید. با حفظ سطح مناسب ویتامین B2 تاثیر زیادی بر روی پوست، ناخن و مو دارد.

کمبود ویتامین B2 می تواند باعث شوره سر شود، زیرا با کمبود این ویتامین پوست سر ضعیف می شود و این ویتامین را می توان به راحتی از طریق شیر، بادام، ماهی قزل آلا، تخم مرغ، قارچ تامین کرد.

ویتامین B6

ویتامین B6 می تواند نقش مهمی در سلامت پوست داشته باشد و کمبود آن می تواند باعث شوره سر شود. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به شوره سر معمولا سطح ویتامین B6 آنها پایین می باشد.

کمبود ویتامین B6 باعث خشک و پوسته شدن پوست سر می شود و به همین خاطر برای کاهش پوسته پوست شدن بیش از حد پوست سر می توانید از مکمل های ویتامین B6 استفاده کنید یا غذاهای حاوی این ویتامین مانند ماهی ، گوشت و سبزیجات نشاسته ای مصرف کنید.

یکی دیگر از دلایل اهمیت ویتامین ب 6 در شوره سر این است که برای جذب روی مورد نیاز می باشد که این جذب در روده کوچک انجام می شود و در آن ویتامین B6 به عنوان هم افزایی روی و منیزیم عمل می کند.

ویتامین B7 یا بیوتین

کمبود ویتامین b7 که یکی از ویتامین های خانواده B می باشد نیز می تواند باعث ایجاد شوره سر شود. بیوتن از رشد سالم سلول حمایت می کند و همچنین باعث تنظیم غدد روغنی که باعث تولید سبوم در پوست سر می شود.

مکمل های بیوتن می توانند ویتامین B7 شما را به سطح طبیعی برسانند. این ویتامین همچنین برای متابولیسم اسید های آمینه، اسید چرب و گلوکز نیز مورد نیاز می باشد. علاوه بر این ویتامین ب 7 نقش مهمی در تقویت مو، پوست و ناخن دارد. بنابراین ، اطمینان حاصل کنید که بیوتین کافی در رژیم غذایی خود دارید یا از مکمل های خاصی برای افزایش سطح بیوتین استفاده می کنید.

برای بهرمند شدن از ویتامین ب 7 از طریق مواد غذایی می توانید زرده تخم مرغ، گل کلم، ماهی قزل آلا، آووکادو مصرف کنید.

ویتامین B12

کمبود ویتامین ب 12 می تواند باعث خشکی پوست سر شده و باعث افزایش پوسته پوسته شدن پوست سر شود. ویتامین B12 در درجه اول در گوشت ها یافت می شود. این بدان معناست که اگر گیاه خوار یا گیاهخوار هستید ، ممکن است به اندازه کافی از این ویتامین استفاده نکنید.

منابعی که می توانید B12 را از آنها دریافت کنید شامل شیر ، شیر سویا، گوشت، تخم مرغ می باشد.

ویتامین D

ویتامین دی به عنوان ویتامین آفتاب معروف است و از طریق تابش نور خورشید به پوست به طور طبیعی تولید می شود. البته شما می توانید با مصرف انواع خاصی از مواد غذایی سطح ویتامین D خود را افزایش دهید.

طبق تحقیقات، ویتامین D و اسید های چرب امگا 3 برای سلامت پوست مفید هستند و بدان معنی است که اگر رژیم شما حاوی مقدار کافی ویتامین D و اسید های چرب امگا 3 باشد، ممکن است به شما کمک کند دچار شوره سر نشوید. پس حتما اطمینان حاصل کنید که مقدار کافی ویتامین D در رژیم غذایی خود دارید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.